نگاهی به روند پیشرفت تکنولوژی تایر در جهان و انتقال آن به ایران

 

این روزها صحبت انتقال تکنولوژی تایر از خارج از کشور بسیار به گوش می رسد.

اکثر شرکت های تایر سازی داخلی چراغ به دست گرفته و گرد جهان به دنبال یک تکنولوژی برتر و ایده آل که معضلات آنها را برطرف سازد می گردند. علاوه بر ” بازی بزرگان *” در سطح مدیریتی، نوعی عدم خود باوری در تمامی سطح های صنعتی و علمی ما جریان دارد که همه را به دلالی علم و تکنولوژی به جای تشویق به خلاقیت و ابتکار مجبور کرده است.

خرید تکنولوژی بدون ایجاد زیر بناهای علمی و تخصصی آن نمودی از این مطلب است. با هر چه بیشتر جهانی شدن مسائل بشری، اقتصاد و تکنولوژی و توسعهی ملت ها باید متکی بر دانش بنا شود.

دانشی که با روش های اصولی و صحیح و با ایجاد اتکای به نفس و به دور از هیاهو و جنجال به دست آید. به جای پافشاری بی اندازه بر مثلا فناوری نانوتکنولوژی، مقداری نیز به مفاهیم اصولی علمی که زیر بنای مسائل اقتصادی، تکنولوژیکی، و صنعتی ما را تشکیل می دهد بپردازیم.

البته بسیار روشن است که به دلیل فاصله ی زیاد بین تکنولوژی موجود در کشور و تکنولوژی مدرن خارجی، نیاز به پرکردن سریع این خلا احساس می شود، ولی سؤال مهمی که برای صنایع ایران به طور کل و صنایع تایر سازی به طور ویژه مطرح می شود این است که صنعت تایر ما چه برنامه هایی را در کنار این تکنولوژی های وارداتی پیش بینی کرده است؟

آیا برنامه های علمی- آموزشی که به جذب تمام و کمال تکنولوژی کمک کند تدارک دیده ایم؟

آیا برنامه های توسعه و پژوهش را به توسعه و پژوهش را به اندازهی نیاز رونق داده ایم که بتواند تکنولوژی خریداری شده ی موجود را در حدی رشد دهد که ده سال دیگر نیاز به خرید تکنولوژی دیگری از پایه نباشیم؟

آیا ارتباط صنعت تایر و دانشگاه در حدی هست که بتواند اطلاعات علمی موجود را در خدمت صنعت تایر به کار بندد؟ آیا هنگام انتخاب تکنولوژی وارداتی، اطلاعات کافی در مورد تکنولوژی به روز دنیا داریم که منجر به خرید تکنولوژی از رده خارج شده و غیر قابل رشد نشود؟

به طور کلی شاید بتوان تکنولوژی تایر را در صده ی گذشته و پیش بینی آن را در سال های آینده به سه دسته تقسیم کرد :

  • تکنولوژی کلاسیک تایر، که در دهه های اول قرن بیستم میلادی به کار گرفته می شد و صرفا مبتنی بر آزمون های و سخت افزاری تایر، حدس و خطا و تکرار بسیار در طراحی تایرهای نو، اصلاح تایر های موجود، و پیش بینی عملکرد آنها بود.

 

  •  با شکوفایی عصر فناوری اطلاعات و پیشرفت روزافزون رایانه ها و نرم افزارهای رایانه یی، تکنولوژی کلاسیک تایر به یک تکنولوژی کهنه و کم راندمان تبدیل شد. تکنولوژی مدرن تایر که در دهه های آخر قرن بیستم در کشورهای بزرگ صنعتی به کار گرفته شد و هنوز هم در اکثر این کشورها رایج است، مبتنی بر کاربرد ابزارهای مجازی به منظور کاهش” تکرارهای پرهزینه ی حدس و خطایی، و جایگزینی آن با تکرار هوشمند و مهندسی در طراحی و پیش بینی عملکرد تایر است، به کار گیری علوم رایانه یی منجر به کاهش هزینه و وقت در طراحی و فرایند تولید تایر و در نتیجه سود آوری بیشتر برای شرکت های به کارگیرنده ی این تکنولوژی شده است.

 

  •  با توجه به سرعت بسیار زیاد پیشرفت علوم رایانه یی و کاربرد آن در بسیاری از صنایع همچون صنایع خودروسازی ، شرکت های بزرگ تایر سازی درصدد به کارگیری هر چه بیشتر این علوم در خدمت طراحی تایر و فرایند تولید تایر و در صورت امکان “حذف” آزمون های سخت افزاری تایر (میدان، جاده ) و جایگزینی کامل آن با ابزارهای پیش بینی مجازی در آینده هستند، حرکت در این جهت در بعضی از شرکت های بزرگ تایر سازی شروع شده است و پیش بینی می شود در سال های آینده با شدت بیشتری ادامه یابد.

باید اشاره کرد که به کارگیری علوم رایانه یی محدود به استفاده از رایانه های پر سرعت و نرم افزارهای پیچیده نیست. به خدمت در آوردن علوم پایه یی همچون ریاضی، فیزیک، مکانیک پلیمرها،مواد، کامپوزیت ها و ساختارهای پیچیدهی تایر به عنوان رابطی بین انسان و رایانه ضروری به نظر می رسد. این امر محقق نخواهد شد مگر با ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه ، تشویق به خود باوری ، و پرورش  خلاقیت  و نوآوری در کارشناسان و پژوهشگران این صنعت .دسترسی به تکنولوژی مدرن و پیشرو در صنعت میسر نخواهد شد مگر با چشم اندازی از این تکنولوژی در آینده کشور . چشم اندازی که در ابعاد جهانی شکل میگیرد و در ابعاد ملی عمل میکند.

 

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده استپرسش و پاسخ در مورد لاستیک (تایر)

تامین کننده لاستیک لیفتراک ، لاستیک لودر ، لاستیک مینی لودر (بابکت) ، لاستیک جرثقیل و …

با ما در ارتباط باشید

02133541609 تهران – 07138385000 شیراز