ربات سورنا۳ که توسط مهندسان و محققان ایرانی ساخته شده است. محققان دانشگاه تهران از سازندگان اصلی این ربات هستند .

براساس گزارش منتشر شده در وب‌سایت دیلی‌میل سورنا۳ همانند «آسیمو» از کمپانی هوندا و ربات «اطلس» کمپانی بوستون داینامیک چهار عضو فعال دارد. قد این ربات ۱۹۰ سانتی‌متر و وزن آن ۹۸ کیلوگرم است. از ویژگی‌های سورنا۳ قابلیت راه رفتن بر سطوح ناموزون، توانایی تشخیص چهره و تقلید حرکات انسان است. از این ربات در محیط‌های کارخانه‌، پزشکی و در شرایط بحرانی چون بلایای طبیعی می‌توان استفاده کرد.

سورنا3

سورنا3

سورنا۳ نسخه‌ جدیدی از ربات‌های سورنا است که طی هشت ساله گذشته توسط ایران رونمایی شده است. سورنا در سال ۲۰۱۰ توسط محققان ساخته شد. اما نسخه جدید بهبود یافته و از قابلیت‌های بیش‌تری برخوردار است. در سورنا۳ درجه آزادی حرکت از ۲۲ درجه در نسخه دو به ۳۱ درجه رسیده است. برای مثال درجه آزادی در قسمت پا ۱۲، در قسمت دست‌ها ۱۶ درجه و در گردن ۲ درجه و در کمر نیز یک درجه است. سرعت قدم زدن این نسخه از نسخه پیشین نیز بیش‌تر است. این ربات ۷ اینچ در هر ثانیه گام برمی‌دارد اما سورنا۲ در هر ثانیه یک اینچ حرکت می‌کرد. حرکت در سطح ناصاف، بالا و پایین رفتن از پله‌‌ها و دور زدن با شعاع دلخواه از ویژگی‌های برتر این ربات است. این ربات انسان‌نما از طریق بینایی و شنوایی با محیط ارتباط برقرار می‌کند و به شکل محدود نیز صحبت می‌کند.

از نکات قابل توجه این ربات به کار رفتن سنسور کینکت مایکروسافت در آن برای مسیریابی است. سورنا۳ طی چهار سال گذشته زیر نظر هفتاد محقق در حال ساخت بوده است. این پروژه توسط مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشکده مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران و با مدیریت عقیل یوسفی انجام شده است.

surena