تاریخچه ی بازیافت لاستیک

بازیافت در صنعت لاستیک تقریبأ به قدمت تولید صنعت لاستیک است.

“چارلز مکینتاش” در سال 1820 تنها یک سال پس از آغاز تولید لباس بارانی از پارچه ی لاستیکی، نیازمند میزان زیادی لاستیک شد تا حدی که توان واردات آن را نداشت. “توماس هانکوک “همکار پژوهشگر او راه حل جدیدی برای وی یافت. هانکوک دستگاهی ساخت که پسماندهای لاستیک ایجاد شده طی فرایند تولید بارانی را آسیاب و سپس این خرده های لاستیک را به صورت بلوک های ما لاستیکی، یکپارچه می نمود و دوباره وارد پروسه ی تولید میکرد. هانکوک نام این یه دستگاه را “آسیاب “گذاشت، زیرا اساسا لاستیک را به قطعه های کوچک تری خرد تنها می کرد؛ اما این دستگاه بیشتر به نام “پیکل  شناخته می شد. با این وجود در دوران بازیافت آسان لاستیک عمر کوتاهی داشت.

ولکانیزاسیون

 

فرایند مقاوم سازی ی آمیزه ی لاستیکی در برابر شرایط جوی که که دست یابی به صنایع نوین لاستیک را بیند امکان پذیر ساخت، بازیافت لاستیک را دشوارتر کرد. هنگامی که آمیزه ولکانیزه می شود، دیگر ذوب کردن آن برای تولید محصول جدید امکان پذیر نیست زیرا این فرایند باعث می شود تمامی مولکول های  الاستومر محصول لاستیکی به هم متصل شده و مولکول شبکه راه بزرگتری را ایجاد کنند که به آسانی جاری نمی شود.

تا قرن بیستم بازیافت در کوتاه مدت کاملا به صرفه بود زیرا آن هنگام هنوز کائوچوی طبیعی یا مصنوعی، قیمت بالایی داشت، در سال 1910 هر اونس کائوچو هم قیمت یک اونس نقره بود. این یکی از دلیل هایی بود که سبب می شد در ابتدای قرن بیستم به طور متوسط بیش از نیمی از هر محصول لاستیکی ها از لاستیک بازیافتی تشکیل شده باشد. اما از سال 1960 میزان لاستیک بازیافتی به کار برده شده در هر محصول به زیر 20 درصد رسید، چرا که واردات نفت ارزان و رشد تولید کائوچوهای مصنوعی هزینه های تولید را پایین آورده .

توسعه ی تایرهای رادیال بلت سیمید در اواخر دهه ی 60 میلادی تقریبا پایانی بر صنعت بازیافت لاستیک گشت زیرا به این ترتیب آسیاب کردن لاستیک، عملی بسیار پرهزینه و بدون توجیه – اقتصادی می شد. در سال 1995 تنها 2 درصد از ترکیب محصولات لاستیکی، بازیافتی بود.

ایجاد پسماندها از نظر اقتصادی در کوتاه مدت همواره به صرفه است ولی در درازمدت ریسک هایی را به همراه خواهد داشت. این مورد برای صنعت تایر هنگامی ایجاد شد که گورستان های زباله و زباله دان های غیر قانونی امریکا مملو از تایرهای دور ریز و ضایعات آن شد.

دو ابر تیره بر فراز تایرهای ضایع که دور انداخته شده اند دیده می شود. یکی دود سیاه حاصل از سوختن تایر و دیگری ایریا از پشه های ناقل بیماری.

در آگوست 1999 در ایالت اوهایوی امریکا، مقام های رسمی ناگزیر از تصمیم گیری در این مورد شدند. از “کلمبوس”” مرکز این ایالت دودی سیاه در 60 مایلی 97 کیلومتری شمال غرب این شهر به چشم می خورد که برخاسته از زباله دانی آن محل بود.

 

 

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده استپرسش و پاسخ در مورد لاستیک (تایر)

تامین کننده لاستیک لیفتراک ، لاستیک لودر ، لاستیک مینی لودر (بابکت) ، لاستیک جرثقیل و …

با ما در ارتباط باشید

02133541609 تهران – 07138385000 شیراز