فرآیند تولید تایر

تولید تایر برخلاف بیشتر فرآیندهای صنایع شیمیایی ، فرآیندی ناپیوسته و مرحله ای است. در فرآیند تولید پاره ای از مواد نیمه ساخته در فرآیندهای ناپیوسته ساخته شده و در مراحل بعدی با هم ادغام می شوند تا مواد اولیه مرحله بعدی را فراهم کنند. بدین ترتیب طی یکسری عملیات پر زحمت و کند از جمله تولید نیم ساخته ها تایر سازی و پخت ، به تایر  که محصولی کامپوزیت است تبدیل می شوند .

هرچند که تولید تایر بر اساس نوع کاربری (تایرهای باری سبک و سنگین ) و همچنین نوع فناوری مورد استفاده (بایاس و رادیال) در مراحلی از تولید با هم تفاوت هایی دارند ، اما در کل تولید آن را می توان  در چهار مرحله کلی خلاصه کرد :

 

در فرآیند تولید تایر ، از دستگاههای مختلفی استفاده می شود . مهم ترین این دستگاه ها عبارتند از :

  • بنبوری
  • کلندور
  • اکسترودر
  • بایاس کاتر
  • بید سازی
  • رنگ زنی
  • تایر سازی
  • پرس و پخت
  • و …

معرفی دستگاههای سازنده لاستیک و تایر

از آمیزه های لاستیکی در قسمت های مختلف یک تایر استفاده می شود و از آنجا که هر قسمت از تایر دارای خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوت و تحت شرایط ویژه ای در سرویس قرار می گیرد لذا کامپاند های متفاوتی با خواص مورد نیاز برای بخش های مختلف تایر تولید می شود. در بخش اختلاط مواد اولیه پس از توزین طبق دستور العمل فنی در دستگاه مخلوط کن (بنبوری) تحت دما، فشار، مدت زمان مشخص ، مخلوط شده و انواع آمیزه های لاستیکی تولید می شود (شماره (نمودار) موادی که در تهیه آمیزه لاستیکی به کار می روند عبارت اند از کائوچوها ( طبیعی و مصنوعی )، دوده های صنعتی ، روغن ها و انواع مواد شیمیایی (مواد پخت ، آنتی اکسیدان های آنتی ازونان ها، پر کننده ها و …)

 

بنبوری ( Banbury)

یکی از انواع مخلوط کن های داخلی است، که هدف آن خمیرسازی و نرم کردن و سپس مخلوط کردن کائوچوی نرم شده با سایر مواد مورد نیاز این صنعت می باشد. این دستگاه توسط اف. ایچ بنبوری طراحی و ساخته شد، این دستگاه مواد اولیه شامل، کائوچوی طبیعی و مصنوعی، دوده، روغن، مواد شیمیایی و مواد پخت را باهم ترکیب کرده و محصول خروجی آن خمیر آمیزه با کامپاند است. از کامپاند در سایر مراحل تولید تایر استفاده می شود.

کلندر ( Calender)

یک کلندر مجموعه ایاز غلتک های با فشار بالا است که برای پرداختن یا صیقل دادن یک ورق از موادی مانند کاغذ، پارچه، پلاستیک و یا لاستیک استفاده می شود استفاده میشود. برخی از غلتک های کلندر در صورت نیاز گرم یا سرد مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه معمولا دارای ۲ تا ۵ غلتک فولادی اسی که بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر طول دارند، ایده ساخت این دستگاه در حوزه صنایع لاستیک توسط پژوهشگر و مبتکر انگلیسی توماس هنکوک ارائه شد. در این دستگاه با پوشش دادن نخ و سیم با کامپاندهای که از بنبوری تولید شده لایه هایی برای استفاده در سایر قسمت مانند بدنه و تولید می شود. در کلندرهای جدید جهت کنترل ضخامت از اشعه بتا استفاده می شود.

 

نویسنده : جواد امیری

 

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده استپرسش و پاسخ در مورد لاستیک (تایر)

تامین کننده لاستیک لیفتراک ، لاستیک لودر ، لاستیک مینی لودر (بابکت) ، لاستیک جرثقیل و …

با ما در ارتباط باشید

02133541609 تهران – 07138385000 شیراز