مقدمه

در این مقاله، تاریخچه‌ای جذاب از میشلن می‌خوانید که به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین شرکت‌های صنعت تایر و لاستیک شناخته می‌شود.

میشلن یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان لاستیک در دنیا است که جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های این صنعت شناخته می‌شود. میشلن با نام کامل: شرکت ژنرال ده اتابلیسمان میشلن (به فرانسوی: Compagnie Générale des Établissements Michelin SCA) یک شرکت چندملیتی فرانسوی تولید کننده تایر است که مقر آن در شهر کلرمون-فراند در منطقه اوورن-رون-آلپ فرانسه قرار دارد. این شرکت دومین تولید کننده تایر بزرگ جهان پس از بریجستون بوده و از مجموع دو شرکت گودییر و کنتیننتال بزرگتر است. علاوه بر برند میشلن، این شرکت همچنین صاحب شرکت تایر کلبر، شرکت تایر یونی‌رویال-گودریچ، SASCAR، Bookatable و برندهای کامسو است. میشلن همچنین به دلیل راهنماهای سفر قرمز و سبز خود، نقشه‌های جاده‌ای، ستاره‌های میشلن که به رستوران‌ها برای آشپزی‌شان اعطا می‌شود، و همچنین به خاطر نماد شرکت یعنی بیبندوم یا همان مرد میشلن شهرت دارد. مرد میشلن نماد خاصی از این شرکت بوده که در طراحی از تعدادی تایر ساخته شده است.

اختراعات بسیاری از جمله تایر قابل جدا شدن، پنوریل (تایری برای متروهای تایری) و تایر رادیال به نام میشلن ثبت شده‌اند. میشلن تایرهای مورد نیاز را برای انواع وسایل نقلیه از شاتل‌های فضایی، هواپیماها، خودروها و تجهیزات سنگین تا موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها تولید می‌کند.

 

گره خوردن با تاریخچه لاستیک

در سال ۱۸۲۹ یک زن اسکاتلندی به نام الیزابت پو-بارکر با ادوارد دابره، کارآفرین اهل اوورن ازدواج کرد. او خواهرزاده شیمیدان چارلز مکینتاش بود که کشف کرده بود لاستیک در بنزین محلول است.

الیزابت پو-بارکر

او با یادآوری توپ‌های بازی که دایی‌اش برای او درست کرده بود، شروع به ساختن آن‌ها در کارگاه شوهرش کرد. ابتکار او سال‌ها بعد دنیای صنعت لاستیک و تایر را متحول کرد.

توپ های بیلیارد سخت شده در لاستیک، جزو اولین محصولات لاستیکی تولید شده توسط شرکت Barbier-Daubrée بودند. این نوع توپ‌ها رقیبی برای توپ های سنتی بیلیارد محسوب می‌شدند. توپ‌های سنتی از عاج ساخته می‌شدند که بسیار گران‌تر بودند.

چند سال بعد، ادوارد دابره با پسر عموی خود آریستید باربیه شریک شد تا یک تجارت ماشین آلات کشاورزی راه‌اندازی کند. ادوارد مسئول تولید بود و آریستید، فروش و تبلیغات را برعهده داشت.

آن‌ها به دلیل کیفیت محصولات و فناوری های خود که در تولید بسیاری از قطعات لاستیکی (شلنگ، شیر، اتصالات و غیره) استفاده می کردند، به سرعت در نمایشگاه‌های محلی و بین‌المللی، شهرتی به دست آوردند.

تولد Michelin & Cie

شرکت دابره و آریستید پس از مرگ بنیان‌گذارانش در سال‌های ۱۸۶۳ و ۱۸۶۴ با مشکلاتی مواجه شد. آدل، دختر باربیه آریستید، که با ژول میشلن ازدواج کرده بود، متقاعد شده بود که صنعت لاستیک آینده بزرگی دارد. البته او ابتدا مجبور شد با طلبکاران شرکت روبه‌رو شود و برای ادامه حیات کسب‌وکار، از پسرانش آندره و ادوارد کمک خواست.

ادوارد مدیریت این شرکت را به دست گرفت و نام آن را به Michelin & Cie تغییر داد. برادران مانند پیشینیان خود برنامه های بزرگی داشتند و به سرعت کاربردهای لاستیکی جدیدی پیدا کردند. آن‌ها یک خط تولید لنت ترمز برای تاکسی‌ها و کالسکه‌های اسبی به نام «بی‌صدا (The Silent)» راه‌اندازی کردند، نامی که به جاه‌طلبی‌های بین‌المللی شرکت سابق اشاره داشت.

تولید اولین لاستیک مدرن میشلن در دهه‌های پایانی قرن ۱۹، داستان جالبی دارد. یک روز دوچرخه سواری با لاستیک پنچر در حیاط کارخانه ظاهر شد. دوچرخه او لاستیک‌هایی از جنس چسبانده شده داشت که در فرآیند تعمیر باوجود موثر بودن، دشواری‌های زیادی داشت. ادوارد میشلن علاقه شخصی به این موضوع داشت و درنهایت یک تایر جداشدنی ساخت. تایر او به نوعی بود که چند ساعت در زمان چسباندن و خشک کردن برای تعمیر، صرفه‌جویی می‌کرد.

با سیستم مبتکرانه او، تعمیر یک لاستیک پنچر شده تنها ۱۵ دقیقه طول می‌کشید. لاستیک مدرن متولد شد و به سرعت خود را ثابت کرد. چارلز ترونت، دوچرخه‌سوار مشهور، با استفاده از این لاستیک بیش از هشت ساعت جلوتر از رقیب دوم در مسابقه پاریس-برست-پاریس پیروز شد!

چند سال بعد و در ۱۸۹۵، آندره و ادوار میشلن به صنعت خودروسازی علاقه‌مند شدند و انتظار داشتند به سرعت رشد کند. آن‌ها اولین لاستیک‌های ماشینی خود را روی وسیله نقلیه ای به نام Éclair نصب کردند که در مسابقه پاریس-بوردو-پاریس شرکت داشت. لاستیک‌هایی که از باد پر شده بودند و به‌نوعی، وسیله نقلیه برای اولین بار روی هوا حرکت می‌کرد.

این وسیله نقلیه برنده نشد، اما با تبدیل شدن به اولین اتومبیلی که روی هوا (باد تایرها) سوار شد، تاریخ را ساخت! این شاهکار به برادران میشلن امکان داد تا مزایای تایرها، به ویژه قابلیت اطمینان، مقاومت، ایمنی و راحتی آن‌ها را به بهانه مسابقه، به نمایش بگذارند.

تولد مرد میشلن

مرد میشلن در سال ۱۸۹۸ با ترکیب انبوهی از لاستیک ها به دنیا آمد. طرح اولیه آن مستقیماً از تخیل آندره و ادوارد میشلن بیرون آمد و توسط هنرمند Marius Rossillon، معروف به O’Galop شکل گرفت.

در همان سال، مرد میشلن در اولین دوره از نمایشگاه خودرو پاریس در غرفه میشلن به نمایش درآمد. از آن پس، حضور این نماد به یک رویداد و فرصتی برای ایجاد اعتماد و دوستی با مردم تبدیل شد.

 

 

 

ورود سریع و خشن به قرن بیستم

کامیل جناتزی (Camille Jenatzy) در سال ۱۸۹۹ به دنبال ثبت یک رکورد سرعت جدید بود، اما عملکرد و تجهیزات موجود روی خودروها هنوز محدود بودند. البته غیرممکن در دایره واژگان برادران میشلن معنی نداشت! طبق معمول، آندره و ادوارد این چالش را پذیرفتند.

قطر کوچک‌تر و آج پهن‌تر، راهکار میشلن برای رسیدن به سرعت بیشتر بود. این لاستیک‌های خاص بسیار پایدار بودند و از همان ابتدا، شبیه تایرهای مدرن به نظر می‌رسیدند. به لطف این لاستیک‌ها، جناتزی راننده اولین وسیله نقلیه در جهان بود که سد نمادین سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را شکست.

در ابتدای قرن بیستم، سفر با ماشین یک ماجراجویی واقعی بود! آندره میشلن به سرعت نیاز به حمایت از سفرهای مشتریان خود را درک کرد. او کتابچه قرمز رنگی به نام «راهنمای میشلن» طراحی و چاپ کرد که حاوی توصیه‌های فنی (نگهداری و تعمیر تایر و غیره) و اطلاعات کاربردی (آدرس گاراژها، پمپ بنزین‌ها، مغازه‌های لاستیک‌فروشی، هتل‌ها و غیره) بود.

روند تولید و چاپ راهنماها در میشلن ادامه پیدا کرد و هنگامی که راهنمای “Étoile des bonnes tables” (“ستاره ناهارخوری خوب”) در سال 1926 منتشر شد، مرجعی برای دوست‌داران غذاهای لذیذ و سفرروهای حرفه‌ای شد. همچنین در سال ۱۹۱۰، میشلن نقشه راه‌های در مقیاس یک به دویست هزار چاپ کرد تا مجموعه راهنماهای مسیریابی خود را تکمیل کند.

جنگ جهانی و پرواز

هنگامی که با شروع جنگ جهانی اول، ۳۵۰۰ کارگر میشلن به ارتش فراخوانده شدند، شرکت تولید خود را روی لاستیک، چرخ و وسایل ضروری متمرکز کرد. مثلا کیسه خواب، چادر، لیوان و بسیاری دیگر از اقلام ساخته شده از لاستیک به خط تولیدهای میشلن افزوده شدند. از آنجایی که برادران میشلن بر این باور بودند که جنگ در هوا پیروز خواهد شد، با اختصاص بخشی از کارخانه خود برای تولید هواپیما، به متفقین کمک کردند.

بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۸، میشلن نزدیک به دو هزار هواپیمای Breguet ساخت. برای اطمینان از اینکه این هواپیماها می توانند در هر آب و هوایی از زمین بلند شوند، این شرکت اولین باند بتنی جهان را هم راه‌اندازی کرد.

 

ورود به صنعت ریلی

آندره میشلن در یکی از سفرهایش با قطار، با لرزش و جیرجیر بیدار ماند. همین بیدار شدن باعث شد تا صدایی در ذهن او بگوید: «ما باید لاستیک ها را روی واگن های قطار نصب کنیم تا مردم بتوانند بخوابند!»

در نتیجه همین ایده، میشلن یک تایر ویژه مجهز به یک حلقه راهنما ایجاد کرد که می توانست روی سطح باریک مسیرها بغلتد و وزن یک کامیون، چیزی نزدی به وزن واگن قطار را تحمل کند.

این نوآوری باعث تولد Micheline شد که واگنی مجهز به تایرهای لاستیکی بود. در ۱۰ سپتامبر ۱۹۳۱، سفر افتتاحیه نمونه اولیه شماره ۵ این واگن بین پاریس و دوویل، راحتی، سبکی و سرعت آن را به نمایش گذاشت. از آنجایی که واگن جدید می توانست با همه موقعیت ها سازگار شود، در سراسر جهان پذیرفته شد.
تولید علائم راه
پس از شروع کمپین‌های ملی و بین‌المللی برای شماره گذاری جاده ها در سال ۱۹۱۲، آندره میشلن می خواست برای بهبود ناوبری در جاده‌ها بیشتر از این پیش نقش داشته باشد. در پایان جنگ جهانی اول، او شروع به تولید نشان‌گرهای فاصله و علائم کرد. هدف او معرفی تابلوهای ساده، موثر و ماندگار بود.

علائم شرکت میشلن، از گدازه‌های لعابی ساخته شده بودند، درحالی‌که پایه های آن‌ها از بتن مسلح ساخته شده بود. پس از چند آزمایش، میشلن طیف گسترده‌ای از علائم جاده‌ای را برای رفع همه نیازها توسعه داد. پس آن، شرکت فرانسوی ازچندین هزار تابلو را تا اوایل دهه ۱۹۷۰ تولید کرد.

همکاری با سیتروئن و تولید 2CV

میشلن در دهه ۱۹۳۰، مدیریت خودروساز فرانسوی سیتروئن را در دست گرفت و پیر میشلن و پیر بولانژر به‌عنوان مدیران مشغول به کار شدند. این دو نفر بلافاصله شروع به انجام آزمایشاتی به برای پروژه TPV کردند – “Toute Petite Voiture” («ماشین بسیار کوچک»). این ایده الهام گرفته شده از نتایج یک نظرسنجی ملی برای تولید خودرو بود.

 

برادران میشلن اولین مطالعه بازار را در سال ۱۹۲۲ برای شناسایی نیازهای مصرف کننده و تولید مدل جدیدی از وسیله نقلیه انجام دادند که ساده، همه کاره، با رانندگی ساده و مهمتر از همه، مقرون به صرفه باشد. 2CV سرانجام در سال ۱۹۴۹ به بازار عرضه شد. فروش این خودرو در بازار بسیار موفقیت آمیز بود و این شرکت بیش از ۵ میلیون دستگاه از آن تولید کرد.

پیوند لاستیک و فولاد

از سال ۱۹۳۰، وسایل نقلیه سنگین‌تر و قدرتمندتر شدند. در نتیجه مهندسان میشلن معماری تایرهای تولیدی خود را تغییر دادند. از آنجایی که هیچ چیز قوی تر از فلز نیست، آن‌ها تصمیم گرفتند تا ترکیب آن را با لاستیک بررسی کنند.

افزودن سیم های فلزی به آن ها این امکان را می‌داد که بر بسیاری از محدودیت‌ها غلبه کنند. 

پس از ۶ سال تحقیق، مهندسان میشلن راه حلی پیدا کردند تا لاستیک و فلز را با عملکردی عالی به هم پیوند بزنند. این کشف، راه‌های امیدوارکننده جدیدی را باز کرد و به سرعت منجر به طراحی اولین تایر با روکش فولادی شد که در سال ۱۹۳۷ به بازار رفت. نام این لاستیک، «متالیک» بود.

ورود رادیال به بازار

میشلن نمونه اولیه لاستیک‌های رادیال را با نام «قفس پرواز» یا Fly Cage در میانه قرن بیستم طراحی کرد. علت نام‌گذاری، کابل‌های فلزی با فاصله زیاد بود که در بدنه لاستیک استفاده شد. این معماری انقلابی، تولد تایر رادیال را به‌همراه داشت که پتنت آن در ۴ ژوئن ۱۹۴۶ ثبت شد.

این تایر که با نام MICHELIN X فروخته می شود، به لطف عملکرد استثنایی خود یک پیشرفت واقعی بود: طول عمر باورنکردنی (دوام ۲ تا ۴ برابر بیشتر از تایرهای معمولی)، ایمنی بیشتر، و مهمتر از همه، کاهش مصرف سوخت خودرو. 

در همان دوران، فرانسوا میشلن، نوه بنیانگذار، در کنار رابرت پویزکس به‌عنوان همکار مدیر عامل شرکت مشغول به کار شد. او از همان ابتدای مأموریت خود، از شرایط اقتصادی مثبت برای تحمیل فناوری رادیال در تمام بازارهای خودرو که در آن زمان به سرعت در حال رشد بودند، نهایت استفاده را برد.

این استراتژی موفق به سرعت میشلن را از جایگاه دهم به جایگاه تولید کننده تایر پیشرو در جهان رساند.

اهمیت تحقیق

برای حمایت از توسعه و فروش بیشتر تایرهای رادیال، میشلن بیشتر منابع مالی خود را صرف توسعه تایر X کرد. در سال ۱۹۶۵، اولین مرکز تحقیقات و آزمایش در لادو، نزدیک کلرمون-فران (فرانسه) افتتاح شد. این مجموعه شامل تعدادی آزمایشگاه‌، کارگاه‌ و پیست‌ بود که تمامی فرایندهای تحقیق و توسعه محصول جدید در آن پیش می‌رفت.

 

سپس مراکز دیگری برای تحقیق و توسعه ساخت: 

  • آلمریا در اسپانیا (۱۹۷۳) 
  • لورن در ایالات متحده (۱۹۷۷)
  • اوتا در ژاپن (۱۹۹۱)

 میشلن همچنین از وسایل نقلیه تحلیلی پیشرفته برای تست لاستیک ها استفاده کرد. قابل توجه ترین آن‌ها Milles Pates یا PLR (Poids Lourd Rapide – Fast Heavy Truck) بود که در سال ۱۹۷۲ برای آزمایش تایرهای کامیون ساخته شد.

حرکت به سمت افق های جدید

با توجه به موفقیت تجاری رادیال، میشلن شروع به ورود و گسترش فعالیت در بازارهای جدید کرد. از سال ۱۹۷۵، چهار واحد تولیدی در ایالات متحده ایجاد شد: گرین‌ویل، اندرسون، و اسپارتانبورگ، SC. و دوتان، آل. تایر X به همان اندازه در قاره‌های دیگر هم موفق بود و به شرکت اجازه داد تا استراتژی رشد بین المللی خود را دنبال کند.

 

در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، میشلن وارد بازارهای نوظهور آسیا و اروپای شرقی شد. این شرکت کارخانه‌های جدیدی در ژاپن، تایلند، کره، چین، اسلواکی، لهستان، جمهوری چک، مجارستان و روسیه ساخت.

میشلن در دهه‌های پایانی قرن بیستم به نقطه عطف جدیدی در تاریخ خود رسید. پس از سال‌ها رشد منحصراً ارگانیک، شرکت فرانسوی از‌طریق خرید شرکت‌های دیگر رشد می‌کرد. در سال 1981، گروه میشلن، کلبر را خریداری کرد که با مشکلات مالی بزرگی روبرو بود. پس از آن میشلن با خرید Uniroyal-Goodrich در بهار 1990 به بازارهای آمریکای شمالی نفوذ کرد.

 

این گروه استراتژی توسعه خود را با خرید کارخانه از دو تولید کننده اروپای شرقی دنبال کرد: Stomil Olsztyn (لهستان) در سال ۱۹۹۵ و Taurus (مجارستان) در سال ۱۹۹۶.

در مسیر همین پشرفت‌های چندجانبه، میشلن نیاز به مدیریت جوان هم داشت. درنتیجه فرانسوا میشلن، پسرش ادوارد را به عنوان یکی از مدیران اصلی منصوب کرد. او در سال ۱۹۸۹ به‌عنوان مدیر تولید در کارخانه Le Puy-en-Velay به گروه پیوست. او سپس به ایالات متحده نقل مکان کرد تا هشت کارخانه و تجارت کامیون شرکت را رهبری کند. درنهایت ادوارد رسماً در مجمع عمومی سالانه در می ۲۰۰۲ جانشین پدرش شد.

در سال‌هایی که محیط زیست هنوز در اولویت آن‌چنانی شرکت‌ها نبود، میشلن مفهوم «لاستیک سبز» را مطرح کرد. در این طرح‌ها و تحقیق‌های مفهومی، سیلیس به‌عنوان یک ماده اساسی شناخته شد. وارد کردن سیلیس به مخلوط‌های تولید لاستیک، به‌طور قابل توجهی مقاومت غلتشی تایر و مصرف سوخت را کاهش داد. همچنین این ترکیب جدید، انتشار CO2 خودروها را محدود کرد.

 

میشلن رسما این تایر را در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی کرد. دو سال بعد، شرکت فرانسوی اولین سری از تایرهای سبز خود را با نام MICHELIN Energy عرضه کرد.

 قرن ۲۱ و افق‌های جدید

برندسازی شرکت کهنه‌کار میشلن، در سال‌های فعالیت، زبانزد خاص و عام بوده است. همین برندسازی، بقا و پیشرفت آن‌ها را در صنعت پررقابت لاستیک و تایر به‌همراه داشت. فایننشال تایمز، در سال ۲۰۰۰، مرد میشلن را «بهترین لوگوی قرن» نامید. در همان سال، شرکت فرانسوی با راه‌اندازی برنامه میشلن لایف استایل لیمیتد (MLL)، یک شرکت تابعه که بر طراحی و بازاریابی محصولات مرتبط در زمینه‌های تحرک، ورزش و اوقات فراغت برند میشلن متمرکز بود، فعالیت‌های خود را متنوع‌تر کرد.

میشل رولیه در سال ۲۰۰۵ به عنوان همکار مدیرعامل انتخاب شد. پس از مرگ تصادفی ادوارد میشلن در سال ۲۰۰۶، او تنها مدیرعامل شد. ژان دومینیک سنار که از سال ۲۰۰۷ به عنوان یک همکار مدیرعامل فعالیت می کرد، در سال 2012 مسئولیت رولیه را برعهده گرفت و تا می ۲۰۱۹ به‌عنوان رئیس گروه میشلن فعالیت کرد.

سال‌های اخیر و وضعیت کنونی میشلن

در سال‌های اخیر، غول فرانسوی دنیای تایر، میشلن بسیاری از محصولات و خدمات متمرکز بر مسافرت را برای ارائه تجربه منحصر به فرد به مشتریان خود، توسعه داد. به‌عنوان مثال، میشلن در سال ۲۰۱۵ موقعیت خود را به عنوان رهبر اروپایی در رزرو آنلاین رستوران با خرید Restaurantes.com تثبیت کرد. همچنین این شرکت ارزش بیشتری را از طریق ادغام و خرید شرکت‌ها ایجاد در مجموع، خود را در بخش‌های تجاری جدید مرتبط با تایرها و فراتر از آن تثبیت کرد.

دستاوردهای میشلن در دنیای مدرن حمل‌و‌نقل

تاریخچه پر فراز و نشیب میشلن در این سال‌ها، شرکت فرانسوی را به یکی از تأثیرگذارترین فعالان صنعت تبدیل کرده است، شرکتی که دستاوردهایش به‌نوعی به دنیای حمل‌ونقل جهت می‌دهد، در ادامه برخی از این تأثیرها را مرور می‌کنیم.

فناوری رادیال در تایرهای میشلن و تأثیر آن بر کل بازار

تایرهای رادیال نوعی تایر هستند که سیم‌های تقویت کننده آن در زاویه قائم با جهت حرکت قرار دارند. این طراحی مزایای متعددی نسبت به تایرهای معمولی با سیم شعاعی دارد، از جمله:

  • مصرف سوخت بهتر: تایرهای رادیال مقاومت کمتری نسبت به تایرهای سیم شعاعی دارند، درنتیجه برای حرکت به انرژی کمتری نیاز خواهند داشت. این خصوصیت می‌تواند به صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت، به ویژه در کامیون‌های باری منجر شود.
  • عمر طولانی‌تر: تایرهای رادیال همچنین از تایرهای سیم شعاعی بادوام‌تر هستند و می‌توانند تا دو برابر دوام داشته باشند. چون سیم‌ها به گونه‌ای قرار می‌گیرند که پشتیبانی بیشتری را فراهم کرده و از خم شدن تایر تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.
  • کنترل بهتر: تایرهای رادیال،  به ویژه در سرعت‌های بالا، کنترل و پایداری بهتری نسبت به تایرهای سیم شعاعی ارائه می‌کنند. این خصوصیت هم باز به نحوه طراحی و قرارگیری سیم‌ها در تایر برمی‌گردد.

میشلن اولین شرکتی بود که تایرهای رادیال را در سال 1946 به بازار عرضه کرد. معرفی تایرهای رادیال صنعت تایر را متحول کرد و تأثیر عمده ای بر کل بازار داشت. تایرهای رادیال به سرعت به استاندارد تایرهای سواری و کامیون تبدیل شدند و همچنان محبوب‌ترین نوع تایر در دنیای امروز هستند.

تایرهای خودروهای برقی میشلن

برخی از مشهورترین تایرهای سنگین میشلن عبارتند از:

  • تایرهای X MultiWay: این تایرها برای کامیون‌های باری و اتوبوس‌ها طراحی شده‌اند.
  • تایرهای X Line Energy: این تایرها با هدف کاهش مصرف سوخت برای کامیون‌های باری طراحی و بهینه‌سازی شده اند.
  • تایرهای Michelin Latitude Xtraleo: این تایرها برای کامیون‌های کانتینر طراحی شده‌اند و به دلیل چسبندگی و مقاومت در برابر سایش، مشهور هستند.

فناوری‌های تایرهای میشلن

میشلن در حال سرمایه گذاری مداوم در تحقیق و توسعه است تا تایرهای خود را با فناوری‌های جدید و پیشرفته به‌روز کند. برخی از این فناوری‌ها عبارتند از:

  • Michelin EverGrip: این فناوری به تایرها کمک می‌کند تا در شرایط مختلف جاده‌ای چسبندگی خود را حفظ کنند.
  • Michelin PAX System: این سیستم به‌نوعی تعویض به‌خاطر پنچری را در تایرها منسوخ کرده است.
  • Michelin Tweel Technology: این فناوری از یک قاب سیمی‌ انعطاف پذیر به جای لاستیک استفاده می‌کند که باعث افزایش دوام و کاهش وزن تایر می‌شود.

 

 

پیست نوربرگ‌رینگ، جهنم سبز

پیست نوربرگ‌رینگ یک پیست اتومبیل‌رانی در نوربرگرلاند، ایالت نوردراین-وستفالن، آلمان است. این پیست به دلیل پیچ‌های متعدد و چالش‌برانگیز خود، به «جهنم سبز» معروف است.

پیست نوربرگ‌رینگ یکی از معتبرترین پیست‌های آزمایش تایرها در جهان است. نتایج آزمایش‌های انجام شده در این پیست، به میشلن کمک می‌کند تا تایرهای خود را برای عملکرد بهینه در شرایط مختلف طراحی کند.

در اینجا برخی از ویژگی‌های پیست نوربرگ‌رینگ که آن را به یک پیست آزمایش تایر عالی تبدیل می‌کند، آورده شده است:

  • طول: ۲۰/۸۳۲ کیلومتر
  • تعداد پیچ‌ها: ۷۳
  • ارتفاع: از ۳۲۰ متر تا ۶۱۸ متر
  • تنوع شرایط آب و هوایی: از آفتابی و گرم تا بارانی و برفی

پیست نوربرگ‌رینگ یک چالش بزرگ برای رانندگان و تایرها است. اما این چالش، به میشلن کمک می‌کند تا تایرهای خود را برای عملکرد بهینه در هر شرایطی طراحی کند.

تصویر آینده

آن‌طور که منبع اصلی این مقاله، یعنی صفحه تاریخچه میشلن می‌گوید، میشلن از همان ابتدا یک رویا بود و امروز نیز یک رویاگرا باقی مانده است. طرح مفهومی VISION شرکت، یک جهش فنی واقعی رو به جلو ارائه می دهد، تقریبا ۳۰ سال جلوتر از زمان خود! تایر VISION دارای آج تجدیدپذیر است که مدل توسعه پایدار میشلن را برای تایرها تا سال 2050 نشان می‌دهد.

میشلن از پیست نوربرگ‌رینگ برای آزمایش تایرهای خود استفاده می‌کند. تایرها در این پیست تحت شرایط مختلف آب و هوایی و جاده‌ای آزمایش می‌شوند تا عملکرد آنها در شرایط مختلف ارزیابی شود.

شرکت فرانسوی در سال‌های اخیر هم تغییرات مدیریتی تجربه کرده است. Florent Menegaux در پایان جلسه می ۲۰۱۹ سهامداران، به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شد. در همان سال، این گروه از MICHELIN UPTIS رونمایی کرد، تایر ضد پنچری که از هوا استفاده نمی کند. این انقلاب بزرگ باعث می‌شود پنچری‌ کم‌کم به مفهومی قدیمی تبدیل شده دیگر و نیازی به چرخ‌های یدکی و سایر کیت‌های تعمیر تایر نباشد.

این بزرگترین نوآوری تایر از زمان کشف تایر رادیال در اواخر دهه 1940 است. این شاهکار فناوری چهار جایزه معتبر در دسته‌های نوآوری و تایر سال را دریافت کرد.

همان‌طور که در ابتدای مقاله خواندید، امروز میشلن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های تولید تایر در جهان شناخته می‌شود.

درآمد غول فرانسوی در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۹ میلیارد یورو گزارش شده که ۳/۴ میلیارد یورو آن، سود عملیاتی بوده است. طبق آخرین آمار، در همین سال حدود ۱۳۲ هزار نفر برای میشلن در سرتاسر جهان مشغول به کار هستند. 

 

 

 

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Michelin

https://www.michelin.com/en/michelin-group/about-us/michelin-heritage/

https://www.britannica.com/topic/Michelin

https://www.dailysportscar.com/2017/03/01/review-the-green-hell-the-story-of-the-nurburgring.html

 

 

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال  تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده استپرسش و پاسخ در مورد لاستیک (تایر)

تامین کننده لاستیک لیفتراک ، لاستیک لودر ، لاستیک مینی لودر (بابکت) ، لاستیک جرثقیل و …

با ما در ارتباط باشید

02133541609 تهران – 07138385000 شیراز