از ذرت تا لاستیک (تایر)

از ذرت تا لاستیک (تایر)

تایر بر پایه ی ذرت دیگر یک شوخی نیست. شرکت Goodyear اولین تایر دارای ترکیبی مشتق از ذرت را عرضه کرده است.”Goodyear GT3″ اولین تایر موجود در بازار است که در آن پرکننده ی جدیدی بر پایه ی نشاسته به نام “BioTRED” استفاده شده است و منبع آن ذرت معمولی ست.

“BioTRED” در مرکز فنی این شرکت در لوکزامبورگ ساخته شده است و جایگزین ترکیبات قدیمی تر مانند دوده و سیلیس می شود. Filomono Corvasce مهندس سازنده ی آن می گوید: این محصول، منافع محیط زیستی مهمی از جمله مقاومت چرخشی (Rolling) کمتر و در نتیجه کاهش مصرف سوخت، کاهش سر و صدا، کاهش میزان دی اکسید کربن و کاهش مصرف انرژی در روند تولید دارد.

Corvasce اضافه می کند: در ضمن “BioTRED” ترکیبات تجدیدپذیر را به کار می برد نه منابع تجدیدناپذیر. نشاسته ای که در تولید “BioTRED” به کار می رود، طی فرایندی مشابه صنایع غذایی، از ذرت تهیه می شود. سپس برای تهیه ی ذرات ریز نشاسته، بر روی آن عملیاتی انجام می گردد.

در قدم بعدی، این ذرات ریز طی فرایندهایی به یک پرکننده ی پلیمری تبدیل می شوند. با این  روش، محصول نهایی دارای ویژگی های فیزیکی ای می شود که اساسا با ویژگی های پرکننده های رایج تفاوت دارد. وزن مخصوص پایین این ماده ی جدید موجب کاهش وزن و اینرسی چرخشی تایر و در نتیجه بهبود بازده مصرف سوخت می شود.

این تایر ابتدا در اروپا عرضه شده است و شرکت فورد آن را در مدل جدید “FIesta” که مصرف بنزین بسیار کمی دارد، به کار می برد. این تایر پس از آن احتمالا در مناطق دیگر هم قابل دسترسی خواهد بود.

منبع: ماهنامهی صنایع پلاستیک شمارهی ۱۷۵

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز

کد خبر: ۱۰۰۳6

منبع: خبرنامه صنعت لاستیک ( شماره ۳۲)