هنگام استفاده از لیفتراک باید دقت کنید تا زمان مناسبی را برای تعویض لیفتراک های فرسوده با راندمان پایین انتخاب کنید. این عمل کمک به کاهش هزینه نگهداری، افزایش بهره وری و افزایش هر چه سریع تر سرمایه می کند.

هنگامی که راندمان و عملکرد دستگاه کاهش پیدا کند، در واقع تعداد ساعاتی که خط تولید متوقف خواهد بود افزایش پیدا می کند. در این حالت سود و زیان مجموعه به شدت در جهت منفی تحت تاثیر قرار می گیرد چرا که شما هزینه بیشتری را برای نگهداری مجموعه پرداخت کرده اید.

اشتباهی که اکثر کارخانه ها و دارندگان لیفتراک می کنند این است که بیشتر از مدت مجاز از لیفتراک های خود استفاده می کنند. آنان متوالیا به تعمیر لیفتراک های فرسوده خود می پردازند و این باعث می شود که زمان بیشتری را برای تعمیر و نگهداری لیفتراک های خود هزینه کنند. همچنین بسیاری از این شرکت ها هزینه های پنهان ناشی از تعمیر و نگهداری لیفتراک های فرسوده و به موجب آن کاهش سودآوری مجموعه را در نظر نمی گیرند.

servicing_forklifts2

طول عمر مفید لیفتراک

همان طور که اشاره شد اشتباه رایجی که اکثر دارندگان لیفترک می کنند این است که سالیانه متوالی از دستگاه استفاده می کنند بدون آنکه به عمر مفید آن توجه داشته باشند.

اغلب لیفتراک ها عمری برابر با 10 سال یا بیشتر دارند به هر حال نگهداری همین لیفتراک ها بعد از این دوره توجیه اقتصادی نخواهد داشت، چرا که در بلند مدت هزینه تعمیر و نگهداری آن ها از هزینه جایگزینی با لیفتراک نو بیشتر خواهد شد.

بهترین زمان تعویض به چند عامل بستگی دارد که شامل:

  • نوع لیفتراک و سال ساخت آن

  • شدت و سختی کار

  • تعداد ساعت کار در ماه یا در سال

  • نوع و تناوب بازرسی که دستگاه دریافت می کند

 

 

blog5

 

نوع لیفتراک:

معمولا گفته می شود که لیفتراک های برقی نسبت به لیفتراک های احتراق داخلی (بنزینی، دیزل و گازی) طول عمر بیشتری دارند چرا که این لیفتراک ها قطعات متحرک کمتری دارند.

کابرد:

نوع و نحوه استفاده شما از لیفتراک بیشترین تاثیر را بر عمر مفید دستگاه خواهد گذاشت. معمولا لیفتراک هایی که در معرض دمای بالا، آب شور و یا مواد خورنده به کار گرفته می شوند عمر کمتری نسبت به لیفتراک هایی دارند که در کارگاه ها با تهویه مناسب و راهروهای عریض کار می کنند.

تعداد ساعات کار:

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده عمر مفید لیفتراک، تعداد ساعاتی است که در ماه یا سال از آن استفاده می کنیم. طبیعتا اگر شما در چند شیفت در روز از لیفتراک استفاده کنید عمر مفیدش کاهش می یابد.

دوره های بازرسی:

اگر لیفتراک شما بر طبق یک برنامه، به صورت دوره ای بازرسی شود عمر مفیدش بیشتر از حالتی خواهد بود که فقط در زمان معیوب شدن، بازرسی و تعمیر گردد. همچنین بسیار مهم است که راننده یا مسئول مربوطه قبل از شروع هر شیفت کاری سطوح مایعات (آب، روغن و …) را چک کند. رعایت این نکات به افزایش عمیر مفید و اقتصادی دستگاه به بالاتر از 2000 ساعت کمک می کند.

بر پایه این اطلاعات جدولی طراحی کردیم که به کمک آن شما می توانید بهترین زمان تعویض و جایگزینی لیفتراک را انتخاب کنید. این جدول به صورت یک راهنمایی کلی خواهد بود چون برند مورد استفاده نیز بسیار تاثیر گذار است. اطلاعات مندرج در جدول بر این فرض است که دستگاه در شرایط ایده آل نگهداری و مورد استفاده قرار می گیرد (بازرسی ها و تعمیرات به موقع انجام می شوند).

chart1jpg