شاخص سرعت و بار

شاخص سرعت و بار

شاخص سرعت

به این علت که در بعضی از کشورها مثل آلمان محدودیت سرعتی در بزرگراه ها وجود ندارد مبحثی به نام شاخص سرعت مطرح شده است که بتواند بیان کننده حداکثر سرعتی باشد که تایرها می توانند تحمل کنند. لازم به إکر است که این شاخص برای لاستیک های سالم و بدون آسیب در نظر گرفته می شود.

تایرها دارای حروف انگلیسی ویژه ای هستند (از A تا Z) که سرعت مجاز آن تایر را نشان می دهد ( شاخص سرعت نشان دهنده دوام تایر در زمانی محدود در سرعت مشخص شده می باشد و به این معنی نمی باشد که شما می توانید تایر فوق را در زمان طولانی در سرعت استفاده کنید.) و هرچه این شاخص بالاتر باشد یعنی کیفیت تایر تولید شده بالاتر می باشد.

نحوه نمایش شاخص سرعت لاستیک

این حروف معمولاً به دو روش بر روی تایر درج می شود :

روش اول که عمومیت بیشتری دارد : مثلاً تایر پرادو 265/65R17   112s  می باشد یعنی حرف s نشان دهنده حداکثر سرعت مجاز تایر فوق 180کیلومتر بر ساعت می باشد .

روش دوم : در این روش حرف انگلیسی قبل از حرف R  قرار می گیرد . مثلاً خودروی مرسدس بنز 255/35RY 19  می باشد .

یعنی حرف Y  نشان دهنده حداکثر سرعت 300 کیلومتر بر ساعت می باشد.

شاخص سرعت و بار

شاخص سرعت و بار

شاخص بار

تایر ها بر اساس ساختمان و تعداد لایه های بکار رفته در آن قادر به تحمل مقدار مشخصی بار ( وزن ) می باشند. در علامتگذاری تایرها از یک عدد به عنوان نشان دهنده حداکثر بار مجاز استفاده می شود که به آن شاخص بار (LI  یا Load index ) گفته می شود .

مثال : برای تایر 215/65R 15 – 96 v  عدد شاخص بار 96 می باشد .

عدد شاخص بار نشان دهنده این است که تایر چه مقدار بار (وزن ) می تواند تحمل کند . برای تعیین دقیق بار مجاز می بایست از جدول ویژه ای که به این منظور وجود دارد استفاده نماییم . مثلآ برای تایر پراید اگر به جدول مراجعه نماییم برای LI=77  به عدد 412 کیلوگرم می رسیم . یعنی هر تایر پراید می تواند حداکثر 412 کیلوگرم بار را تحمل نماید .

و برای تایر پژو  185/65R 14  =T86  :405

اگر به جدول مراجعه نماییم جلوی عدد 86 به وزن 530 کیلوگرم می رسیم یعنی هر تایر 530 کیلوگرم بار را می تواند تحمل نماید و مجموعا وزن خودرو و سرنشین ها ، نباید بیشتر از 2120 کیلوگرم باشد. .

شاخص سرعت و بار

شاخص سرعت و بار

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

تامین کننده لاستیک لیفتراک ، لاستیک لودر ، لاستیک مینی لودر (بابکت) ، لاستیک جرثقیل و …

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز