لاستیک های عریض و ایمنی بیشتر

لاستیک های عریض و ایمنی بیشتر

افزایش عرض تایر خودرو نسبت به ارتفاع آن و افزایش همزمان فشار باد سبب افزایش پایداری حرارتی و ایمنی و ثبات آن در هنگام حرکت می شود. پژوهشگران در تحقیقاتی تحت عنوان «تحلیل گرمایی تایر» عنوان کرده اند: مهمترین عامل تهدید کننده ی آمیزه های لاستیکی به کار رفته در تایر، گرماست.

بر اساس این تحقیق گرما موجب تخریب خواص فیزیکی و ساختمان شیمیایی آمیزه ها شده و دوام و پایداریشان را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. تولید گرما در تایر، عمدتا در نتیجه ی تغییر شکل های ویسکو الاستیکی تایر و اصطکاک داخلی آن در طی حرکت غلتشی در جاده صورت میگیرد. علاوه بر آن، بخشی از گرمای تولید شده در نتیجه ی اصطکاک لغزشی تایر با جاده نیز به سطح خارجی تایر منتقل می شود.

محققان خاطر نشان کرده اند: پیش بینی توان تلف شده و میزان گرمازایی و افزایش دمای ناشی از آن در بخش های مختلف تایر میتواند در فرایند تحلیل و طراحی تایر برای شناسایی نواحی آسیب پذیر و اصلاح و بهبود ساختمان داخلی تایر مورد استفاده قرار گیرد.

پژوهشگران در این تحقیق ابتدا داده های مورد نیاز تحلیل گرمایی را که شامل قابلیت هدایت گرمایی آمیزه های لاستیکی تایر، مؤلفه های نیروی مقاومت غلتشی و میزان گرمازایی ناشی از آنها را تعیین کرده، سپس رفتار ترمو مکانیکی تایر در حرکت بر سطح جاده به عنوان یک فرایند بازگشت ناپذیر ترمودینامیکی در حالت یکنواخت را مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند و در نهایت از طریق نوشتن یک برنامه رایانه ای اجزای محدود، قطع عرضی یک تایر بایاس سواری در حال حرکت، شبیه سازی شده و توزیع دما در بخش های مختلف آن برآورد شده است. نتایج حاصل از پیش بینی رفتار تایر در شرایط کاری مختلف نشان می دهد که اجزای آب و کرکس در مجاور ناحیه ی شانه، به ویژه در سرعت های زیاد و تحت بارهای سنگین با بیشترین افزایش دما مواجه می شوند.

بر اساس آنچه که در این تحقیق آمده است: چنانچه سرعت مماسی و بار شعاعی اعمال شده به تایر از حد مشخصی تجاوز کند، به طور فزاینده ای دما در نقاط بحرانی تایر افزایش می یابد. به همین دلیل رعایت استانداردها در سرعت مماسی تایر و بار شعاعی اعمال شده به آن، ساده ترین روش برای مهار افزایش دما و جلوگیری از تخریب تایر است.

پژوهشگران در ادامه خاطر نشان کرده اند: تغییر در نقش آج تایر، برای افزایش سطح گرمایی و تبادل گرمایی بیشتر با محیط، کاهش اصطکاک لغزشی و میزان سایش در سطح تماس با جاده، کاهش اصطکاک آیرودینامیکی و جلوگیری از حبس شدن هوا در زمان تماس با جاده، نیز از جمله مواردی است که می تواند مورد بررسی و تحقیق بیشتری قرار گیرد.

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز

منبع: خبرنامه صنعت لاستیک شماره 41