در زمینه کاهش مصرف سوخت عوامل متعددی مانند: شیوه رانندگی، وزنی که با خودرو حمل می شود و نوع تایر مورد استفاده موثر می باشد. در بین این موارد مختصری پیرامون ارتباط نوع تایر با میزان مصرف سوخت اشاره خواهیم کرد. تاثیر نوع تایر با میزان مصرف سوخت خودرو همانند سایر موارد ذکر شده شدید نمی باشد، اما نکته ای است که با رعایت آن می توان به آسانی درصد ی از مصرف سوخت را کاهش داد و در نتیجه در درازمدت هزینه ها کاهش خواهد یافت.

Technology_RollinResistanceمهمترین عاملی که در ارتباط با تایر موجب افزایش اتلاف انرژی و مصرف سوخت می شود مقاومت غلتشی می باشد. مقاومت غلتشی یکی از نیروهایی است که در جهت مخالف حرکت تایر به آن وارد می گردد. این نیرو در ترکیب با نیروی اصطکاک بین تایر و جاده (عامل اساسی در طراحی ترد و انتخاب ترکیبات مناسب برای ترد)، مقاومت هوا، تغییر شکل تایر در اثر فشار بار و همچنین استرس های داخلی که به تایر وارد می شود موجب افزایش مصرف انرژی خواهد شد. طبق بررسی های انجام شده 15 تا 20 درصد از مصرف سوخت در ارتباط با مقاومت غلتشی تایر می باشد.

سرعت رانندگی از عواملی است که بسیار بر مقاومت غلتشی تایر تاثیرگذار است. طبق بررسی های انجام شده در سرعت های بین 70 تا 75 مایل بر ساعت کمترین میزان مقاومت غلتشی وجود خواهد داشت.

 

ارتباط-تایر-با-مقاومت-غلتشی

از دیگر عوامل تاثیرگذار طراحی و ساختار تایر می باشد. تایرهای رادیال یکی از تکنولوژی هایی است که با ورودش تغییرات چشمگیری در کاهش مصرف سوخت به وجود آورد. طبق تحقیقات اخیر شرکت تایر سازی بریجستون، تایرهای رادیال نسبت به تایرهای بایاس تا 10 درصد مصرف سوخت را کاهش می دهند، همچنین تایرهای رادیال نسبت به تایرهای بایاس بین 30 تا 40 درصد مقاومت غلتشی را کاهش می دهند. این تغییرات می تواند با افزایش بهبود در ساختار و طراحی تایرهای رادیال افزایش یابد.

بخش های مختلف تایر در میزان مصرف سوخت نقش دارند که بیشترین آن مربوط به ترد یا آج تایر می باشد. چراکه بیشترین مقاومت غلتشی که در تایر ایجاد می شود ناشی از ترد تایر است که حدود 35 تا 50 درصد می باشد. به همین دلیل خیلی از شرکت های تایرسازی برای تولید تایر با کارایی بیشتر مصرف سوخت، به ترکیبات ترد بسیار توجه می کنند. برای ساخت ترد از موادی در ترکیب با سیلیس و یا یک سری ترکیبات طبیعی با فرمول های خاص در ترکیب با کائوچو سنتزی برای کاهش مقاومت غلتشی استفاده می کنند.

همچنین در برخی موارد از ترد دولایه (CAP & BASE) استفاده می کنند. لایه CAP یا رویه که همان لایه بیرونی است از موادی ساخته می شود که مقاومتش به سایش زیاد می باشد و موجب افزایش عمر ترد می گردد. این ترکیبات پسماند حرارتی زیادی دارند و در نتیجه موجب افزایش چسبندگی تایر بر روی جاده های خیس می شوند،

بخش مختلف تایر اما در مقابل، مقاومت کمتری در برابر حرارت اندوزی دارند و این امر باعث می شود که اگر از این مواد در لایه زیرین استفاده شود منجید و سپس کل تایر دمایش افزایش پیدا کند و لایه ها از هم جدا شوند. در ساخت لایه های زیرین باید از موادی استفاده گردد که قابلیت حرارت اندوزی بالایی داشته باشد تا دمای تایر بالا نرود و به دنبال آن عمر منجید افزایش یابد. دمای پایین تایر منجر به کاهش مقاومت غلتشی تایر و افزایش بهره وری سوخت خواهد شد.

از دیگر عواملی که می تواند در میزان مقاومت غلتشی و میزان مصرف سوخت تاثیرگذار باشد می توان به عمق و طراحی ترد یا آج اشاره کرد. طبق تحقیقات شرکت تایرسازی بریجستون ارتباط مستقیمی بین عمق آج و میزان مصرف سوخت وجود دارد. تایری که در اثر استفاده دچار سایش شده میزان اتلاف انرژی اش نسبت به تایر نو کمتر است. در واقع تایرهایی که عمق آج کمتری دارند یا آجشان در اثر استفاده مستهلک شده وزن کمتری دارند و همچنین در اثر فشار بار تغییر شکل کمتر و درنتیجه مقاومت غلتشی کمتری ایجاد می کنند، مقاومت غلتشی کمتر نیز منجر به کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان مصرف سوخت خواهد شد. تایرهایی که طرح ترد آن به صورت خطی است کارایی بیشتری در کاهش میزان مصرف انرژی نسبت به تایرهای طرح بلوکی، ترکیبی و یا دنده ای دارند.
بنابراین تایرهایی با ترد خطی و حداقل عمق آج که بتواند چسبندگی مطلوبی ارائه دهد می تواند گزینه مناسبی برای انتخاب باشد.

 

Untitled

منبع: trucktires