کائوچو یکی از مواد تشکیل دهنده لاستیک و مواد لاستیکی است که در دو نوع کائوچو طبیعی و کائوچو مصنوعی موجود می باشد . این ماده در فرانسه به نام کائوچو و در انگلیس به نام رابر نامیده می شود  و با حروف مستعار ( N R ) قابل شناسایی است  .

درخت رابر / درخت کائوچو

درخت رابر / درخت کائوچو

درخت کائوچو

درخت رابر / درخت کائوچو

کائوچوی طبیعی / درخت رابر / درخت کائوچو

بسیاری از درخت ها ، درختچه ها و حتی بوته ها شیره ای شبیه به شیر تولید می کنند که لاتکس یا کائوچوی طبیعی نامیده می شود . در حال حاضر صد ها نوع درخت تولید کننده لاتکس شناسایی شده است که اغلب در آب و هوای گرمسیری و مرطوب رشد می کنند .

البته از تمام گیاهان تولید  کننده کائوچو به منظور اهداف صنعتی برداشت نمی شود زیرا یا بازدهی آنها خیلی کم است و یا مقدار زیادی ناخالصی های رزینی دارند ، که از لحاظ اقتصادی توجیح ندارد .

رایج ترین درخت تولید کننده کائوچو به نام هوآی برزیلی می باشد که حداکثر ارتفاع آن 20 متر می باشد . حداقل زمان ممکن برای برداشت 6 سال و متوسط برداشت لاتکس از هر هکتار 1135 کیلوگرم می باشد .

از زمان های دور مالزی به عنوان بزرگترین تولید کننده کائوچوی طبیعی بوده است و بعد از آن به ترتیب کشورهای اندونزی ، تایلند ، هند ، چین و سریلانکا می باشند .

کائوچوی مصنوعی

به مواد الاستومری که به وسیله فرآیند سنتز شیمیایی تولید می شوند . کائوچوی مصنوعی یا به اختصار ( SR ) گفته می شود ، اولین تولید صنعتی آن به زمان جنگ جهانی دوم می رسد که به علت کمبود کائوچوی طبیعی دانشمندان به فکر جایگزینی برای کائوچوی طبیعی بودند . کائوچوی طبیعی و مصنوعی هر دو دارای خاصیت کششی می باشند و به جز در تولید لاستیک در ساخت دستکش های خانگی و پزشکی ، تسمه پروانه ، مواد بهداشتی ، توپ بولینگ ، بادبادک و … نیز کاربرد دارد .

مصرف کائوچو در دنیا

گروه مطالعات بین المللی کائوچو –The International Rubber Study Group– اظهار داشت برای اولین بار در ۱۶ ماه گذشته مصرف جهانی کائوچو ماه به ماه افزایش یافت. IRSG گفت این پدیده به دلیل افزایش مصرف کائوچو در آمریکای شمالی است، در حالی که سایر نواحی، اغلب کاهش مصرف داشته اند.

اقتصاددانان IRSG انتظار دارند سایر نقاط جهان نیز به زودی کاهش مصرف را تجربه کنند. در مجموع برآورد می شود مصرف کائوچوی طبیعی و مصنوعی در جهان، با اختلاف ناچیزی به 17/7 میلیون تن برسد. این افزایش، کسری موازنه‌ی 4/2 درصدی را برای هر ماه نسبت به همان ماه در سال گذشته در برداشت.

علیرغم افزایش مصرف کائوچو در امریکای شمالی، منطقه هنوز کاهشی حدود ۸ درصد را نشان می‌دهد که این کاهش مصرف، نسبت به سایر نقاط مصرفی مهم جهان بسیار بیشتر است.

مصرف کائوچو در دنیا

مصرف کنونی کائوچو

در حال حاضر IRSG تخمین می زند که گستره‌ی جهانی مصرف برای امسال 17/2 میلیون تن باشد. که تقریبا ۱۸۰ هزار تن کمتر از مصرف در سال ۲۰۰۱ است. انتظار می رود مصرف در امریکای شمالی به آرامی افزایش یافته و به 3/26 میلیون تن، در سال ۲۰۰۲ برسد. این رقم با 3/23 میلیون تن سال گذشته قابل مقایسه است.

همچنین انتظار می رود مصرف کائوچو در چین با افزایشی که این دولت اعلام داشته از مرز 2/8 میلیون تن بگذرد. مصرف سال گذشته در این کشورجمعأ 2/79 میلیون تن بوده است.به دلیل گستردگی بازارها در اروپا، کاهش مصرف در فرانسه و آلمان ملموس تر بود.

IRSG گفت تنها عاملی که ممکن است بر دورنمای مصرف کائوچو تأثیر بگذارد، نوسان قیمت نفت است. از آن جایی که قیمت هر بشکه نفت از ۱۷ دلار در نوامبر ۲۰۰۱ به ۲۸ دلار در آوریل رسید، IRSG این امر را موجب تورم و کاهش هزینه‌ی مصرفی برای استفاده از کائوچو میبیند.

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران

وضعیت کائوچو در ایران

الف : تولید کائوچوی مصنوعی در ایران

در سال 2010 ایران با تولید 58/4 هزار تن کائوچوی مصنوعی نسبت به سال 2009 ، 10/2درصد کاهش تولید داشته است . تولید سال 2009 کشور 65 هزار تن بوده است .

مصرف کائوچوی مصنوعی در سال 2010 در ایران با 10/1 درصد افزایش نسبت به سال 2009 به90/6 هزار تن رسید . سال 2009 ایران 82/3 هزار تن کائوچوی مصنوعی مصرف کرده بود .

ب : مصرف کائوچوی طبیعی در ایران

مصرف کائوچوی طبیعی در سال 2010 در ایران با 9/9 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به 69/7 هزار تن رسید . مصرف کائوچوی طبیعی در سال 2009 در ایران 63/4 هزار تن بوده است.

کاشت درختان کائوچو در مزارع چای در بنگال

به گفته‌ی دکتر A.k. krishnakumar عضو کمیسیون تولید لاستیک kerala کاشت درختان کائوچو که در مزارع چای بنگال غربی کاشته شده بودند، رشد مطلوبی  داشته اند.

کاشت درختان کائوچو در مزارع چای بیشتر در Silicon  ناحیه ی دارجیلینگ و ناحیه ی Jaipalpuri بنگال غربی صورت می گیرد.

آقای krishnakumar اظهار داشت، منطقه‌ای به وسعت ۴۰۰ هکتار که کاشت بوته های چای در آن صورت می گیرد هم اکنون به زیر کشت درختان کائوچو رفته است. کاشت و پرورش کائوچو در قسمتهای کناره‌ی مزارع چای که قابل کشت باشند، گسترش یافته است.

در حدود ۱۵۰ مزرعه‌دار خرده مالک، زیر نظر دانشگاه شمال بنگال و با همکاری انجمن کائوچو، کشت کائوچو را آغاز کرده اند. قطعه زمینهای نمایشی در داخل محوطه‌ی دانشگاه نیز دایر شده اند.

انجمن کائوچو جهت ایجاد تمایل به پرورش درختان کائوچو به عنوان محصول دوم در مزارع چای، کمکهای تکنیکی و مالی به کشاورزان ارائه می کند.

منبع :  مجله رادیال – پاییز 91 – خبرنامه صنعت لاستیک ( شماره ۲۶) – خبرنامه صنعت لاستیک ( شماره 19)