شرکت تایرسازی کوپر رهبری حراج کائوچو رادر اینترنت عهده دار شد 1

شرکت تایرسازی کوپر رهبری حراج کائوچو رادر اینترنت عهده دار شد 1

مطالعه قسمت اول…

واکنشهای تداخلی

از سوی دیگر، زمان نشان دادن عکس العمل برای فروشندگان طولانی تر است، زیرا به جای تماس تلفنی، فروشنده میتواند در تمامی مدت برگزاری حراج جلوی مانیتور کامپیوتر بنشیند. گرچه همگی بر جالب بودن این تجربه اذعان دارند، هنوز برخی واکنشهای تداخلی از سوی شرکت کنندگان در حراج صورت می گرفت که روند شفاف معاملات را به کدورت می کشاند.

بر اساس اظهارات “جیم کلر”، تنها دو تن از فروشندگان حضور فعالی در روند حراج داشتند که این مسأله احتمالا بازتابی از دیدگاه حداقل یکی از شرکت کنندگان بود که تمایلی به درگیر شدن در یک مسابقه ی پایین آوردن قیمت نداشت. خانم “پاتریشیا بووینو” – مدیر بخش کائوچوی شرکت “کارگیل” – خود را یکی از مشتاقان شرکت در حراج می داند. او معتقد است که برای یک شرکت بازرگانی منضبط مانند “کارگیل” ، گرفتار شدن در هیجانات و عکس العملهای فوری موجود در روند این نوع حراج و تسلیم شدن در مقابل وسوسه ی پیشنهاد قیمتی که ممکن است بعد از آن پشیمانی حاصل گردد، هیچ خطری وجود ندارد. این نقطه نظر را یکی دیگر از شرکت کنندگان نیز داشت ولی معتقد بود که ممکن است درباره ی همه ی فروشندگان صدق نکند.

 سوء ظن

بی شک برخی از بازرگانان به حراج اینترنتی با سوءظن نگاه می کنند. یکی از آگاهان مسائل تجاری معتقد است که تا زمانی که ظرفیتهای تولید کارخانه ها در حال افزایش هستند و صاحبان آنها ناچارند توازن اقتصادی کارخانه هایشان را با فروختن افزایش تولید برقرار سازند، تمایل برای قربانی کردن بخشی از سود جهت حفظ سهم بازار وجود دارد.

این نوع حراج، که بسیاری آن را علت اصلی افت قیمت کائوچو در سال ۱۹۹۷ می دانند و کاهش ارزش “بات” – واحد پول تایلند – را به دنبال داشت، در آینده نیز بهای کائوچوی طبیعی را کاهش خواهد داد.

گفته می شود که حراج اینترنتی مسیر دومی را به وجود آورده است که از طریق آن علاوه بر تثبیت درازمدت بهای متوسط کائوچو، بازار کائوچو می تواند به وضعیت قیمت گذاری عادلانه تری دست یابد.

آگاهان بازار کائوچو معتقدند که هر دوی این پروسه ها تلفیق شده اند تا عنصر حراج را از بازار برچینند. اما همانطور که قبلا از سوی “جیم کلر” نیز عنوان شد، حراج اینترنتی این مزیت را دارد که قیمت واقعی را برای تمامی شرکت کنندگان شفاف می سازد و به شایعات موجود که تأثیر مخربی در بازار کائوچو دارند پایان می دهد.

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران

 شفافیت در قیمت

شفافیت در قیمت ها عاملی‌ست که برخی از گزارشگران را متقاعد ساخته که تجارت اینترنتی راه نجاتی برای تجارت کائو چوست. گرچه شفافیت در میزان موجودی کائوچو نیز لازم است تا مطلوبترین قیمت گذاری انجام شود.

نیاز به مقابله با بی ثباتی قیمت همچنان حس می شود و بازار کائوچو به سمت استقرار یک بازار الکترونیکی ۲۴ ساعته حرکت می کند که اهمیت زیادی در رواج تجارت کائوچو در آینده خواهد داشت.

نگرانی دیگری که وجود دارد آن است که با استفاده از اینترنت در تجارت کائوچو، دیگر نیازی به حضور در مناطق تولید کائوچو حس نمی شود چرا که خرید و فروش آن را می توان از درون دفاتر شرکتها – در هر نقطه از جهان که باشد- انجام داد.

بر اساس اظهارات “جیم کلر”، اگر شرکت اتایرسازی کوپر خرید کائوچوی مورد نیازش را از طریق اینترنت انجام دهد، این کار از طریق دفتر این شرکت در سنگاپور انجام خواهد شد. اما وی متذکر شد که این تنها راهی نیست که کوپر در آینده طی خواهد کرد و ممکن است که تجربه ی استفاده از سایت Freemarket.com را برای خرید کائوچوی طبیعی تکرار نکند، گرچه این شرکت به دنبال یافتن روش مشابهی برای خرید ملزومات فلزی خود است.

مشکل دیگری که “کلر” به آن اشاره کرده است از این قرار است که در استفاده از حراج‌های اینترنتی برای خرید اقلامی مانند کائوچو، مدت زمانی که برای تدارک این حراج لازم است نسبتا زیاد می باشد. وی در این باره گفت: “حالت ایده آل برای چنین حراجی آن است که خریدار بتواند صبح تصمیم بگیرد که در حراج شرکت کند و بعداز ظهر امکان برگزاری حراج مهیا شود”.

شرکت تایرسازی کوپر رهبری حراج کائوچو رادر اینترنت عهده دار شد 1

شرکت تایرسازی کوپر رهبری حراج کائوچو رادر اینترنت عهده دار شد 1

بازار خطرناک

در بازارهایی که عدم ثبات کوتاه مدت وجود دارد، این خطر خریدار را تهدید می کند که گاهی اوقات تعیین زمان برگزاری یک حراج در آینده می تواند بازار مخاطره آمیزی را نتیجه دهد که در آن فروشندگان از ارائه ی پیشنهادهای قیمت های پایین تر از رقبا استقبالی نکنند. شاید به خاطر این نکته است که معمولا حراجهای “نزول قیمتی” به مذاق همه خوش نمی آید.

شرکت تایرسازی کوپر به حمایت خود از راه افتادن RubberNetwork.com که انتظار می رود تا پایان سال (۲۰۰۰) فعال شود ادامه خواهد داد. هنوز چگونگی کارکرد این سایت مشخص نیست، اما این مطلب به خوبی مشخص است که با قوانین وضع شده ی ضد انحصاری در ایالات متحده، می توان مطمئن بود که هیچ ادغامی از سوی شرکتهای بزرگ تایرسازی در عوامل خرید کائوچوی طبیعی صورت نخواهد گرفت.

محتمل به نظر می رسد که عملیات حراج اینترنتی تمامی شرکتهایی که در آن حضور پیدا می کنند را به ابزاری مسلح می کند که با استفاده از آن بتوانند خریدهای خود را از محل حسابهای خودشان انجام دهند. گرچه شرکتهای تایرسازی در بیانیه های مطبوعاتی‌شان اظهار کرده اند که سایتRubberNetwork.com از همکاری با دیگر مراکز واسطه استقبال می کند، ولی بعید به نظر می رسد که این شرکتها از کار با سایت خودشان دوری کنند و دعوت های تجاری سایت Commodinet را بپذیرند.

مانند دیگر زمینه های تجارت الکترونیکی، در تجارت کائوچو نیز سایتهای حراج دیگری وجود دارد که رقابت زیادی برای انجام امور تجاری کائوچو انجام می دهند. این که یکی از آنها بتواند سهم خوبی از این تجارت را به دست بگیرد و بتواند نهایتا تأثیری مثبت بر وضعیت بازار کائوچو بگذارد، مسأله‌‌ای ست که باید منتظر  نتیجه ی آن را در آینده ماند.

کد خبر: 10011

گردآورنده:  جواد امیری

منبع: خبرنامه صنعت لاستیک ( شماره ۱۱  )