نوآوری در صنعت لاستیک

فرآیندی جدید برای بازیافت تایرها در دانشگاه واترلو کانادا ابداع شد.

همه ما در تولید ضایعات تایر سهیم هستیم. تنها سالانه بیش از 300 میلیون تایر مستعمل ضایعاتی در امریکای شمالی تولید می شود. تایرهای مستعمل به سختی بازیافت می شوند و مصارف مجددی چون کفپوش های لاستیکی نیز دارند، بنابراین بیش از نیمی از این تایرها برای استفاده از انرژی سوختی شان سوزانده می شوند. به علت مشکلات بازیافت، بسیاری به ناچار موضوع سوزاندن تایرهای مستعمل را تنها راه برای بازگرداندن تنها 25 درصد از انرژی مصرفی در تولید این تایرها پذیرفته اند.با وجود این، در صورتی که راهکارهای دیگری برای بازیافت تایرهای مستعمل در دسترس باشد، امکان بازگرداندن بیش از 95 درصد انرژی مصرفی در تولید این تایرها ممکن خواهد بود. برای تشویق و تقویت تلاش ها در راستای یافتن راه حلی برای این موضوع، بعضی مناطق مانند ایالت کالیفرنیای آمریکا و یا ایالت أونتاریو در کانادا مهلتی قانونی برای امکان سوزاندن تایرها قائل شدهاند و پس از آن انتظار پیدا شدن راه حل دیگری در این مورد را دارند.

در همین راستا، دکتر Costas Tzoganakis استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه واترلو کانادا فرایندی را ابداع کرده است که موجب باز گرداندن ویژگی های اصلی لاستیک تایرهای مستعمل شده است و این مواد ضایعاتی را قادر می سازد تا در گستره بسیار وسیع تری از کاربردها همانند استفاده در خوراک تولید تایرهای نو، درزبندهای خودروها و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده شوند.این فرایند از نظر اقتصادی نیز کاملا به صرفه بوده و جهت گیری ها را از سوزاندن تایرها به سمت بازیافتشان تغییر خواهد داد که خود در میزان تولید گازهای گلخانه ای بسیار تأثیرگذار است.

این فناوری جدید با سرمایه مرکز تحقیقاتی Ontario Centers of Excellence و یکی از پروژه های موفق دفتر اقتصادی سازی پروژه های واترلو (WatCo) در اختیار پژوهشگران گذاشته شده است.

WatC دفتر مدیریت مالکیت فکری و فناوری از جمله دیگر نکات قابل توجه در این فناوری جدید، همکاری یکی از دوستان و فارغ التحصیلان دانشکده پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر آقای مهندس محمد میثمی بر روی این پروژه با عنوان پروژه دکترا تحت نظارت دکتر Tzoganakis است که مایه افتخار است. است که در مورد پروژه هزینه های ثبت اختراع (patent) و ثبت نام تجاری TNTyromer را برای کمک به بازاریابی این فناوری جدید بر عهده داشته است. همکاری های بیشتر WatCo با دکتر Tzoganakais” تا ارتقای این فناوری از مرحله نمونه سازی به مرحله pilot plant ادامه داشته است.نمونه های ساخته شده از MTyromer با مشخصات و ویژگیهای بهبودیافته تولید کنندگان محلی لاستیک در ایالت اونتاریو تحت آزمون های میدانی قرار گرفتهاست.

پس از انجام بررسی دقیق تر برای راه اندازی تولید در سطح اقتصادی که در تابستان سال 2009 میلادی انجام شد، شرکت Tyromer تأسیس شد. در بخشی از تأسیس این شرکت از وام استراتژیک شرکت Michelin Development  نیز کمک گرفته شد. با کمک WatCo شرکت تازه تأسیس Tyromer وام دیگری نیز از مرکز Ontario Centers of Excellence برای انجام مراحل فنی نهایی افزایش مقیاس کارخانه ای این پروژه دریافت کرد.

در همین راستا، Tyromer در تلاش برای نهایی کردن همکاری استراتژیکی با یکی از شرکتهای زیرمجموعه شرکت Airboss که خود یکی از بزرگترین آمیزه کاران قطعات لاستیکی در امریکای شمالی است می باشد و تاکنون نیز همکاری های بسیاری را در راه تجاری کردن این فرایند به انجام رسانده است. همکاری هایی که منجر به در اختیار بودن این فناوری سبز در اینده نزدیک خواهد بود.

از جمله دیگر نکات قابل توجه در این فناوری جدید، همکاری یکی از دوستان و فارغ التحصیلان دانشکده پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر آقای مهندس محمد میثمی بر روی این پروژه با عنوان پروژه دکترا تحت نظارت دکتر Tzogamnakis است که مایه افتخار است.

 

نویسنده : جواد امیری

 

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده استپرسش و پاسخ در مورد لاستیک (تایر)

تامین کننده لاستیک لیفتراک ، لاستیک لودر ، لاستیک مینی لودر (بابکت) ، لاستیک جرثقیل و …

با ما در ارتباط باشید

02133541609 تهران – 07138385000 شیراز