نصب صحیح لاستیک روی رینگ

نصب صحیح لاستیک روی رینگ

به منظور افزایش طول عمر مفید تایر و جلوگیری از صدمات احتمالی که ممکن است در اثر استفاده ی غلط از تایر با رینگ به وجود بیاید لازم است قبل از نصب تایر روی رینگ و همچنین هنگام نصب به نکات مهم زیر توجه نماییم:

١- مطمئن شوید که رینگ و تایر از نظر اندازه با یکدیگر تطابق داشته، با مشخصات توصیه شده ی سازنده خودرو و تایر متناسب باشند. باید توجه داشت که استفاده از رینگهای بزرگتر به منظور تغییر ارتفاع مجموعه رینگ و تایر از استاندارد مشخص شده ی خودرو، علاوه بر صدمه زدن به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو، باعث تغییر قطر و محیط چرخ و مسافت پیموده شده توسط آن در دور مشخص موتور میگردد. در نتیجه میزان مسافت پیموده شده واقعی چرخ و نیز سرعت حرکت با آنچه نمایشگرهای کنترلی خودرو نشان میدهند تطابق نخواهد داشت. همچنین باید توجه نمود که در این حالت پهنای تایر نیز از محدوده ی مجاز اعلام شده خودروساز نباید تجاوز کند زیرا محدودیت فضای حرکت چرخ، آزادی عمل و فرمان گیری چرخ در هنگام پیچیدن را محدود می کند.

۲- طول پیچها مناسب باشد و پیچ و مهره ها درست بسته و محکم گردند.

٣- از صدمه زدن، خراشیدن و یا خم کردن رینگ در اثر ضربه جدا خودداری نمایید.

۴- هنگام نصب تایر، به خصوص تایرهای رادیال تیوبلس، حتما باید از روان کننده های غیرروغنی مانند آب و صابون استفاده نمایید تا تایر به سهولت روی رینگ مستقر شود. استفاده از تایر لیور و پتک برای در آوردن و جا انداختن تایر علاوه بر آنکه باعث صدمه رساندن به رینگ می شود، ناحیه ی حساس طوقه ی تایر را دچار صدمه نموده، از عمر آن میکاهد.

5- در تایرهای رادیال سواری اگر تا فشار psi 40طوقه های تایر روی رینگ جا نیفتد باید از اعمال فشار بیشتر خودداری نموده، تایر را از رینگ خارج کرد، سپس طوقه های بالا و پایین را مجددا با روان کننده آغشته نموده، تایر را روی رینگ جا انداخت.

6- بالانس بودن رینگ به خصوص در تایرهای رادیال و چرخهای جلو از اهمیت خاصی برخوردار است. برای حصول

بهترین نتیجه در بالانس چرخ و کاستن از میزان وزنه های مصرفی برای ایجاد تعادل موردنیاز جهت بالانس کردن چرخ باید سنگین ترین نقطه ی تایر در مجاورت سبکترین نقطه ی رینگ قرار گیرد. این نقاط غالبا با علائمی رنگی، روی بدنه ی رینگ و تایر مشخص می گردند.

۷- در صورتی که برای بالانس چرخ نیاز به استفاده از وزنه های تعادل باشد، سعی کنید که حتی الامکان از وزنه های چسبی استفاده کنید تا از خراشیده شدن سطح رینگ پیشگیری شود.

در صورتی که چرخها بالانس نباشند کیفیت حرکت، راحتی راننده و فرمان گیری مناسب چرخ تحت تأثیر قرار میگیرد. عمر تایر کاهش یافته و کنترل خودرو مشکل تر می شود و به علت جذب تکانها و شوک های ناشی از ناهمواری جاده، به اجزای شاسی و سیستم تعلیق خودرو صدمه وارد خواهدشد.

۸- صدمه دیدن طوقه به علت جاگذاری غلط تایر روی رینگ و جاگذاری تایر بایاس و یا رادیال تیوبدار در رینگ تایرهای بدون تیوب، موجب می شود تا هوا به درون لایه های بدنه ی تایر نفوذ کرده، قسمتی از بدنه متورم و یا دو پوست شود. برای جلوگیری از بروز این عیب لازم است که هنگام نصب تایر روی رینگ کاملا دقت گردد تا به ناحیه ی طوقه صدمه ای وارد نشود و این کار با مهارت و دقت کافی انجام گیرد. همچنین نوع تایر و رینگ از لحاظ تیوب دار یا بدون تیوب بودن باید با یکدیگر تطابق داشته باشند.

نصب صحیح لاستیک روی رینگ

نصب صحیح لاستیک روی رینگ

انتخاب، نگهداری ونصب صحیح تیوب و فلپ

در صورتی که تایر خودرو از نوع تیوب دار باشد توجه به نکته های زیر جهت نصب صحیح لاستیک روی رینگ کاملا ضروری است:

تیوب در مقابل عوامل مخرب جوی مانند نور خورشید و بدن بسیار حساس است و قرار گرفتن تیوب در معرض این عوامل باعث فرسایش تدریجی و فساد تیوب میشود. این نکته به ویژه در شهرهای بزرگ صنعتی که هوایی آلوده داشته و میزان آلایندگی اوزون قابل توجه است، اهمیت ویژه ای دارد. لذا توصیه میگردد که در صورت نگهداری از تیوب و انبار نمودن آن، حتما تیوب داخل بسته ای محافظ (نظیر کیسه ی پلی اتیلن مشکی) و در محلی سرپوشیده و نسبتا خنک نگهداری شود. علاوه بر تایر، تیوب و نوار نیز نیاز به مواظبت مناسب دارند. وظیفه ی تیوب، حفظ فشار باد داخل تایر و جلوگیری از خروج هوا می باشد. عملکرد خوب و مناسب تیوب به کارایی مناسب والو آن هم بستگی دارد. تیوبی که مدت زمانی کار کرده به اندازه ی تیوب نو کارایی ندارد، هر چند ممکن است از نظر ظاهری کاملا سالم به نظر بیاید. باید توجه داشت که هنگام استفاده، به ویژه به قسمتهایی از تیوب که در تماس با رینگ هستند (اثرات حرارتی دیسک ترمز) و نیز به قسمتی از تیوب که در اطراف والو قرار دارد و خود والو تیوب، فشار و تنش زیادی وارد می شود. بنابراین هرگاه اقدام به جاگذاری و نصب یک تایر نو می نمایید حتما از تیوب و نوار نو نیز به طور همزمان استفاده کنید.

کاملا ضروری است که تیوب و نوار دارای ابعادی متناسب با تایر و رینگ باشند. یک تیوب مستهلک (کهنه شده)، خیلی کوچک و یا خیلی بزرگ و یا نوار نامتناسب برای تایر مشکلات جدی به وجود می آورند. همچنین جاگذاری ناشیانه ی تیوب منجر به پنچری و احتمالا خرابی تایر می شود. اگر ابعاد تیوب از ابعاد تایر بزرگتر باشد در تیوب تا شدگی و یا چروکیدگی به وجود می آید که پس از مدت مشخصی به شکستگی تبدیل شده و هوای داخل آن نشت خواهد کرد. برعکس، یک تیوب کوچکتر در یک تایر با ابعاد بزرگتر، با توجه به فشار هوای داخل، بیشتر کشیده شده و افزایش طول می یابد. دیواره های نازک تیوب تحت کشش، بعد از گرم شدن تایر یا در زمان برخورد به مانع خارجی مستعد ترکیدن هستند.

– قبل از قرار دادن تیوب داخل تایر، مطمئن شوید که تیوب و داخل تایر کاملا تمیز و خشک باشند. سطح تیوب را به آرامی تمیز کنید و آن را با پودر تالک آغشته نمایید.

– هرگز به داخل تایر، پودر تالک نریزید.

تیوب در حالتهای زیر می تواند به وسیله ی نوار نیز صدمه ببیند:

* اگر عرض نوار با اندازه ی تایر و عرض رینگ تناسب نداشته باشد.

* اگر نوار کهنه و یا صدمه دیده دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

* اگر لبه های نوار در زمان نصب و جاگذاری تایر توسط رینگ گاز گرفته شود.

بنابراین قبل از جاگذاری تایر روی رینگ، با تماس و لمس انگشتان دست مطمئن شوید که لبه های نوار به درستی روی سطح داخلی تایر خوابیده و بدون هیچگونه چروکیدگی در جای خود مستقر شده باشد. هرگز از نوار کهنه، خراشیده و یا صدمه دیده استفاده مجدد ننمائید.

در اینجا لازم است به عیبی که «گاز گرفتگی تیوب» نام دارد، اشاره شود. معمولا این عیب در حالات خاص زیر پدید می آید:

* بی توجهی و عدم مهارت در جاگذاری و نصب تایر با تیوب در رینگ

* لبه ی طوقه های صدمه خورده تایر

* نصب غلط تایر (از نظر مرکزیت) در یک رینگ کانال دار (دارای گودی در وسط رینگ)، در تایرهای باری

* عدم استفاده از نوار در رینگ های چندتکه.

منبع: کویرتایر، زمستان ۱۳۸۲ (خبرنامه صنعت لاستیک شماره 44)

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز