pallet or forklift

پاسخ صحیح بستگی به نوع تعریف مان از پالت دارد. پالت سازه ای است که از سال های دور برای ثبات و بهتر قرار گرفتن بشکه ها بر روی هم ساخته و استفاده می شده است.

اولین ابزارهایی که برای انبار کردن اشیا مورد استفاده قرار گرفتند که شکل ظاهری نزدیک به پالت های امروزی را داشته اند مربوط به سال های 1800 می باشد. پالت های اولیه معمولا از جنس فلز یا چوب بوده اند که شامل یک تراورس بوده که سطح پالت بر روی آن قرار میگرفته است. این چنین پالت هایی برای اولین بار در ارتباط و همراه با لیفتراک های اولیه در کارخانه های امریکا ظاهر شد.

pallet

اولین لیفتراک در سال 1887 اختراع شد که کاملا دستی کار می کرد و می توانست چند اینچ یک شی را بلند کند. بعد از آن در سال 1909 لیفتراکی که دارای دوام و قدرت بیشتری بود ساخته شد، البته تمامی این لیفتراک ها حتی ظاهری شبیه به لیفتراک های امروزی نداشتند اما تبدیل شدن به لیفتراک های امروزی و اضافه شدن شاخک به آن ها بعدا شکل گرفت. با معرفی لیفتراک ها پیشرفته در اواخر سال 1910 پالت های اولیه شکل مدرن تری به خود گرفتند. به دنبال آن در اوایل سال 1926 لیفتراک ها تکامل بیشتری پیدا کردند. با ظهور این لیفتراک ها تحول عظیمی در جابه جایی و انتقال اشیا در انبارها و و کارخانه ها صورت پذیرفت. در واقع پالت ها امروزی در این دوره بود که به وجود آمدند. با این پالت ها فضایی بین بار و سطح زمین به وجود می آید تا شاخک های لیفتراک بتواند در فضای خالی قرار بگیرد تا بلند کردن بار به راحتی انجام بپذیرد. با این امکان سرعت و ایمنی انباشت و جابه جایی کالاها در انبارها و کارخانه ها بیشتر شد.
در سال 1940 از مواد متنوع تری برای ساخت پالت استفاده شد. بعد از جنگ جهانی دوم استفاده از این پالت ها در کارخانه ها و انبارها عمومیت بیشتری یافت.
در آخر با بررسی منابع موجود می توان گفت که نخست پالت تولید شده و به دنبال آن لیفتراک، هرچند برخی از صاحب نظران در حوزه پالت و لیفتراک اعتقاد بر این ندارند.

pallet2

منبع: packagingrevolution