عوامل محیطی موثر بر عمر مفید لاستیک :

عوامل محیطی شامل نور خورشید، آب، گرما و سایر موارد بصورت مستقل و در اکثر مواقع بصورت ترکیب، موجب ایجاد ترک های سطحی در لاستیک گردیده که نوسانات دیواره تایر نیز باعث عمیق شدن این ترک ها می گردد. البته علت ایجاد همه ترک ها اثرات جوی و ازون نمی باشد، بلکه تغییرات ابعاد شدید ناشی از نوسانات دیواره تایر می تواند موجب بروز ترک در تایر گردد.

در عملیات تولید لاستیک برای تبدیل مخلوط لاستیک خام و افزودنی ها به یک ترکیب همگن از حرارت استفاده می شود. این حرارت موجب رسیدن دمای مخلوط کائوچو و افزودنی ها به 132 درجه و ایجاد یک ترکیب همگن می گردد.

گردش مداوم و فشار وارده بر لاستیک در هنگام کار سبب ایجاد گرما در لاستیک می شود و به دلیل آنکه سرعت دفع گرما از لاستیک کمتر از سرعت ایجاد گرما در آن است، دمای لاستیک بالا می رود، به نحوی که در بیرونی ترین لایه دما به بیشترین حد خود می رسد. در صورتی که لاستیک مدت زمان زیادی را در دمای بالا سپری کند، این دمای بالا می تواند سبب انجام فرآیند عکس عملیات تولید لاستیک شود و به عبارت دیگر لاستیک مورد استفاده به لاستیک خام تبدیل شود که نتیجه آن جدا شدن لایه های لاستیک و در نتیجه تخریب لاستیک می باشد.

عوامل موثر برکاهش عمر مفید لاستیک

عوامل موثر برکاهش عمر مفید لاستیک

براساس مطالعات انجام شده، تنها برخی اوقات می توان گرما را تنها عامل آغاز فرآیند تخریب لاستیک دانست و در بسیاری از مواقع تخریب تایر در دماهای پایین تر از دمای فرآیند پخت لاستیک آغاز می شود.

هنگامی که دمای لاستیک افزایش می یابد، مقاومت لاستیک و بافت های موجود در آن به شدت کاهش یافته و در نتیجه در معرض تخریب بر اثر اشکالاتی همچون پارگی، خستگی، ضربه، سایش و … قرار می گیرد. به همین علت در نظر گرفتن تمهیدات لازم به منظور جلوگیری از تخریب لاستیک در هنگام کار ضروری می باشد.

اکثر شرکت های سازنده لاستیک از شیوه درجه بندی تن -کیلومتر در ساعت ارائه شده توسط انجمن مهندسین خودرو پیروی می نمایند. از سیستم تن -کیلومتر در ساعت برای پیش بینی دمای آغاز تخریب لاستیک استفاده می شود. در این شیوه از حاصل ضرب بار حمل شده توسط ماشین در سرعت ماشین به عنوان شاخصی برای دمای آغاز تخریب للاستیک استفاده می گردد. حداکثر این دما در لاستیک های نخی 107 درجه و در لاستیک های سیمی 93 درجه سانتی گراد می باشد. همچنین اگر لاستیک تحت تنش های بیش از اندازه مجاز قرار گیرد، تخریب لاستیک پیش از دماهای یاد شده آغاز می گردد.

همچنین شرایط مرطوب، تایر را به بریده شدن حساس می کند. البته برای کار کردن در شرایط مرطوب لاستیک های مخصوصی وجود دارد.

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران

کم بادی و تاثیر آن در کاهش عمر لاستیک

تأثیر کم بادی بر ایمنی و دوام تایر بسیار چشمگیر بوده و به همین دلیل باید به آن توجه زیادی نمود. تایر کم باد  سطح تماس زیادی با جاده داشته و این امر باعث ایجاد اصطکاک بیشتر تایر با جاده گردیده و در نتیجه مقدار مصرف سوخت افزایش می یابد. کاهش هر Psi فشار باد تایر مصرف سوخت را حدود 33/0 درصد افزایش می دهد. علاوه بر موضوع افزایش میزان مصرف سوخت، افزایش میزان اصطکاک تایر با جاده باعث گرم شدن بیش از حد لاستیک و سایش سریع آن می گردد.

عوامل موثر برکاهش عمر مفید لاستیک

عوامل موثر برکاهش عمر مفید لاستیک

تایری که کم باد است دچار خوابیدگی می شود.  اگر خوابیدگی بیشتر از حد باشد، لاستیک در ناحیه تماس با زمین متورم شده و بیشتر در معرض پنچرشدن قرار می گیرد. همچنین تنش بیشتری در دیواره آن حاصل گردیده و در برابر ضربه و خستگی حساس می گردد. دیواره لاستیک براثر کم بادی خراش برداشته یا بریده می شود، هم چنین ممکن است دیواره جانبی آج پاره شده و یا آج کنده شود. در ضمنکم  بادی لاستیک باعث خوردگی تایر از اطراف و خورده شدن کمتر آج از وسط می شود، زیرا بر اثر کم بادی اطراف آج بیشتر با زمین در تماس است و فشار بیشتری را تحمل می کند. همچنین در پدیده ی کم بادی، فلنج  (لبه) رینگ با طوقه با فشار زیادی در تماس بوده که باعث بوجود آمدن ضایعات در طوقه می گردد.

پربادی و تاثیر آن در کاهش عمر لاستیک

باد بیش از حد باعث سخت شدن دیواره های تایر خواهد شد. لازم به ذکر است که وارد نمودن باد بیش از حد مجاز به لاستیک، باعث شکستگی و ترک دیواره لاستیک و خوردگی آج قسمت وسط لاستیک می گردد. علت این موضوع نیزوارد آمدن بار بیش از حد به قسمت وسط آج لاستیک می باشد. میزان کاهش عمر تایر در حالت پربادی بیش از حالت کم بادی لاستیک می باشد. همچنین اختلاف فشار باد دو تایری که به صورت دوبل به جای یک تایر بسته می شوند باعث کاهش عمر تایر می گردد. برای متناسب بودن فشار باد لاستیک ها لازمست تا به کمک فشارسنج، بصورت منظم میزان باد تایر مورد اندازه گیری قرار گیرد.

Effect-of-life-1

سایر موارد موثر بر عمر مفید لاستیک

از دیگر مواردی که موجب کاهش عمر مفید لاستیک می شود عدم انتخاب لاستیک مناسب با نوع شرایط کاری است. در واقع نوع لاستیک ها برای کار در خاک های سخت یا نرم، مرطوب یا خشک، شنی و سنگی یا خاک سنگین متفاوت بوده که انتخاب غلط لاستیک باعث فرسایش سریع آن می گردد.

همچنین موارد زیادی از سر خوردن طوقه  لاستیک روی رینگ دیده شده است. هر سرخوردگی قابل ملاحظه سبب بریدن والو و پنجری آنی خواهد شد (تایرهای تیوپ تایپ). این واقعه به دلایل مختلفی پیش می آید که می توان به ناکافی بودن نشیمنگاه طوقه روی رینگ، کم بادی لاستیک، استفاده از روغن نامناسب به هنگام جا انداختن لاستیک روی طوقه و کشش بیش از حد توان تایر اشاره کرد.