نوآوری مرسدس بنزدر خصوص چرخ یدک

نوآوری مرسدس بنز در خصوص چرخ یدک

سرچشمه‌ی بسیاری از فناوریهای صنعت خودروسازی امروز، کمپانی مرسدس بنز است. وجه مشخصه‌ی این کمپانی، نوآوریهای بیشماری است که به جهان خودرو عرضه نموده است.

نام مرسدس بنز تنها به معنی خودروهای راحت و اسپرت نیست. این نام همچنین نشانگر نوآوریهای فنی متعدد نیز هست. مهندسان کمپانی بنز نقش مهمی در پیدا کردن راه حلهایی برای حفظ امنیت سرنشینان، و حفاظت محیط زیست در طراحی خودروها داشته اند.

در این مقاله، نگاهی به طرحهای تحقیق و توسعه‌ی در دست انجام بخش مهندسی مرسدس بنز در خصوص چرخ یدک می اندازیم.

طراحی چرخ یدک

کمپانی بنز در حال طراحی روشهایی برای جانشین کردن چرخ یدک است، مهندسان این شرکت می خواهند چرخ یدکی را حذف کنند. برداشتن چرخ یدکی که حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارد، می تواند وزن اتومبیلهای شخصی را کمتر کند.

علاوه بر تولید یک چرخ قابل جمع شدن سبک از جنس آلومینیوم، این کمپانی در حال طراحی یک روش جدید پنچرگیری است که می تواند به طور کامل جانشین چرخ یدکی فعلی شود. این روش پنچرگیری شامل یک مایع لاستیکی درزگیر، سازگار با محیط زیست و یک کمپرسور هوای کوچک ۱۲ ولتی است. این مایع لاستیکی از طریق مجرای عبور هوا به داخل لاستیک تزریق شده و محل پنچری را درزگیری یا مسدود می کند. سپس می توان لاستیک را به اندازه‌ی کافی باد کرد تا به نزدیکترین تعمیرگاه رسید. از مایع درزگیر می توان برای بیشتر پنچری ها استفاده کرد. حتی می توان سوراخهایی تا قطر ۴ میلی متر را با این روش درزگیری نمود.

لاستیک های بادی

جان دانلوپ (J.B.Dunlop) اولین لاستیک بادی را حدود ۱۱۰ سال پیش طراحی کرد. در ابتدا، لاستیک بادی دانلوپ برای استفاده‌ی سه چرخه‌ی پسرش بود ولی طولی نکشید که تولیدکنندگان دوچرخه و خودرو متوجه نکات مثبت لاستیک بادی نسبت به لاستیک های تو پر شدند.

برای اولین بار برادران میشلن (Michelin) از لاستیک بادی برای خودروها استفاده کردند. در سال ۱۸۹۵ لاستیکهای بادی را بر روی یک خودروی مسابقه ای که از پاریس به بوردوکس می رفت نصب کردند. اما خیلی زود نکات منفی لاستیکهای بادی مشخص شد. چاله ها، سنگها و موانع دیگری که وجود داشت، باعث پنچری می شد. این بدین معنی بود که گرفتن پنچری کاری دائمی و لازم بود و گاهی مواقع که پنچری شدید بود، باید تیوب به طور کامل عوض میشد. رانندگان حرفه‌ای به این فکر افتادند که یک چرخ یدک همراه خود داشته باشند. استفاده از یک چرخ یدک به جای وصله کردن تیوب، روشی بود که تا به حال ادامه دارد.

نوآوری مرسدس بنزدر خصوص چرخ یدک

نوآوری مرسدس بنز در خصوص چرخ یدک

آیا هنوز چرخ یدکی نیاز است؟

به هر حال زمانه عوض می شود، با وجود این که اوایل، پنچری لاستیک تقریبا جزیی از هر مسافرت طولانی مدت بود، امروزه به یک اتفاق نادر تبدیل شده است. در اروپای مرکزی، رانندگان در هر ۱۵۰ هزار کیلومتر فقط یک پنچری دارند. به عبارت دیگر، این رانندگان حدود ۱۰ تا ۱۲ سال بدون استفاده از چرخ یدک رانندگی می‌کنند. این آمار باعث تفکر جدی تولیدکنندگان خودرو شد که آیا هنوز چرخ یدکی نیاز است؟ آنها این سؤال را در حالی طرح می کنند که با مشکل مصرف بنزین به خاطر افزایش وزن رو به رو هستند. یک چرخ یدک که تا ۲۰ کیلوگرم وزن دارد، می تواند عامل مؤثری در افزایش وزن خودروهای امروزی باشد. به گفته ی یکی از اعضای هیأت مدیره کمپانی بنز، وقتی کار به کم کردن وزن یک خودرو می رسد، یک گرم هم مؤثر است.

در ترافیک شهری کاهش وزن ۱۰۰ کیلوگرمی باعث کاهش مصرف سوخت از 3/0 تا 6/0 لیتر در هر کیلومتر می شود. نه تنها چرخ یدک سنگین است، بلکه باعث اشغال فضا در صندوق عقب هم می شود و با توجه به مدل خودرو، حجم بارگیری در فضای صندوق عقب را از ۶۰ تا ۱۲۰ لیتر کاهش می دهد.

یکی از مهندسان بخش آزمایش لاستیک می گوید: “لاستیک استفاده نشده که در صندوق عقب سالها مانده، به هیچ وجه به خوبی لاستیک نو نیست. اگر لاستیکی به خاطر چند سال عمر، فاسد شده باشد، دوباره استفاده شود، ممکن است در سرعت بالا موقعیتهای خطرناکی پیش بیاورد»

انواع چرخ یدک

در حال حاضر برای رانندگانی که نمی خواهند به طور کلی از چرخ یدک چشم پوشی کنند دو انتخاب وجود دارد: یکی چرخ یدک موقت است. یک چرخ یدک موقت شامل یک رینگ با قطر کوچکتر از حد معمول و یک لاستیک با پهنای کمتر است. حداکثر سرعت مجاز با این چرخ ۸۰ کیلومتر در ساعت است و فقط باید از محل پنچری تا اولین تعمیرگاه از آن استفاده شود. وزنش حدود ۴۰ درصد کمتر از وزن لاستیک یدک معمولی می باشد. از نقاط ضعف این تایر، عدم کارایی سیستم ضد قفل چرخها (ABS)، سیستم الکترونیک، اصطکاک (ETS)، و دستگاه کنترل لیز خوردن در هنگام شتاب (ASR) است.

انتخاب دوم، چرخ یدک تاشو است که مهمترین ویژگی آن، قابلیت جمع شدن آن است. لاستیک آن در هنگام پنچری به وسیله ی یک پمپ هوا باد می شود. وقتی که این لاستیک از باد پرشد، قطر بیرونی و پهنای لاستیک افزایش می یابد. با این انتخاب هم، حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت باید رعایت شود و در اولین فرصت باید به تعمیرگاه رفت. با داشتن چنین چرخ یدکی، سیستمهای ABS , ETS , ASR فعال باقی می مانند. چرخهای یدکی تاشو حدود ۱۰ درصد سبکتر از چرخهای یدکی معمولی می باشند.

کد خبر: ۱۰۰30

منبع: خبرنامه صنعت لاستیک ( شماره ۳۰)

 

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز