داستان تایر به زبان ساده

داستان تایر به زبان ساده

در این مقاله داستان تایر را به زبان ساده برای شما تعریف می کنیم. برای بسیاری از مردم، تایر و لاستیک هیچ تفاوتی با هم ندارند حال آنکه این دو کلمه آنقدرها به هم نزدیک نیستند، بلکه رابطه ی آنها این است که در ساخت تایر از لاستیک نیز استفاده می شود، درست همان طوری که در ساختن یک بنا، از ملات استفاده می شود؛ در حالی که ملات و ساختمان دو کلمه‌ی کاملا متفاوت هستند. این اشتباه احتمالا به خاطر آن است که تقریبا ۸۰ درصد وزن تایر را لاستیک تشکیل می دهد.(درباره تایر)

تاریخچه تایر

اگر تایر را به عنوان چرخ معرفی کنیم شاید به مفهوم اولیه ی خود نزدیک تر باشد. اولین تایرهایی که مورد استفاده قرار می گرفتند از جنس فلز یا چوب بودند. در سال ۱۸۴۵ شخصی به نام ویلیام تامسون برای نخستین بار موضوع استفاده از تیوب توخالی قابل باد شدن را به جای تایرهای آهنی معمولی در آن زمان طرح کرد.

این پروژه، فشار و نیروی لازم برای حرکت وسیله ی نقلیه را کاهش می داد و حرکت آن را آسان تر و راحت تر می کرد. از طرفی صدای ناهنجار وسیله ی نقلیه را هنگام حرکت بر جاده های ناهموار نیز کم می کرد. به دلیل آنکه از این طرح استقبال کمی به عمل آمد، این طرح عملا به دست فراموشی سپرده شد. شاید کمبود لاستیک و یا نامرغوب بودن لاستیک مصرفی، از دلایل عمده‌ی این عدم استقبال بوده باشد.

داستان تایر به زبان ساده

در سال ۱۸۵۱ در شهر لندن، تایرهای لاستیکی توپر درشکه به نمایش گذاشته شد و تا سال ۱۸۷۰ از این تایرها برای دوچرخه و درشکه استفاده می شد. سالها بعد «جان دانلپ» تایر بادی را در حقیقت دوباره اختراع کرد او این کار را ابتدا به منظور آسان تر و نرم تر کردن حرکت پر سر و صدای دوچرخه روی جاده های سنگفرشی آن زمان انجام داد، ولی به زودی اختراع خود را از جنبه های دیگر نیز مورد آزمایش قرار داد و از سال ۱۸۸۸ برگه های مشخصان فنی این تایر را نوشت و به قولی به اسپک (Spec) تبدیل کرد. دانلپ که در حقیقت بنیانگذار شرکت لاستیک، دانلب است، اولین کسی بود که از الیاف نوعی بزرک ایرلندی به عنوان یک عامل تقویت کننده ، در ساختمان داخلی تایر استفاده نمود. به دنبال اختراع دانلپ، در مدت نسبتا کوتاهی تایر بادی خصوصیات امروزی خود را به دست آورد.

آشنایی با واژه ها و اصطلاحات فنی صنعت تایر و لاستیک

کائوچو: یک واژه فرانسوی است که برای لاستیک طبیعی به کار می رود. ریشه‌ی اصلی آن در زبان سرخپوستان آمریکایی به معنای کا-ئوچو یعنی اشک درخت می باشد. کائوچوی طبیعی به صورت شیره از برخی گیاهان گرفته می شود، که پس از مراحل انعقاد با مواد شیمیایی، خشک کردن و … قابل استفاده می شود. جنگل های مالزی یکی از مکانهای پرورش این نوع گیاه است.

دوده: ذرات روی به قطر ۵ تا ۵۰۰ میکرون است که مقدار جزئی اکسیژن ، هیدروژن، ازت و گوگرد نیز با خود دارد. این ذرات بسیار ریز به عنوان ماده‌ی پر کننده، قیمت تایر را ارزان تر می کنند و البته در بسیاری موارد خاصیت تقویت کنندگی نیز دارند.

ادامه در مقاله بعد…

کد خبر: ۱۰۰۲8

منبع: خبرنامه صنعت لاستیک ( شماره ۲۷)

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز