سیستم کنترل فشار باد تایر ابزاری ست که به وسیله ی آن رانندهی خودرو میتواند از میزان فشار باد داخل تایرهای خودرو و گاهی از دمای تایرها آگاه شود. فشار باد بیش از اندازه کم یا زیاد تایرها و همچنین دمای بالای آنها می تواند خطرات احتمالی برای خودرو و سرنشینان آن به همراه داشته باشد. این سیستم با کمک حسگرهای تعبیه شده در داخل تار و فرستادن اطلاعات از طریق سیگنال های رادیویی به واحد کنترل مرکزی خودرو عمل می کند و در صورت نیاز، با استفاده از هشدارهای صوتی و تصویری، راننده را از خطرات احتمالی آگاه می کند در این مقاله به انواع سیستمهای کنترل فشار تایر و نیز اهمیت وجود آنها در خودرو اشاره خواهیم داشت.

انواع سیستم هشداردهنده فشار باد تایر سیستم های هشدار دهندهی فشار تایر بسته به نحوهی عملکرد، به دو دسته طبقه بندی می شوند؛

سیستم غیرمستقیم

در این سیستم، از سرعت گردش چرخها و سیگنالهای ارسالی حسگر سرعت هر چرخ، برای هشدار به راننده استفاده می شود. وقتی یک تایر نسبت به تایر دیگر کم فشارتر باشد، قطر آن کوچکتر شده و به همین علت برای طی مسافتی معین باید نور بیشتری بزند. بنابراین سرعت گردش آن نسبت به تایر پرفشار بیشتر خواهد بود. سیستم کنترل غیر مستقیم فشار باد تایر نیز با استفاده از همین اصل، وقتی سرعت یک چرخ، از چرخهای دیگر بیشتر باشد، آن را به عنوان تایر کم فشار نمایش میدهد. نقطه ضعف سیستم کنترل غیرمستقیم این است که می تواند کم فشار بودن حداکثر ۳ چرخ را هشدار دهد. یعنی از آن جایی که اساس عملکرد آن مقایسهی سرعت چرخهاست، وقتی که هر چهار چرخ کم فشار باشد، نمی تواند آنها را به عنوان تایرهای کم فشار نمایش دهد.

سیستم مستقیم

در این نوع سیستم، بر خلاف سیستم غیرمستقیم، از حسگرهایی استفاده میشود که مستقیما در داخل تایر قرار داده شدهاند. حسگرهایی که میتوانند میزان فشار درون تایر و دمای آن، مقدار نیروهای وارده از طرف جاده در جهات مختلف، میزان سایش، شرایط جاده، سرعت چرخ، میزان اصطکاک و لغزش جانبی تایرها را اندازه بگیرند. این حسگرها سیگنال های مربوط به اطلاعات میزان فشار، دما و سایر پارامترها را به وسیلهی امواج رادیویی به چراغهای هشداردهنده در جلو راننده انتقال می دهند.

سیستم پایش مستقیم فشار باد تایر نسبت به سیستم پایش غیرمستقیم دارای مزایای زیادیست که از آن جمله عبارتند از؛

١- اندازه گیری دقیق و نمایش فشار باد تایر برای راننده

روی داشبرد، و کشف کمپانی در مقدارهای کمتر از ٪۲۵ فشار باد استاندارد تایر مورد نظر در حالت سرد،

۲- اندازه گیری و نمایش دمای باد تایر،

۳- مشخص کردن چرخی که کمبادی در فشار باد تایرش وجود دارد،

۴- حساسیت به نشست سریع و کند برای هشدارهای به موقع

هشدار پنچرشین تایره

۶- هشدار برای فرا رسیدن زمان بازرسی تایر،

۷- امکان نمایش فشار باد تایر زمانی که خودرو ساکن

نصب دستگاه روی تایر

معمولا دستگاههای موجود در بازار را پشت ولو نصب کرده شد و ولو را روی رینگ سوار می کنند.

در پژوهش های اخیر سعی بر آن است که این سیستم در سطح داخلی تایر سوار شود تا علاوه بر مهار انرژی بیشتر به دلیل ارتعاشات بالاتر تایر، بتواند اطلاعاتی از ویژگی های سطح جاده، میزان سایش تایر، مقدار نیروهای منتقله به تایر در جهات مختلف و نظیر اینها را نیز در اختیار قرار دهد این قطعه می تواند توسط چسب به سطح داخلی تایر متصل شود ، با تغییر در شکل تایر و رفتن روی ناهمواری ها و … این قطعه نیز همراه با سطح جا به جا شده  قابلیت گزارش نوع جاده و میزان بار منتقل شده از جاده به تایر را می یابد .

 

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده استپرسش و پاسخ در مورد لاستیک (تایر)

تامین کننده لاستیک لیفتراک ، لاستیک لودر ، لاستیک مینی لودر (بابکت) ، لاستیک جرثقیل و …

با ما در ارتباط باشید

02133541609 تهران – 07138385000 شیراز