لاستیک (تایر) توپُر یا بادی ؟

لاستیک (تایر) توپُر یا بادی

لاستیک (تایر) توپُر یا بادی ؟ مسئله این است!

“لازم است بهترین تایر ممکن را برای ماشین‌آلات خود، مخصوصاً لودر، انتخاب کنید، تا نهایتاً عملکرد شما بهبود یافته و راندمان کارتان بالاتر برود…”

هر تایر عملاً نقطه‌ی انتقال نیرو و فشار بینِ سطحی که روی آن کار می‌کنید و لودرِ شماست. برخی از محوطه‌های ساختمانی دارای سطحی هستند که زیاد سخت نیست و از ماسه یا خاک تشکیل شده‌است. با این حال، سطح زیربنایی برخی از محوطه‌های کار ساختمانی از جنس سنگ، آسفالت یا بتُن است، که قدرت استهلاک و فرسایش بالاتری دارند. سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که “به هنگام استفاده از اسکید لودر (مینی لودر) یا انواع دیگری از لودر که قوه‌ی محرک خود را بر تمامِ چرخ‌ها اعمال می‌کنند، چگونه می‌توانید تشخیص دهید باید از کدام نوع تایر استفاده کنید؟” برای جواب دادن به این سؤال، باید کارکرد مدنظر خود را مشخص کنید. اولین قدم در این فرآیند، انتخاب نوع تایر است؛ پس باید یک تایر باکیفیت توپر یا پنوماتیک انتخاب کنید تا بتوانید عملکرد بهتری داشته‌باشید، زمان توقف کار را کاهش دهید، و سودآوردی مجموعه‌ی خود را بالا ببرید.

تایرهای بادی (پنوماتیک)

به هنگام مواجهه با فعالیت‌های متداول و متعارف، تایرهایی که برای مصارفِ استاندارد و معمولی تولید شده‌اند و اصولاً با همان عنوان Standard-duty یا “تایر بار متعارف” شناخته می‌شوند بهترین و مناسب‌ترین گزینه خواهندبود. این تایرها برای ایجاد حداکثر کشش و چسبندگی طراحی شده‌اند. همچنین، دیواره‌های جانبی آنها بسیار قدرتمند و ضخیم هستند و با لاستیک طبیعی و مصنوعی (سنتزی) تولید شده‌اند. از سوی دیگر، تایرهای پردوام و ویژه که مخصوص سنگین و پرفشار طراحی شده‌اند و Heavy-duty یا “تایر پُر بار” نام دارند از کیفیت لاستیک بسیار بهتری برخوردار هستند. ساختار آج آنها نیز به گونه‌ای طراحی شده‌است که به طور خودکار تمیز می‌شود و مسدود نخواهدشد. همچنین، شاخص Ply یا همان شاخص کیفیت تارهای مرکب و لایه‌های تشکیل‌دهنده‌ی این نوع تایر نیز بالاتر است. امروزه، این شاخص به خریداران کمک می‌کند از میزان توان تحمل بار و همچنین میزان فشار قابل‌تحمل توسط تایر مطلع شوند. برای کمک به محافظت از رینگ و کاهش صدمه به دیواره‌ی جانبی، برخی از تایرهای Heavy-duty دارای زهوار و بید به‌خصوصی هستند که محافظت و به نوعی مسلح‎سازی شده‌است. همچنین، تایرهای پُر بار نسبت به تایرهای بار متعارف دارای توان بیشتری برای مقابله در برابر پنچری هستند و دیرتر ساییده شده و فرسایش می‌یابند؛ که این شاخصه‌ها باعث می‌شود این نوع تایر برای فعالیت‌های سنگین بسیار مناسب باشد.

تایری که استفاده می‌کنید باید درهرشرایطی قابل‌اطمینان باشد. نوع دیگری تایر وجود دارد که فوقِ‌ویژه و پردوام است؛ این تایر Severe-duty یا “تایر بارِ فوق شدید” نام دارد. این تایرها خشن، قدرتمند و بادوام هستند؛ همچنین، به نحوی ساخته و پرداخته شده‌اند که بیش از سایر انواع تایرها قادرند با شرایط و استفاده‌ی غیراصولی و فوق شدید کنار بیایند. شیارهای آج‌ها بسیار عمیق‌تر است؛ همچنین، سطح تماسِ این نوع تایر خیلی بیشتر است؛ که این دو شاخصه باعث می‌شود طول عمرآن افزایش پیدا کند. دیواره‌های جانبی این نوع تایر بسیار قدرتمندتر از همتایان خود است، که موجب می‌شود تایر Severe-duty مقاومت بیشتری در برابر بریدگی و سوراخ‌شدگی داشته‌باشد.

نوع دیگری از تایرها نیز وجود دارند که هرچه سطحِ کار سست‌تر و قابل‌انعطاف باشد بهتر کار می‌کنند. تایر مدل Turf و همچنین سری تایرهای Super-float (یا فوق‌شناور) جزو تایرهایی هستند که هرچه سطحِ کار نرم‌تر یا خیس‌تر باشد، عملکرد بهتر و قدرت مانوردهی بالاتری خواهندداشت. به واسطه‌ی نحوه‌ی طراحی، سطح ایجادشده توسط رد این تایرها 85درصد بیشتر از حالت عادی است؛ و درمواقعی که شناور بودن یا حرکت در بستر نامنسجم جزو عناصر اصلی کار است، این قابلیت به کمک شما خواهدآمد.

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز

تایرهای توپُر

یک تایر توپر لاستیکی قادر است کمترین هزینه‌ی عملیاتی را ایجاد کرده و همزمان در طاقت‌فرساترین شرایط فعالیت کند. تایرهای توپر به نحوی طراحی شده‌اند که تقریباً 3 برابر بیشتر از تایرهای پنوماتیک عمر می‌کنند؛ که این عمر به دلیل نوع ترکیبات لاستیکی خاصی است که در آنها به کار می‌رود. مقاومت این تایرها در برابر پارگی تقریباً دوبرابر اکثر تایرهای پنوماتیک است؛ همین ویژگی باعث می‌شود که این تایر بیشترین انسجام را به هنگام رد شدن از مناطق و مواضع مملؤ از قلوه‌سنگ، آوار، آثار مخروبه و غیره داشته‌باشد.

یکی از گزینه‌هایی که به هنگام انتخاب تایرهای توپر روی میز وجود دارد تایر Twin-flex است. با این تایر، سواری نرم‌تر، لرزش کمتر و راحتی بیشتری خواهید داشت. طراحیِ پیشرفته‌ی روزنه‌هایِ قطره‌اشکی (Teardrop Aperture) باعث می‌شود شاخصه‌هایی که مربوط به تحملِ بهینه‌ی بار در اجسام مُدَوَّر است در این تایر نیز تقویت شود. با این کار، امکان شکاف‌خوردن نقاطی که فشار حداکثری را تحمل می‌کنند کاهش یافته و عمر تایر بیشتر می‌شود. همچنین، این تایرها قادرند بهتر از رقبای خود از لودر شما در برابر ضربات و شوک ایجادشده محافظت کنند؛ این ویژگی موجب کاهش آن دسته از هزینه‌های تعمیر و نگهداری خواهدشد که ناشی از ارتعاشات هستند.

لاستیک (تایر) پنوماتیک یا توپُر؟

تایر Twin-flex

نوع دیگری از تایرهای توپر که همتای تایرهای Twin-flex نیز به شمار می‌آید تایر Smooth-flex است. این تایرها برای سطوح بتنی خشک، سطوح آسفالتی، فعالیت‌های ساختمانی در این سطوح و همچنین انواع سنگ‌فرش‌کاری مناسب هستند. سطحِ تماس این تایرها بسیار پهن است. این امر باعث می‌شود ساییدگی و فرسایش به طور یکسان توزیع شود. ردیفی از روزنه‌های بیضی‌شکل در دیواره‌ی جانبی وجود دارد که فشارِ تنش و تمرکزِ بار را کاهش داده و شانس ایجاد شکاف را کمتر می‌کند. این تایرهای صاف و توپر قادرند عملکرد فوق‌العاده خوبی در سطوح فشرده و سخت داشته‌باشند، زیرا میزان دوام و پایداری لاستیک تشکیل‌دهنده‌ی آنها در برابر انواع بریدگی و سایر فشارها بسیار بالاست. اصولاً، این تایرها در دو نوع مختلف با سطح پهن یا باریک در بازار وجود دارند.

لاستیک (تایر) پنوماتیک یا توپُر؟

تایرِ Smooth-flex

  • تایر Smooth-flexبا سطح باریک: این تایر دارای میزان تحمل بار نقطه‌ای بیشتری است؛ یعنی، برای مانوردهی آسان‌تر در سطوح سخت، نیاز به تعداد چرخش‌های کمتر و نتیجتاً اصطکاک کمتری خواهدبود.
  • تایر Smooth-flexبا سطح پهن: میزان لاستیک استفاده‌شده در این تایر بیشتر است؛ در نتیجه، رفتار سیال‌گونه‌ی سطح آن منطقاً بیشتر خواهدبود.

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز

افزایش طول عمر لاستیک (تایر) توپُر یا بادی

طول عمر لاستیک (تایر) توپُر یا بادی به عوامل متعددی بستگی دارد، که مهمترین آنها ماهیت کاری است که با تایر انجام می‌شود. نکته‌ی دیگری که از روی آن می‌توان قضاوت کرد قیمت خرید است. بسیاری از تایرها در نگاه اول مثل هم هستند؛ اما، پس از تحقیق و مقایسه‌ی برندهای گوناگون، بالاخره متوجه تفاوت خواهیدشد. تایرهایی که مشخصاً برای مصارف صنعتی طراحی و تولید شده‌اند ممکن است قیمت خرید بیشتری داشته‌باشند. با این حال، اصولاً دیواره‌ی جانبی ضخیم‌تری دارند، میزان لاستیک بیشتری در آنها به کار رفته‌است، و قطر خارجی آنها مناسب‌تر است؛ این ویژگی نیز به نوبه‌ی خود روی فاصله‌ی باکت لودر تا زمین تأثیر خواهدگذاشت. میزان این تأثیر نسبت به تایرهای درجه‌دو، میان‌رده، و پایین‌رده بیشتر خواهدبود.

تعلیم و افزایش آگاهی رانندگان درمورد نکاتی که منجر به افزایش طول عمر تایر می‌شوند برای تمام بخش‌ها و رده‌های مجموعه‌ی کاری سودمند خواهدبود. برای مثال، به هنگام کار روی آسفالت و بتن، بهتر است قبل از حرکت روی سطوحی که نسبتاً خشن‌تر هستند، اقدام به دور زدن کنید. لازم به ذکر است که فعالیتِ دائمی در زمینه‌ی محافظت و نگهداریِ خودِ ماشین‌آلات منطقاً منجر به افزایش طول عمر تایرها نیز خواهدشد. فشار تایرها باید در فواصل منظم چک شود، تا اطمینان حاصل کنید که در سطح توصیه‌شده قرار دارند. زمانی که یک اِسکید لودر برای چند ماه بیکار می‌ماند، هوا به آرامی وارد بافت لاستیک می‌شود، و فشارِ تایرها کاهش می‌یابد. اگر هر بار که از ماشین‌آلات استفاده می‌کنید به سنجشِ فشار تایر بپردازید، می‌توانید هزینه‌های تعمیر، نگهداری و همچنین ضررِ ناشی از توقف کار یا عدم فعالیت را کاهش دهید. برخی نکات تکمیلی در مورد افزایش و بهینه‌سازی عمر تایر نیز به شرح زیر هستند:

  • جای تایرهایی که احتمال دارد زودتر دچار ساییدگی و فرسایش شوند را عوض کنید.
  • وسایل و ادوات سنگین را با تریلی جابجا کنید.
  • به هنگام کار، میزان وزن محموله‌ها را مدنظر قرار دهید و ماشین‌آلات را بر اساسِ این وزن تعدیل و بالانس کنید.
  • با مراجعه به ما جهت دریافت توصیه‌های لازم درمورد خرید، نگهداری و افزایش طول عمر تایر، عملکرد حداکثری ماشین‌آلات خود را تجربه کنید.
  • ترجمه توسط تیم سنگین تایر جنوب

کد خبر: 10046

https://www.scientificamerican.com/article/tires-that-dont-need-air/