مقدمه

تولید تایر در کنار رشد دنیای صنعت کائوچو پیشرفت کرده است. بهبود کیفیت و تنوع کائوچوها، صنعت تایر را قادر نموده است تا به اهداف خود از قبیل بهبود چسبندگی، کنترل، ایمنی، راحتی و سایر ویژگیهای مهم در تایرها دسترسی پیدا نماید.کائوچو در ساخت تایر بسیار مهم می باشد.

چنین به نظر می رسد که طی ۲۰ سال گذشته، اساسا صنعت تایر بدون هیچ تحولی و تنها با استفاده از مواد اولیه ی یکسان، محصولات مشابه‌ای تولید کرده است. در صورتی که در این مدت تولیدکنندگان تایر با تمرکز بر روی چند موضوع مهم مانند: استفاده از تایرهای زاپاس کوچکتر که موجب کاهش وزن خودرو و صرفه جویی در فضای مورد نیاز می شود و یا کاهش مقاومت غلتشی و افزایش ایمنی و راحتی تایر سعی داشته اند با افزایش کیفیت تایرها، نسبت مصرف لاستیک در بخش تایرسازی را کاهش دهند.

اگر چه پیشرفت صنعت الاستومر، به بهبود کیفیت تایرها کمک کرده است، ولی با این حال مشاهده می گردد در قبال آن نیز صنعت تایرسازی در رشد میزان تقاضای الاستومر مؤثر بوده و در حقیقت این موضوع بر روی تولید انواع مختلف کائوچوی مورد نیاز از جمله الاستومرهای مصنوعی با تکنولوژی بالا نیز تأثیر داشته است.

کائوچو در ساخت تایر

کائوچو در ساخت تایر

انواع کائوچو در ساخت تایر

انتخاب نوع کائوچوهای مصرفی در تولید تایر بستگی به قیمت، میزان فرایند پذیری، و شرایط سرویس آنها دارد.قابلیت فرایند پذیری کائوچو شامل سهولت در اختلاط، شکل گیری و نحوه‌ی پرداخت و دیگر خواص خواسته شده از آن می باشد.

قیمت کائوچو از فاکتورهای بسیار مهم است زیرا این امر مشخص می کند که چه نوع کائوچویی خریداری شود تا در انتخاب فرمولاسیون، روشهای اختلاط، شرایط پخت و غیره مؤثر باشد. این امر در هزینه های کلی تولید نیز اثرگذار خواهد بود. معیار نهایی، نیازهای مصرف کننده است که بستگی به نوع تایر مصرفی دارد.

در تایرهای سبک و سواری مصرف کائوچوی مصنوعی (SR) بیشتر است و در تایرهای سنگین کامیونی و هواپیمایی نسبت مصرف کائوچوی طبیعی (NR) بالاتر است. این تغییر در ترکیب مواد مصرفی در این دو گروه از تایر، نشان دهنده‌ی عملکردهای متفاوت و نیازهای مختلف در بخش های گوناگون بازار می باشد.

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز

چرا در ساخت تایرهای سنگین از کائوچوی طبیعی کم تراستفاده می شود؟

تایرهای سنگین عمدتا به خاطر دوام بیشتر و قابلیت روکش گذاری مجدد که برگرفته از خواص کائوچوی طبیعی مصرفی در آنها می باشد، خریداری می گردند. قابلیت روکش گذاری مجدد در بازار تایرهای سبک سواری چنین اهمیتی ندارد. در فرمولاسیون آمیزه‌ی مصرفی در تایرهای هواپیما، معمولا از کائوچوی طبیعی به خاطر مقاومت آن در مقابل حرارت ایجاد شده هنگام نشستن و برخاستن هواپیما، استفاده می شود. از سوی دیگر در تایرهای کشاورزی به دلیل اینکه اغلب در زمینهای نرم و گل آلود به کار گرفته می شوند، فرمولاسیون مورد استفاده براساس حرارت کمتر برنامه ریزی می گردد.

کائوچو در ساخت تایر

کائوچو در ساخت تایر

بنابراین در ساخت آنها از کائوچوی طبیعی بسیار کم استفاده میگردد. در فرمولاسیون این تایرها عمدتا کائوچوی مصنوعی روغن دار (SBR) به کارگرفته می شود. به دلایل متعدد، کائوچوی مصنوعی پلی بوتادین به تنهایی از اهمیت چندانی برخوردار نیست بلکه ترکیب آن با دو نوع کائوچوی دیگر، مقاومت سایشی را بهبود بخشیده و از ایجاد گرمای زیاد در شرایط سرویس جلوگیری می نماید. به طور کلی هر چه تایر بزرگتر باشد، نسبت مصرف NR درآن بالاتر خواهد رفت. همان طور که می دانیدکائوچوی طبیعی حداکثر مقاومت فرسایشی را دارد و مقاومت خوبی در برابر ترک بین شیار در ناحیه‌ی آج تایر و پارگی چینه های تایر از خود نشان می دهد، همچنین حداقل حرارت را در شرایط سرویس تایر نیز تولید می نماید.

چسبندگی در تایر

هر قسمت از تایر وظیفه‌ی متفاوتی را انجام داده و به همین دلیل معمولا با استفاده از کائوچوهای مختلف و یا ترکیبی از آنها ساخته میشوند. به طور کلی تایرها از کائوچوهای NR ، SBR و پلی بوتادین ساخته شده و نسبت مصرف آنها بستگی به نوع تایر و ساختمان و شرایط کاربرد آن دارد.

مثلا در مورد آج تایر انتظار این است که چسبندگی خوبی به سطح جاده داشته و حداقل فرسایش را روی حرکت در سطح جاده داشته باشد. در این مورد معمولا مهندسان تایر با توجه به سطح مورد انتظار از عملکرد تایر، تصمیم گیری می نمایند و معمولا نیز ایجاد خصوصیت چسبندگی به سطح جاده در تایر به خاطر رعایت مسائل ایمنی، منتهی به فرسایش سریع تر رویه می گردد.

بر همین اساس در تایرهای سواری بهترین چسبندگی به سطح جاده به قیمت فرسایش سریعتر تایر به دست می آید. به همین دلیل از نظر تکنولوژیکی کاربرد SIR روغنی در فرمولاسیون آج تایرهای سواری در مقایسه با NR برتری دارد. در بعضی مواقع در فرمولاسیون آج تایرهای سواری ممکن است از مقدار کمی کائوچوی NR استفاده به عمل آید.

امروزه معمولا در کشورهای اروپای غربی و آمریکا از NR در آج تایرهای سواری استفاده نمی شود بلکه ترکیبی از SBR و پلی بوتادین در این تایرها به کار گرفته می شود. خاصیت چسبندگی به جاده، بستگی به میزان خاصیت جهندگی کائوچوی مصرفی در فرمولاسیون آن دارد، هر چه عامل جهندگی در کائوچو بیشتر باشد، چسبندگی آن به سطح جاده کمتر می شود. SBR از خاصیت جهندگی کمتری نسبت به NR برخوردار است و به همین دلیل چسبندگی آن به سطح جاده بهتر است. به علاوه میزان جهندگی SBR را میتوان با افزایش SBR روغن دار کاهش داد که در نتیجه چسبندگی به سطح جاده در آن تایر، بهبود می یابد. کاربرد پلی بوتادین در فرمولاسیون آمیزه، مقاومت آن را در برابر فرسایش و تمایل به ایجاد ترک شیار افزایش میدهد.

تایرهای بایاس، نیاز به چسبندگی زیادی به سطح جاده ندارند و حتی ممکن است روی خودروهای سنگین و در حمل و نقل بارهای سنگین، این امر برای آنها نیز خطرناک باشد. در این موارد لازم است خسارت وارده به تایرهای بایاس در اثر حرارت ایجاد شده در هنگام سرویس به حداقل برسد.

لایه های بدنه‌ی تایر (منجید) از الیاف لاستیک اندود شده از پلی استر، نایلون، ریون، آرامید و یا سیم ساخته می شوند.

تاریخچه ی صنعت لاستیک (تایر)

آمیزهای مصرفی در منجید تایرهای سواری معمولا از ترکیب NR با SBR یا پلی بوتادین تهیه می گردد. کنترل ویسکوزیته، قابلیت فرایند پذیری، چسبندگی بین اجزا مقاومت در برابر رشد ترک و مقاومت در برابر خستگی ناشی از خمش از خواص کائوچوهای مصنوعی می باشد. به عنوان مثال در منجید تایرهای بایاس از ترکیب ۶۰درصد NR و ۴۰ درصد SBR استفاده میشود ولی در تایرهای رادیال درصد مصرف NR بالاتر می باشد. در سایدوالهای معمولی (دیواره) سیاه رنگ تایرهای بایاس از NR کمتری استفاده می شود و یا به طور کلی از آن استفاده نمی شود. معمولا در سایدوال تایرهای رادیال از NR (۵۰ درصد و یا بیشتر( به خاطر عملکرد بهتر تایر استفاده میگردد. (منجید تایرهای رادیال دارای ضخامت کمتری می باشد). NR همچنین در سایدوالهای سفید و یا رنگی به مقدار زیاد حتی در تایرهای بایاس به کار گرفته می شود.

در آمیزه های مصرفی در آستر داخلی معمولا از کائوچوی بوتیل، احتمالا یکی از فرمهای هالوژنه استفاده می شود. در این ترکیب کائوچوهای کلروبوتیل، بروموبوتیل Exponidized NR گاهی NR مورد استفاده قرار میگیرد. کائوچوهای مصنوعی مصرفی به مقاومت آمیزه در برابر نفوذ رطوبت کمک می کند.

برای اجرای مصرفی در ناحیه بید، مانند فیلر، فیلیپر، چیفر ومحافظ آنها، امولسیون SBR (محلولSDR ،B12) استفاده می شود که گاهی با NR نیز ترکیب می گردد. این اجزا باید از سختی کافی برخوردار بوده و در برابر تراکم پذیری و سایش و رشد ترک مقاومت داشته باشند.

به سختی می توان میزان مصرف انواع الاستومرها را در صنعت تایر سازی در جهان برآورد نمود. اول اینکه انتخاب الگوی مصرف کائوچو، الگوی بسته نیست و اغلب اوقات نمی توان دو سازنده‌ی تایر را یافت که روی میزان نسبت مصرف کائوچوهای مصرفی در ساخت تایر با هم توافق داشته باشند.

دوم اینکه تولیدکنندگان تایر در کشورهای مختلف از کائوچوهای مختلف و یا ترکیبی از آنها استفاده می نمایند. امکان تهیه‌ی آسان NR و عدم دسترسی به SBR به دلیل کمبود آن نیز باعث میشود که تولیدکنندگان تایر در کشورهای تولید کننده‌ی NR در مقایسه با تولیدکنندگان تایر در سایر کشورها از میزان NR بیشتری استفاده نمایند.

کد خبر: ۱۰۰۳2

منبع: خبرنامه صنعت لاستیک ( شماره ۲۹)