اهمیت کنترل باد تایر (لاستیک)

اهمیت کنترل باد تایر (لاستیک)

ترکیدن تایر همواره باعث بروز حوادث خطرناک رانندگی می شود. با این حال هنوز هم اهمیت تایرها و ارتباط مستقیم آن با امنیت سفر برای بیشتر رانندگان روشن نشده است.

حرکت با سرعت ۱۸۰ کیلومتر در اتوبان و ترس از انفجار ناگهانی تایر و از کنترل خارج شدن اتومبیل برای هر راننده ای یک کابوس است. ترکیدن تایر همواره باعث بروز حوادث رانندگی خطرناکی می شود. به عنوان مثال، طبق گزارش اداره ی آمار در کشور آلمان، سالانه حداقل ۴۰ انسان به خاطر وجود نقص فنی در تایرهای اتومبیل کشته و حدود ۲4۰۰ نفر زخمی میشوند. با این حال هنوز هم اهمیت تایرها و ارتباط مستقیم آن با امنیت سفر برای بیشتر رانندگان روشن نشده است.

هنگام خرید اتومبیل، سیستمهای مدرن امنیتی مانند ABS ، Airbag و ESP نقش مهمی را ایفا می کنند. با این حال چهار نقطه‌ی تماس تایر با سطح زمین که فقط به اندازه‌ی یک کارت پستال است، به ندرت مورد توجه قرار میگیرد.

براساس یک همه پرسی مشخص شد که حدود ۱۵ درصد رانندگان، باد تایرهای خود را یک بار در هفته و نیمی از آنها یک بار در ماه مورد بازبینی قرار می دهند. حدود یک سوم آنها نیز باد تایر خود را هرگز کنترل نمی‌کنند. یکی از پژوهشگران در زمینه‌ی سوانح رانندگی در این باره می گوید: “در حال حاضر نیمی از رانندگان نه از میزان درست باد تایر خود اطلاع دارند و نه می دانند که چگونه باید از میزان آن اطلاع حاصل کنند. در حالی که این اطلاعات در صورت لزوم به صورت کاملا شفاف و واضح موجود است”.

در چنین حالتی فرد ناآشنا و ناوارد هم می تواند وضعیت تایرها را کنترل کند. کنترل مرتب باد تایرها در فواصل مشخص (مثلا فاصله ۲ پمپ بنزین یک بار) خطر خرابی آنها را بی اندازه کم می کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله آگاهی رانندگان با هشدار دهنده ی باد تایر را مطالعه فرمایید.

اهمیت کنترل باد تایر (لاستیک)

کنترل بصری تایر باعث مشخص شدن ایرادهایی مثل ساییدگی آج تایر، وجود برآمدگی بر پهلوی تایر، شکاف و پارگی یا نبود تکه ای از تایر بر روی سطحی که با زمین در تماس است، می شود. راننده می تواند از اشکالهای دیگر تایر توسط فرد متخصص در تعمیرگاه آگاه شود.

سازندگان اتومبیلهایی چون ب ام و، بنز یا رنو این مشکل را شناخته و یک سیستم اتوماتیک عیب یابی تایر ارائه داده اند. این سیستم هنگام کم شدن باد تایر، راننده را به صورت صوتی یا توسط نمایشگر مطلع می سازد. با این حال این سیستمها ابتدا در مدلهای بسیار گران قیمت یا به صورت تجهیزات اضافی قابل دسترسی و مصرف هستند.

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز

کد خبر: ۱۰۰۳7

منبع: خبرنامه صنعت لاستیک ( شماره ۳4)