ساختار محکم تایر هواپیما باید توان نگهداری و کنترل گردش هواپیما روی زمین هنگام فرود و تیک آف را داشته باشند.

بی شک همه ما این واقعیت را قبول داریم که یکی از مهمترین و حساس ترین تایر ها در جهان تایر هواپیماست. ما بر آنیم تا با توضیح مختصری در مورد این تایر ها، شما را با ساختار قوی ترین و سخت ترین لاستیک های (تایر ها) بادی جهان آشنا سازیم.

ساختار محکم تایر هواپیما باید توان نگهداری و کنترل گردش هواپیما روی زمین هنگام فرود و تیک آف را داشته باشند.
این تایر ها (بستگی به اندازه هواپیما) باید توان مقاومت در برابر سرعت 400 کیلومتر بر ساعت و توان 33 تن بار را داشته باشند. فشار باد استاندارد این تایر ها معمولا psi220 می باشد (فشار باد در تایرهای سواری معمولا psi30 می باشد). این تایرها در مقابل باران، برف، گرما و سرما مقاومت زیادی دارند. مثلا تحمل 420 درجه فارنهایت از ویژگی این تایرها می باشد. این تایر ها از سه قسمت اصلی آج (Tread)، لاشه (Cordbody) و طوقه (Bead) تشکیل شده است. آج قسمتی از تایر است که در تماس با جاده قرار دارد که دارای طرح های مختلفی می باشد.
به عنوان مثال طرح non-skid در حالتی استفاده می شود که حداکثر خاصیت ترمزگیری مورد نیاز باشد. این نوع تایر ها در هواپیماهایی که در باندهای مرطوب نشست و برخاست می کنند و هواپیماهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. لاشه قسمت مقاوم تایر بوده که از تعداد لایه هایی از جنس لاستیک مصنوعی، ریون، نایلون، پنبه و … تشکیل شده است.
طوقه به لبه محکم و تقویت شده با سیم های استیل گفته می شود که به لاشه متصل است و شکل مدور تایر را حفظ می کند. تایر های هواپیما در دو نوع بایاس و رادیال وجود دارد و در اکثر تایر ها لایه قرمز رنگی در آخرین لایه تایر بعد از آج وجود دارد که بعد از فرسایش لایه رویی نمایان می شود و نشان دهنده زمان تعویض تایر ها می باشد. روی تمام رینگ ها دریچه ای به نام فیوزپلاک نصب شده است که بر اثر زیاد شدن حرارت تایر ذوب شده و فشار هوای داخل تایر را تخلیه می کند و مانع از انفجار تایر می شود.
معمولا این تایر ها از گازهای نیتروژن و هلیم پر می شوند تا از اکسیده شدن تایر جلوگیری کرده و باعث جذب ضربات ناگهانی، عدم واکنش در زمان انفجار تایر و خنک شدن تایر ها می گردد.
مهمترین سازندگان این نوع تایر ها: بی اف گودریچ و گودیر (ایلات متحده)، دانلوپ، بریجستون و یوکوهاما (ژاپن) و میشلن (فرانسه) می باشند. میشلن تنها سازنده تایر شاتل های فضایی ناسا می باشد.
همچنین نمونه هایی از تایر های سایز کوچک جهت هواپیماهای نظامی در ایران ساخته می شود و امید به ساخت تایر های بزرگ تر جهت هواپیماهای مسافربری نیز در آینده وجود دارد.

1904702

منبع: فصل نامه رادیال. زمستان 91