تأثیر فشار باد تایر بر فرمان پذیری خودرو

تایر عنصر عملکردی بسیار مهمی در ایجاد و بهبود نیروهای طولی، عرضی  و عمودی بین خودرو و زمین است. به جز نیروی مقاومت هوا و گرانش، تمامی نیروهای مؤثر دینامیکی خودرو از طریق تایر اعمال می شود که وظیفه ی آن برقراری ارتباط مطلوب بین خودرو و زمین است. بنابراین میتوان گفت که در یک خودرو، نیروهایی که دینامیک طولی و جانبی خودرو را تعیین میکنند به سطح تماس بین تایر و زمین وابسته هستند.

ویژگی های ساختاری و دینامیکی تایر از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر دینامیک جانبی خودرو است. هدف از این مقاله بررسی تأثیر فشار باد تایر بر فرمان پذیری خودرو در سرعت های مختلف است. برای این منظور ابتدا روابط دینامیکی حاکم بر خودرو در مانورها مدل سازی شده است. سپس ویژگی های دینامیکی تایر در فشار بادهای متفاوت به دست آورده شد. در نهایت شبیه سازی با استفاده از ویژگیهای دینامیکی یک خودروی سواری در دو حالت بدون انتقال بار جانبی و با در نظر گیری آن صورت پذیرفت. نتیجهها نشان میدهد فرمان پذیری خودرو از هر دو عامل فشار باد تایر و انتقال بار جانبی متأثر است و این تأثیر در سرعت های بالا غیر قابل چشم پوشی است.

مواردی که از یک تایر خودرو سواری مورد انتظار است:

  •  حفظ ایمنی و راحتی در رانندگی
  • فرمان پذیری مطلوب
  •  عمر مفید تایر
  • اقتصادی بودن و سازگاری با محیط زیست

در این بین مشخصه های فرمان پذیری یک تایر مطلوب که مورد اهمیت این مقاله است عبارتند از:

  • ضریب اصطکاک بالا در تمامی شرایط کاری
  •  ایجاد نیروی جانبی مطلوب بدون تغییرات ناگهانی
  • هدایت و پاسخدهی سریع نسبت به ورودی فرمان

فشار باد تایر نقش تعیین کنندهایی در پایداری خودرو و لغزش چرخها داشته و با کنترل پیوسته ی آن میتوان پایداری خودرو را با اثربخشی مناسب حفظ کرد.

 

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده استپرسش و پاسخ در مورد لاستیک (تایر)

تامین کننده لاستیک لیفتراک ، لاستیک لودر ، لاستیک مینی لودر (بابکت) ، لاستیک جرثقیل و …

با ما در ارتباط باشید

02133541609 تهران – 07138385000 شیراز