چه عواملی باعث عدم کارایی تایر می شود؟1

قسمت اول عوامل موثر بر عدم کارایی لاستیک

از نظر بسیاری از مردم لاستیک (تایر) چیزیست بدقیافه، کثیف و کسالت آور. اما این جسم نامحبوب و غیر دوست داشتنی به هر حال در وسایل نقلیه‌ی ما به کار می رود و می تواند نقش مهمی بر زندگی همه‌ی ما داشته باشد و عدم کارایی لاستیک بسیار خطرناک است. مانند هر چیز دیگری، همه انتظار دارند که تایر نیز از کیفیت و کارایی خوبی برخوردار باشد و به محض اینکه در آن ایرادی مشاهده شود همه به فکر آزمایش و زیر ذره بین بردن آن می افتند.

همزمان با پخش ۱۴۸ گزارش پیرامون سوانح منجر به مرگ سرنشینان که مرتبط با بروز نقص در تایرهای بریجستون / فایرستون مدل وایلدرنس ATX و ATX11 (در اتومبیل های فورد) می گردید ونیز ۵۲۵ مورد سانحه‌ی منجر به جراحت که آنها هم در ارتباط با نقص لاستیک بوده‌اند، وکلا به دنبال کسی می‌گشتند که مسئولیت این سوانح را به گردن او بیاندازند. اما، در این میان چندین عامل بیرونی و درونی وجود دارند که در این گزارش ها به این عوامل اشاره شده است، از جمله: غذا خوردن راننده، استفاده‌ی راننده از نوشیدنی‌های الکلی، مکالمه با تلفن همراه و …، که همگی به همراه سرعت بالا در بروز سانحه نقش داشته اند.

عوامل بیرونی عدم کارایی لاستیک

عوامل بیرونی مانند شرایط آب و هوایی، وضوح میدان دید، نوع جاده، سرعت خودرو، موانع روی جاده و دیگر عوامل مشابه اهمیت عمده‌ای در حفظ ایمنی در رانندگی و نقش اساسی در بالا رفتن نرخ بروز نقصان در تایر دارند. سوانح مرگبار ناشی از نقص در تایر خودروها، بزرگترین باز پس گرفتن (یک جنس) در تاریخ را به دنبال داشت. شرکت بریجستون / فایرستون بیش از 8/4 میلیون حلقه از 5/6 میلیون حلقه لاستیک مسأله دار خود را باز پس گرفت، گرچه خبر کمتر شنیده شده‌ای نیز از سوی “ادارهی ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA)” اعلام شد و آن این بود که این میزان مرگ و میر و جراحت -یعنی ۱۴۸ کشته و ۵۲۵ زخمی- از سال ۱۹۹۴ تا زمان رسیدگی به شکایات محاسبه شده است.

اما، باید دانست که خبرگزاری ها در این زمینه ضعیف عمل کرده اند و جزئیات را به اطلاع مردم نرسانده اند و در این میان NHTSA  نیز نتوانسته یک پایگاه اطلاع رسانی تشکیل دهد که به جمع آوری و تحلیل اطلاعات بپردازد. بر اساس آمار موجود در سال ۱۹۹۹، تنها در ایالات متحده، تعداد 6289000 مورد تصادف رخ داده که منجر به مرگ ۴۱۳۴۰ تن و زخمی شدن 4/3 میلیون نفر شده است. در تمام طول جنگ ویتنام تعداد سربازان آمریکایی که در این جنگ کشته شدند نزدیک به ۵۵۰۰۰ تن بوده است، و به این ترتیب می توان گفت که تعداد تلفات انسانی تنها در یک سال در بزرگراههای ایالات متحده حدود ۷۶ درصد کل تلفات جنگ ویتنام بوده است.

چه عواملی باعث عدم کارایی تایر می شود؟1

گرچه تمامی تایرها بر اساس اطلاعات فنی ساخته می شوند، ولى نقص فنی در تمامی آنها دیده می شود و این نقیصه مربوط به همه ی تایرسازان است. قبل از این شرکت تایرسازی کوپر و شرکت گودیر نیز با مسائل مشابهی رو به رو بوده اند و برخی از مدل های تایرهای این دو شرکت باعث بروز سوانح منجر به مرگ و جراحت گردیده است. شرایط جاده، آب و هوا، ساختار هندسی تایر، مواد خام به کار رفته در آن و دیگر مسائل مهندسی دخیل در ساخت لاستیک، همه و همه بر عملکرد و کارایی تایرها و تفاوت بین آنها اثر می گذارند.

دکتر سانجی گووینجی -یک کارشناس مستقل مواد که از سوی BFS (بریجستون / فایرستون) برای تحقیق پیرامون معایب احتمالی مهندسی که در مراحل تولید حادث گردیده استخدام شده است – میگوید: “فناوری تولید تایر یک فناوری پایه‌ای ست”. دکتر گووینجی در آزمون هایی که روی مراحل تولید تایر در کارخانه ی BFS انجام داده است، استناد بر تأثیرات متقابل شرایط تحمل بار، ساختار هندسی و انتخاب مواد، دمای تورم و فشار نموده است.

مانند هواپیما که در آن خستگی فلز رخ می دهد، مواد “درون بلتی” لاستیک نیز چنین ویژگی هایی از خود نشان میدهند. وی معتقد است که “تمامی شواهد تا به امروز نشان می دهند که یک نوع ترک ناشی از خستگی آرام گسترش یابنده در لاستیک ایجاد گردیده که از بخش گوه‌یی بلت شروع شده و متعاقبا بزرگ شده و به پروسته‌ی بلت و بین استیل بلت ها منتشر می شود. در برخی مراحل ترک ها به یک وضعیت بحرانی می رسند و تایر دچار نقص می شود.

از آنجا که شرکتهای تایرسازی جهان برای تولید تایرهایی که استفاده از آنها باعث کاهش مصرف سوخت شده، مقاومت آنها برای تحمل بار بیشتر بوده و برای محیط زیست بی خطر باشند، به رقابت پرداخته اند، ممکن است به موانعی در مسیر این مسابقه برخورد کنند. ممکن است که استفاده از فناوری ها و مواد جدیدتر در تئوری برتری هایی را در بر داشته باشد، ولی بدون آزمودن تایرهای جدید در دراز مدت، همواره ممکن است موارد پیش بینی نشده اتفاق افتد.

ادامه در مقاله بعدی… 

* ارسال رایگان لاستیک به سراسر کشور 

* امکان برگشت کالا تا یک هفته

* تضمین پایین ترین قیمت

* ضمانت اصل بودن کالا

با ما تماس بگیرید

۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز

 ۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران

——————————————————–

کد خبر: ۱۰۰۱8

گردآورنده:  جواد امیری

منبع: خبرنامه صنعت لاستیک ( شماره 12 و 13)