شرکت تایرسازی کوپر رهبری حراج کائوچو را در اینترنت عهده دار شد

شرکت تایرسازی کوپر رهبر حراج کائوچو در اینترنت(1)

(قسمت اول)

شفافیت قیمتهای واقعی بزرگترین مزیت حراج اینترنتی کائوچو برای همه ی شرکت کنندگان در این حراج به شمار می رود، که به جای شایعات بی اساس و در عین حال تأثیرگذاری که بر فضای تجاری کائوچو حاکم است می تواند قیمت واقعی برای انجام معاملات را در بازار به اطلاع شرکت کنندگان برساند.

اخیرا تمایل زیادی به تجارت کائوچو از طریق اینترنت پیدا شده است. در روز ۱۷ آوریل، شش شرکت عمده ی تایرسازی نظر خود را برای تشکیل RubberNetwork.com که شرکتی مستقل و با هدف گسترش سیستم تبادل جهانی کائوچو می باشد، اعلام داشتند. بنیانگذارانRubberNetwork.com عبارتند از شرکتهای کنتیننتال، کوپر،گودیر، میشلن، پیرلی و سومیتومو، که شرکت ژاپنی بریجستون نیز خیلی زود به آنها پیوست و با این عمل سهم شرکت کنندگان در این شرکت در تولید تایر جهان به ۷۵ درصد رسید. شرکت بین المللی مشاوره ی مدیریت “مکنزی و شرکا” به عنوان مشاور اصلی بازرگانی این شرکت انتخاب شد، با این هدف که تکنولوژی لازم برای شروع روند داد و ستد جهانی کائوچو از طریق اینترنت را تا پایان سال ۲۰۰۰ تدارک ببیند.

داد و ستد کالا

هنوز زمان زیادی از تشکیل این شرکت نگذشته بود که شرکت در اصل سنگاپوری Commodinet Ltd  تشکیل بازار جهانی تبادل کالا (کائوچو) را اعلام کرد و زمان مناسب شروع تبادل را ژوئن آینده دانست و سازندگان تایر را دعوت به تجارت از طریق سایت Commodinet.com نمود. خبر دیگر در این باره حاکی از تشکیل Rubberpool.com بود که با هدف خرید و فروش کائوچوی نو و یا خارج از استاندارد تشکیل شده بود.

تولیدکنندگان عمده ی کائوچو و الاستومرهای مصنوعی یعنی شرکتهای بایر CK.Witko ، DSM ، Dupont Dow ،Flexsys  ، MA Hanna  و Zeon با داشتن سهام مساوی اقدام به تشکیل Elastomer Solutions.com نمودند که بحث پیرامون این مسأله با دیگر تولیدکنندگان مانند Advanced Elastomer Systems و EniChem همچنان ادامه دارد.

در حالی که این سایتهای اطلاع رسانی به صورت پیوسته معرفی می شوند، شرکت تایرسازی کوپر – چهارمین شرکت معظم تایرسازی جهان که در منطقه‌ى “فایندلی” در ایالت اوهایو واقع شده اقدام به تشکیل مرکزی تجاری – مالی برای راهبری این صنعت نموده است تا اولین مرکز حراج اینترنتی کائوچو را راهبری کند.

براساس گفته های آقای “جیم کلر” – نایب رییس شرکت تایر و رابر کوپر این شرکت در تاریخ ۳۱ ماه مه (سال ۲۰۰۰) با خرید این مرکز حراج چگونگی راه اندازی روند آن را به دست گرفته است. توافق به عمل آمده با مؤسسه‌ی بازارهای آزاد که در پیتزبورگ پنسیلوانیا واقع شده – مرکز تجارت اینترنتی جهانی برای راهبری روابط تجاری (در صنعت کائوچو) تشکیل گردیده است.

شرکت تایرسازی کوپر رهبری حراج کائوچو رادر اینترنت عهده دار شد 1

شرکت تایرسازی کوپر رهبری حراج کائوچو رادر اینترنت عهده دار شد 1

 تجربیات حاصله در فروش

سایت Freemarket.com ، با بهره گیری از تجربیات پنج ساله در امور فروش بیش از صد گروه از کالاها و خدمات (در این صنعت) اقدام به تطبیق دادن خود با خریداران منفرد و فروشندگانی که به همکاری با این پایگاه اطلاعاتی دعوت شده اند نموده است. نرم افزار موسوم به Bidware  که از سوی “مؤسسه‌ی بازارهای آزاد” برای شرکت کنندگان در حراج زنده‌ی اینترنتی ارائه گردیده است، امکان حضور این خریداران و نیز آموزش آنان را فراهم کرده است.

بر اساس اظهارات آقای “کلر” ، مراحل آمادگی برای برگزاری این حراج حدود سه هفته به طول انجامید و حراج با شرکت هشت بازرگان معتبر مقیم ایالات متحده برگزار شد. از آنان خواسته شده بود تا قیمتهای پیشنهادی خود را برای تأمین ۳۰۰ تن کائوچوی SIR20 مطابق با خصوصیات مورد درخواست کوپر در فاصله ی یک ماهی اکتبر تا دسامبر و تحویل در ایالات متحده و نیز برای همین مقدار در فاصله ی یک ماهه ی ژانویه تا مارس (سال ۲۰۰۱) ارائه نمایند .

روند برگزاری این حراج اینترنتی ( On – line) از نوع حراج “دانگی” (Dutch) یا ” نزول قیمتی” (Descending – price ) است که در آن فروشنده برای رسیدن به یک قرارداد مطرح شده با قیمتی مشخص پیشنهاد خود را ارائه می کند که این پیشنهاد می تواند از سوی دیگر فروشندگان شرکت کننده، در یک مدت زمان ثابت پایین آورده شود. پیشنهادهای ارائه شده مشخصه ی زمانی دارند و تمامی شرکت کنندگان می توانند این قیمتها را مشاهده نمایند، اما تنها خریدار است که قادر به تشخیص منبع پیشنهاد می باشد. گرچه مدت زمان روند حراج ثابت است، اما تبصره‌ای پیش بینی شده که با در نظر گرفتن یک وقت اضافی اتوماتیک، در آخرین لحظات از درگیر شدن شرکت کنندگان در پیشنهادهای بی جواب لغو کننده‌ی حراج جلوگیری می کند.

دو حراج همزمان در ساعت دو بعد از ظهر شروع شدند: حراج اکتبر / دسامبر 3۰ دقیقه به طول انجامید و حراج ثانویه / مارس در طول ۴۰ دقیقه برگزار شد و هر کدام دارای یک دقیقه وقت اضافی بودند.

 تجارت هیجان انگیز

شرکت کنندگان در حراج اینترنتی آن را جالب – و در یک مورد هیجان انگیز- برای تجارت کائوچو توصیف کرده اند. شرکت تایرسازی کوپر البته این نوع تجارت را موفقیت آمیز خوانده است زیرا از این طریق توانسته کائوچوی مورد نیازش را در زمان مشابه و با گرید یکسان با قیمتهایی پایین تر از بازار کائوچوی کشورهای آسیای جنوب شرقی خریداری کند. گفتنی ست که در مورد حرام اینترنتی مربوط به ژانویه / مارس، قیمت شروع حراج از قیمت FOB کائوچو در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی پایین تر بود؛اما، یکی از فروشندگان حاضر در حراج به این نکته اشاره کرد که این مسأله چندان هم تعجب آور نیست زیرا در آن زمان قیمت کائوچو در بازار ایالات متحده نیز پایین تر از قیمت آن در بازار آسیای جنوب شرقی بود. آقای “جیم کلر” اظهار داشت که شرکت تایرسازی کوپر بسیار خوش شانس بود که تاریخ برگزاری حراج اینترنتی مصادف با زمانی شد که بازار کائوچوی ایالات متحده راکد بود و رونقی نداشت، وی افزود که شاید نتیجه ی برگزاری این حراج در زمان رونق بازار کائوچو متفاوت از آنچه روی داد باشد.

برای شرکت تایرسازی کوپر، تجربه ی ارزشمند این نوع تجارت تنها در سرعت زیاد رسیدن به نتایج آن نبود. وی پیش بینی کرد که اگر زمان سپری شده‌ی غیرقابل اجتناب آماده سازی اولین عملیات تجاری را به حساب نیاوریم، انجام مراحل مشابه برای رسیدن به بهترین پیشنهاد قیمت ممکن، حداکثر به اندازه ی یک تماس تلفنی در بهترین ساعت روز به طول می انجامد.

آقای “جیم کلر” افزود: انجام کامل این نوع حراج در کمتر از یک ساعت صورت می گیرد و مزیت دیگر آن “شفاف بودن قیمت” در طول انجام مراحل حراج است. نکته‌ای که “کلر” نیز به آن اشاره کرده آن است که در معاملات قبلی برخی از فروشندگان، کمی به روند پیشرفت معاملات بدگمان می شدند و به اینکه وی از آنان پیشنهادهای پایین تری را درخواست می کرد شک می کردند و گمان می کردند که شاید او برای پایین تر آوردن قیمتهای پیشنهادی تظاهر به ارائه‌ی قیمتهای پایین تر از سوی دیگر فروشندگان می نماید. ولی بر روی سایت اطلاعاتی Freemarket.com قیمتها و زمان حراج شفافند و اعتماد در معامله بین دو طرف برقرار است.

ادامه در مقاله بعدی…..

کد خبر: 10010

گردآورنده:  جواد امیری

منبع: خبرنامه صنعت لاستیک ( شماره 11  )[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]