ظاهر لاستیک در نظر مشتری چه اهمیتی دارد؟

اهمیت ظاهر لاستیک در نظر مشتری

شکی نیست در خرید یک کالا از هر نوع که باشد علاوه بر کیفیت، ظاهر مناسب نیز دارای اهمیت ویژه ای است. در خرید هر نوع کالا، اولین بخشی که مورد توجه مشتری قرار میگیرد ظاهر آن و شکل مناسب آن کالاست. لوازم خانگی، پوشاک، میوه ها و به طور کلی تمام مایحتاج زندگی از این قاعده مستثنی نیستند. اما به نظر می رسد در نظر تولیدکنندگان داخلی تایر، فقط تولید تایر به هر شکل و هر کیفیتی بدون توجه به خواست مشتری و ظاهر تایر مهم است. نگاهی گذرا به تایرهای داخلی موجود در بازار (تمام سایزها) دلیل این مدعاست. ظاهر نامناسب تایرهای موجود به خوبی مشهود است. ظاهر نامناسبی که در کارخانه های تایرسازی از آن به عنوان کثیفی قالب تعبیر می شود. آیا به راستی کثیفی قالب عیب نیست؟ اگر عیب است چرا به آن توجهی نمی شود؟ کثیفی قالب از کجا آغاز می شود؟ چگونه بر طرف می شود؟ اهمیت این عیب در کیفیت تایر چیست؟ و…

کثیفی قالب یکی از عوامل موثر در ظاهر لاستیک

کثیفی قالب دلایل متعددی دارد که عبارتند از:

۱- در تولید تایر برای عدم چسبندگی تایر به قالب از امولسیونی استفاده می شود که عموما رنگ خارجی نامیده می شود. رنگ های خارجی که به سطح بیرونی تایر زده می شود با گذشت زمان و تکرار سیکل پخت در اثر حرارت قالب سوخته و در جداره ی درونی قالب باقی می ماند. این رنگ در سیکل های متفاوت پخت به سطح تایر می چسبد و به صورت ظاهری ناخوشایند بر سطح تایر ظاهر می شود.

ناگفته پیداست وجود این گونه پلیسه گونه ها – تراشه ها – در سطح تایر علاوه بر شکل ظاهری بر کیفیت پخت موضعی تایر در آن نقاط نیز اثر نامطلوب می گذارد. بر حسب اینکه این گونه پلیسه ها در کجای تایر واقع شوند عیبهای گوناگونی را نیز ایجاد می کنند. اگر در ناحیه ای که اصطلاح گل تایر قرار دارد واقع شوند مانع از پر کردگی مناسب ناحیه ی گل تایر می شود که در مقاومتهای سایشی تأثیر مستقیم دارد. اگر چه رنگ خارجی به ناحیه گل تایر زده نمی شود اما در هنگام پاشیدن رنگ خارجی بر روی سایدوال، پاشش بر روی ناحیه ی گل اجتناب ناپذیر است.

۲- نشت آب و بخار در پرسهای پخت و به ویژه در ناحیه ی بلادر و اورینگ ها ( O-rings) به سمت قالب باعث کثیفی قالب می گردد و ظاهری نامناسب به تایر می دهد.

٣- لبه های اضافی بلادر و یا پوسته هایی که از بلادر جدا می شوند در اثر فرسودگی، درون قالب رها می گردد و چسبیدن این گونه مواد به درون قالب بعد از پخت یا به صورت جسم خارجی بر روی سطح تایر ظاهر میگردد و یا اینکه باعث عدم یکنواختی ظاهر تایر می گردد.

۴- موارد دیگری نیز وجود دارد که به طور مستقیم بر ظاهر تایر تأثیر گذار است که فعلا به آنها پرداخته نمی شود.

برای از بین بردن کثیفی قالب چه باید کرد؟

بدیهی ترین راه حلی که برای این کار به نظر می رسد، رفع آلودگیها و عواملی است که باعث کثیفی قالب می‌شوند ولی با وجود همه ی تمهیدات، کثیفی قالب به وجود می آید. پس یکی از راهها، شستشوی قالب های پخت می‌باشد. کارخانه های سازنده ی تایر، درون قالب ها را با شیوه‌ی سندبلاست تمیز می کنند. برای سندبلاست، قالب را از روی پرس باز کرده و در کارگاه مورد شست و شو قرار می دهند. تولیدکنندگان ترجیح می دهند تا زمانی که وضع قالب بسیار بحرانی نشده است از شست و شو خودداری کنند زیرا بازکردن، شستن و بستن مجدد هر قالب مستلزم وقت و هزینه‌ی نسبتا زیادی است و همراه با توقف تولید هر قالب نیز می باشد. پس همانطور که عنوان شد کثیفی قالب علاوه بر عیب ظاهری، عیب کیفیتی نیز می باشد.

امید آنکه در تولید و مصرف تایر، آن را کالایی بدانیم که ظاهرش نیز دارای اهمیت است و بی مناسبت نیست به ظاهر تایرهای خارجی نیز نظری بیندازیم تا ارزش مشتری و احترام به خواسته ی مشتری معلوم گردد. اگر نمی‌توانیم عیب های تایر را بر طرف کنیم حداقل با شیوه های فیزیکی مناسبی که وجود دارد ظاهر تایر را زیباتر کنیم زیرا «هر چهره ای با آرایش زیباتر است».

منبع: غلامرضا مردانی، کارشناس فیزیک کاربری از مجتمع صنایع لاستیک یزد

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز