تاریخچه ی صنعت لاستیک (تایر) 3

شرکت لاستیک

۳- شرکت لاستیک دنا

این شرکت تحت نام «لاستیک بریجستون ایران» در سال ۱۳۵۲ تأسیس شد و در بهمن ماه ۱۳۵۴ به بهره برداری رسید. سهامداران خارجی این شرکت، بریجستون ژاپن ۴۵ درصد و شرکت ماروبنی ژاپن ۱۵درصد بودند که تا سال ۱۳۵۷ کنترل این شرکت را در دست داشتند.

در سال ۱۳۵۹ این شرکت ملی شد و با نام “لاستیک دنا” زیرپوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت. در اواخر سال ۱۳۶۲ وابستگی های تکنیکی این شرکت با شرکای خارجی قطع شد و با عقد قرارداد، این شرکت دانش فنی و تکنولوژی تولید تایر و تیوب را در اختیار مجتمع صنایع لاستیک کرمان و شرکت آرتاویل تایر قرار داد. این شرکت در شهر شیراز واقع شده و انواع تایرهای سواری، وانتی، باری و کشاورزی را تولید می نماید. با اجرای طرح توسعه، در سال ۱۳۷۰ خط تولید انواع تسمه نقاله ی صنعتی این شرکت به بهره برداری رسیده است.

4- شرکت لاستیک پارس

این شرکت در سال ۱۳۵۵ با مشارکت “پیرلی” ایتالیا و بانک صنعت و معدن ایران تأسیس شد. با وقوع انقلاب اسلامی وترک کارشناسان ایتالیایی، کارهای ساختمانی و نصب ماشینهای این کارخانه با یک وقفه ی طولانی مواجه شد. سرانجام در سال ۱۳۶۳ با همکاری سایر کارخانه های تایرسازی و همت و پشتکار متخصصان داخلی، فاز یک این شرکت به بهره برداری رسید. فاز دوم توسعه ی این شرکت در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسید. این کارخانه در شهر صنعتی ساوه واقع بوده و بخشی از نیاز کشور به انواع تایرها به ویژه تایرهای سنگین را تأمین می نماید.

5- شرکت ایران پاسا تایر و رابر

این شرکت در سال ۱۳۴۲، با مشارکت، تکنولوژی و مدیریت شرکت ژاپنی TRC به عنوان اولین تولید کننده‌ی انواع تایر و تیوب دوچرخه و موتورسیکلت آغاز به کار کرد.این شرکت خط تولید انواع قطعات لاستیکی خود را در سال ۱۳۴۷ به بهره برداری رساند. تا انقلاب اسلامی خط تولید انواع شیلنگهای گاز و آب، انواع پروفیل های لاستیکی، انواع لوله های خرطومی و دستکش های خانگی و صنعتی به فعالیتهای این شرکت افزوده شد. با وقوع انقلاب اسلامی، این شرکت تحت پوشش صنایع ملی ایران قرار گرفت. پروژه ی توسعه ی تایر این شرکت در سال ۱۳۶۳ آغاز و در سال ۱۳۷۰ به بهره برداری رسید. این شرکت در جنوب غربی تهران ابتدای جاده ی شهریار واقع است.

6- مجتمع صنایع لاستیک کرمان

این مجتمع با سرمایه گذاری سازمان صنایع ملی و بانک ملی ایران در کرمان تأسیس شده است. موافقت اصولی اجرای این طرح در سال ۱۳۶۴ گرفته شد و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۶۸ آغاز و در ۲۵ فروردین سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسید. این مجتمع با دانش فنی منتقل شده از شرکت تولیدی لاستیک دنا، در راستای سیاست تمرکز زدایی و توسعه ی مناطق محروم، در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر کرمان احداث شده وحدود ۱۷ درصد نیاز کشور از انواع تایر و تیوب سواری، باری، اتوبوسی و کشاورزی و تایرهای سواری رادیال با بلت فولادی را تأمین می کند.

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز

۷- مجتمع صنایع لاستیک یزد

این مجتمع در سال ۱۳۶۴ به منظور تولید انواع تایر و تیوب دوچرخه و موتورسیکلت، تایر و تیوب وانت سبک و سواری وهمچنین پودر لاستیک و کائوچوی احیا شده (ریکلیم رابر) تأسیس شد و در سال ۱۳۶۶ و ۱۳۷۴ به بهره برداری رسید. دانش فنی تولید تایر و تیوب های دوچرخه و موتورسیکلت وبرخی از اندازه های سواری از شرکت ژاپنی IRC خریداری شده و تکنولوژی تولید برخی از اندازه های سواری و وانتی از شرکت تولیدی کیان تایر دریافت شده است. این مجتمع در شهرک صنعتی یزد واقع شده است.

۸- مجتمع صنعتی آرتاویل تایر

این مجتمع در سال ۱۳۶۷ با سرمایه گذاری گروه صنعتی رازی، به منظور تولید انواع تایر و تیوب سواری، وانتى – مینی بوسی و اتوبوسی – کامیونی تأسیس شد. این شرکت دانش فنی تولید تایرهای بایاس و رادیال بلت نخی خود را از شرکت تولیدی لاستیک دنا و دانش فنی تولید تایرهای سواری بلت سیمی (استیل) را از شرکت روسی TRI دریافت نموده است. این مجتمع در اردبیل، کیلومتر ۶ جاده ی سردابه واقع شده است.

9 – شرکت کویر تایر

این شرکت در اواخر سال ۱۳۶۶ تأسیس شد و اولین طرح تایرسازی در کشور می باشد که تولید تایرهای رادیال سواری با بلت استیل را در ترکیب محصولات خود قرار داده است. دانش فنی تولید تایرهای بایاس از شرکت تولیدی لاستیک پارس و دانش فنی تایرهای رادیال نخی و رادیال استیل از شرکت ماتادور کشور اسلواکی تامین شده است. این شرک در بیرجند، کیلومتر ۱۱ جاده ی بیرجند به کرمان واقع شده است.

شرکت لاستیک

صنعت ساخت قطعات لاستیکی

فعالیت صنعت ساخت قطعات لاستیکی در کشور به طور سازمان یافته و انبوه از سال ۱۳۴۷ آغاز شد و در حال حاضر در شرکتهای بی شماری به تولید قطعات لاستیکی می پردازند.

انواع تولیدات قطعات فراورده های لاستیکی و لاتکسی، محدوده ی وسیعی را در بر می گیرد. که هر گروه از این محصولات، دارای دانش فنی و تکنولوژی نسبتا پیچیده خود می باشد. این محصولات به گروههای زیر تقسیم بندی می شوند:

۱) انواع قطعات لاستیکی و لاستیکی فلزدار

۲) انواع نوارها و پروفیل ها

۳) انواع لوله ها

۴) انواع شیلنگهای معمولی و تقویت شده

۵) انواع لوله های خم و خرطومی

۶) انواع محصولات لاتکسی

۷) انواع محصولات رابر لاینینگ و رول کاورینگ.

دو عامل در ساخت این گروه از محصولات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی انتخاب فرمولاسیون صحیح برای هر یک از این قطعات به دلیل کاربری بسیاری از این قطعات و محصولات در شرایط کاری سخت، نظیر حرارت، فشار وحرکات دینامیکی و در تماس با انواع روغنهای صنعتی حلالها، اسیدها، موادغذایی و دارویی و …. عامل دیگر طراحی وساخت قالب در تطابق ابعادی قطعات با جایگاه کاربردی و چگونگی مونتاژ آنها روی تجهیزات ماشینهای صنعتی در نتیجه داشتن تخصص و تجربه ی کاری در این صنعت و لزوم کنترل کیفی فرایندهای تولید به طور مستمر امری بسیار مهم وحیاتی می باشد.

کد خبر: 10043

منبع: خبرنامه صنعت لاستیک ( شماره ۳۷)