لیفتراک چیست

در این مقاله قصد داریم به شما بگوئیم لیفتراک چیست و از چه قسمت هایی ساخته شده است.

لیفتراک چیست ؟

لیفتراک (فورک لیفت) ماشین صنعتی و به نسبت جدیدی است که به وسیله اهرم هایی با اشکال متفاوت برای بلند کردن و حمل و انبار انواع بار مانند پالت، تیرآهن ، بشکه و … به کار می رود. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی صنعتی این نیاز ایجاد شده است که برای جابه جایی وسایل سنگین در انبارها، کارخانه ها،کارگاه های ساختمانی و … ابزار و وسایلی مورد نیاز باشد که این کار را آسان سازد.

اولین لیفتراک توسط شرکت کلارک آمریکا برای استفاده در راه آهن ساخته شد و توسعه لیفتراک ها به دلیل کمبود منابع انسانی مورد نیاز، در جنگ جهانی اول مورد استفاده گسترده قرار گرفت. لیفتراک ماشینی است که از یک دکل، شاخک و الحاقیات تشکیل شده است و می تواند وسایل و بارهای سنگین را به سهولت جابه جا کند. شاخک های این ماشین توانایی بالاتر رفتن از سطح لیفتراک را دارد و به همین جهت از این ماشین می توان جهت قرار دادن اجسام در سطوح بالا استفاده کرد.

انواع لیفتراک

نخستین و مهم ترین نکته برای استفاده از لیفتراک این است که ما از چه نوع لیفتراکی استفاده کنیم و هر نوع لیفتراک چه ویژگی هایی دارد.به طور کلی لیفتراک ها به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند :

  1. لیفتراک های صنعتی
  2. لیفتراک های کارگاهی

لیفتراک های صنعتی

این نوع لیفتراک ها دارای لاستیک های توپر و کوچکی هستند که به همین جهت بیشتر در محیط هایی هموار مانند انبارها و … قابل استفاده هستند. موتور این دستگاه ها معمولا از نوع احتراق داخلی با سوخت گازوئیل، بنزین و گاز پروپان بوده و در انواع کوچکتر از نوع برقی می باشند.

لیفتراک ها یا ماشین های صنعتی توسط سازندگان و استانداردهای مختلف طبقه بندی های خاصی شده اند. به طور کلی می توان این ماشین ها را به 4 گروه تقسیم کرد:

  1. لیفتراک های برقی

لیفتراک های برقی ماشین هایی هستند که نسبت به انواع دیگر کم صداترند و آلودگی کمتری دارند. به همین جهت برای استفاده در محیط های بسته بسیار مناسبند. این نوع لیفتراک ها بسیار سبکند و رانندگان آنها به راحتی می توانند برای جابه جایی وسایل سنگین از این نوع ماشین استفاده کنند. هزینه این نوع لیفتراک نسبت به لیفتراک های دیزلی بسیار کم تر است.

لیفتراک برقی

  1. لیفتراک های دیزلی (گازوئیلی)

از آن جهت که سوخت دیزل پر انرژی ترین نوع سوخت است لیفتراک های با ظرفیت بیش از 5 تن عموما باید دیزلی باشند. به جهت نوع سوخت، لیفتراک های دیزلی بیشتر برای محیط های باز مناسبند و استفاده از این نوع لیفتراک در محیط های بسته به علت دودزا بودن سیستم دیزل امکان پذیر نیست. لیفتراک های دیزل به علت اینکه بیشتر در محیط های باز استفاده می شوند حساسیت بررسی هواکش در آن ها نسبت به انواع دیگر این نوع ماشین ها بسیار بیشتر است.

لیفتراک دیزلی

  1. لیفتراک های بنزینی

لیفتراک های بنزینی به دلایلی از جمله آلایندگی و گرانی سوخت به نسبت کم تر تولید و یا وارد ایران می شود و در مقایسه با انواع دیگر لیفتراک طرفداران کم تری دارد.

لیفتراک بنزینی

  1. لیفتراک های دوگانه سوز (گاز و بنزینی)

همانطور که از اسم این نوع لیفتراک مشخص است، این ماشین از دو سوخت گاز و بنزین پشتیبانی می کند. این به نوعی ویژگی دستگاه به حساب می آید از آن جهت که سوخت گاز و بنزین به گونه ای مکمل هم هستند و معایب را می پوشانند.

لیفتراک های دوگانه سوز از دو سیستم سوخت پشتیبانی می کنند و به همین دلیل اگر یکی از سیستم های سوخت رسانی به هر دلیل دچار مشکل شد می توان از سیستم دیگر استفاده کرد و از توقف کار جلوگیری کرد.

لیفتراک دوگانه

لیفتراک از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

اجزای تشکیل دهنده لیفتراک عبارتند از:

  • دکل

یک قطعه عمودی است که از آن برای بالا و پایین آوردن بار استفاده می شود.

  • نگه دارنده بار

همان طور که از نام آن مشخص است برای نگهداری بار از آن استفاده می شود. این نگهدارنده از حرکت رو به عقب بار جلوگیری کرده و در واقع از سیلندر های دکل محافظت می کند.

  • سیلندر بالابری

برای کنترل حرکت رو به بالا یا پایین دکل و شاخک ها از آن استفاده می شود.

  • گارد یا حفاظ بالاسری

برای محافظت از راننده در مقابل سقوط اشیا، یک سقف فلزی محکم در این دستگاه در نظر گرفته شده است.

  • سیلندر کج کردن

دکل و شاخک ها را به صورتی کنترل می کند که خارج از موقعیت عمودی به جلو یا عقب کشیده شود

  • وزنه تعادل

برای حفظ پایداری و تعادل دستگاه از یک جسم سنگین مانند چدن در پشت بدنه لیفتراک استفاده می شود. در لیفتراک های برقی، باتری لیفتراک نقش وزنه های تعادلی دستگاه را ایفا می کند.

  • شاخک

شاخک ها تجهیزات فلزی هستند که از آن ها برای برداشتن، نگه داشتن و بلند کردن بار استفاده می شود.

لیفتراک چیست

تایرهای لیفتراک

به طور کلی لاستیک های لیفتراک به سه دسته کلی تایرهای توپر و تایرهای بادی و تایرهای پلی اورتان تقسیم بندی می شوند. لاستیک یکی از مهم ترین اجزای هر ماشین است که در عملکرد آن وسیله تاثیر بسزایی دارد پس باید در انتخاب آن دقت کافی داشت.

لاستیک بادی لیفتراک

این نوع لاستیک ها دارای محفظه ای هستند که با هوا پر می شود. جنس این تایرها از لاستیک های ضخیم و مقاوم است. از آن جایی که هوای موجود در لاستیک لایه ای مناسب بین سطح زمین و لیفتراک ایجاد می کند استفاده از لاستیک های بادی در سطوح ناهموار توصیه می شود (مشاهده لاستیک های بادی موجود در سنگین تایر)

لاستیک توپر لیفتراک

لاستیک های توپر برخلاف لاستیک های بادی فضایی برای هوا ندارند و به همین جهت پنچر نمی شوند اما چون لایه ای بین دستگاه لیفتراک و سطح زمین وجود ندارد امکان ساییدگی وجود دارد و نمی توان از این لاستیک ها به طور مداوم در محیط های ناهموار استفاده کرد. در این نوع تایرها لایه ی لاستیکی بر روی یک حلقه فلزی قرار می گیرد و در مقایسه با لاستیک های بادی نیاز به مراقبت و نگه داری بیشتری دارد (مشاهده لاستیک های توپر لیفتراک موجود در سنگین تایر)

در این مقاله سعی کردیم به زبانی ساده و به اختصار به شما بگوئیم لیفتراک چیست و از چه قسمت هایی تشکیل شده است. مقالات بسیار کاربردی و متوعی در زمینه لیفتراک در سایت ما موجود است که شما را دعوت به خواندن آن ها می کنیم.

سنگین تایر به عنوان یکی از تامین کننده های لاستیک لیفتراک با ارسال رایگان به سراسر ایران است که لاستیک های زیر را ارائه می دهد :

لاستیک توپر لیفتراک

لاستیک توپر کنتیننتال آلمان، لاستیک توپر نکسن (هیونگا) کره، لاستیک توپر ادونس (سامسون) چین

لاستیک بادی لیفتراک

لاستیک بادی سومیتومو ژاپن، لاستیک بادی تیرون (تینگا) کره، لاستیک بادی ادونس (سامسون) چین، لاستیک بادی دانلوپ ژاپن، لاستیک بادی مکسس تایوان، لاستیک بادی میتاس جمهوری چک و …

لاستیک های ارائه شده، مناسب برندهای مختلف لیفتراک است از جمله :

لیفتراک سهند، لیفتراک کوماتسو، لیفتراک تویوتا، لیفتراک هلی، لیفتراک هیوندا، لیفتراک سپاهان، لیفتراک لینده و …

تهیه کننده: ریحانه رادپور