Tweel-In-Use_5

در فصل نامه تابستان با معرفی لاستیک های بدون هوای بریجستون شما بزرگواران را در جریان پیشرفت های صنعت تایر قراردادیم شاید بد نباشد که با Tweel میشلن که نام خود را از ادغام کلمات  ( Tire ) و (wheel ) گرفته است نیز آشنا شوید .

 

 

michelin-tweel-211114-nm4

سالهاست که وسایل نقلیه توسط لاستیک هایی که از هوا پر شده اند حرکت می کنند ، اما میشلن با اختراع جدید خود قصد دارد که هوا را کنار گذاشته و با معرفی لاستیک های جدید خود که نام آن را Tweel  گذاشته است به سراغ جاده ها بیاید .

نسل جدید لاستیک

قسمت بیرونی این تایر ها شبیه تایر های معمولی بوده و در صورت ساییده شدن قابل تعویض است . این تایرهای جدید دارای پره هایی از جنس پلی اورتان می باشند و هنگامی که در جاده حرکت می کنند پره ها اثر جاده را همان طور که فشار هوا در تایر بادی جذب می کند ، جذب می کنند تسمه برشی و آج دار به طور موقت تغییر شکل یافته و همان طور که پره ها خم می شوند به سرعت فنر به حالت اولیه بر می گردد . میشلن گزارش داده است که نمونه اولیه Tweel  حدود 5 درصد مقاومت غلتشی کم تری نسبت به تایر های بادی معمولی دارد و از این رو باعث 1 درصد کاهش در مصرف سوخت می شود . این اختراع نیز مانند تمام اختراعات بشر دارای مزایا و معایبی می باشد که می توان از مزایای آن عدم پنچری و عدم احتیاج به زاپاس ، مصرف سوخت کم تر و عدم ترکیدگی در سرعت بالا و … نام برد .

Tweel  دارای معایبی نیز می باشد که در صورت بر طرف شدن جایگزین مناسبی جهت تایر های معمولی می باشد . این عیوب شامل ارتعاش ، نوسان ، سر و صدای بیشتر نسبت به تایر های معمولی ، ایجاد گرما و از همه مهم تر هزینه ساخت بالا می باشد .

 نسل جدید لاستیکTweel-In-Use_4

میشلن قصد دارد تا زمان برطرف کردن کامل عیوب این تایر از تولید انبوه و معرفی آن به بازار خودداری کند . ولی در آینده نزدیک ابتدا لاستیک های راهسازی کوچک و سپس لاستیک های نظامی و در آخر نیز به تولید لاستیک های سواری خواهد پرداخت

نسل جدید لاستیک

خداحافظ زاپاس


منبع :   مجله رادیال – زمستان ۹۱

گردآورنده : جواد امیری