چه عواملی باعث عدم کارایی لاستیک می شود؟

قسمت اول عوامل موثر بر عدم کارایی لاستیک

دما و فشار داخلی تایر نیز در بروز نقص و عدم کارایی لاستیک می توانند نقش مهمی داشته باشند. با کاهش فشار و افزایش سرعت خودرو، دمای داخلی تایر افزایش می یابد. استرس حاصل از افزایش دما و به دنبال آن پدیده ی انبساط، با تأثیر فرسودگی شتابنده‌ی کائوچو همراه می شود و شکنندگی و ترک خوردن بین بلت ها و آستر داخلی تایر را به دنبال می آورد. کارشناسان معتقدند که وقتی میزان باد یک تایر زیر حد استاندارد باشد و بار اضافی را نیز تحمل کند، حاشیه ی ایمنی لاستیک کاهش می یابد.

در کارخانه های فورد، سازنده ی اتومبیل های SUV مدل Explorer و نیز کارخانه ی BFS، آزمونهایی برای یافتن علل بروز نقص در تایرهای این نوع اتومبیل انجام گرفته است. گرچه در بسیاری از موارد این دو شرکت طرف دیگر را مسئول بروز نقص در تایرها می دانند، ولی هر دو شرکت بخشی از علت بروز نقص را در استفاده‌ی از کائوچوی خامه گرفته -یعنی کائوچویی که استیل بلتها را در لاستیک کنار هم نگاه می دارند- می دانند. در هر حال همه ی مطلب در این جمله از گزارشی که در نشریه ی “نیویورک تایمز” آمده بیان شده است: از سال ۱۹۹۱ سرنشینان خودروی فورد مدل 3/Explorer، 2 برابر بیش از سرنشینان اتومبیل های معمولی دچار حوادث منجر به مرگ شده اند.

طراحی خودروی مدل Explorer نیز خود با مساله‌ای قابل بحث است، اما در دفاع از طراحی اتومبیل های SUV که کاربرد بسیاری در رانندگی در خارج از شهر دارند گفته شده که این نوع خودرو – همان طور که کارخانه ی فورد هم در ابتدای ورود آن به بازار به خریداران اعلام کرده بود- برای رانندگی در جاده های ناهموار ساخته نشده است.

سنای ایالات متحده در واکنش نسبت به اعتراض های افکار عمومی در زمینه ی بروز نقص در تایرهای BFS در اول نوامبر سال ۲۰۰۰، بررسی این موضوع را به “اداره‌ی اجرایی ارتقا و مستندسازی حمل و نقل- Act TREAD” ارجاع داد. در پی باز پس گیری عمده ی تایرهای معیوب از سوی شرکت بریجستون / فایرستون، رییس جمهور وقت ایالات متحده فرمانی را مبنی بر لزوم تغییر قوانین نظارتی در زمینه ی تولید خودرو، تایر و لوازم یدکی برای تضمین ایمنی عمومی صادر کرد.

بر اساس یک سقف زمانی شدیداللحن، سازندگان خودرو از نظر قانونی موظف شدند در ساخت خودروهای جدید سیستم هشدار دهنده‌ایی برای اطلاع راننده از کم بودن میزان باد لاستیک و عدم کارایی لاستیک را در داشبورد اتومبیل در نظر بگیرند. شرکت های تایرسازی نیز موظف خواهند بود با ایجاد یک سیستم تهیه ی گزارش های هشداردهنده زود هنگام، آداره‌ی NHTSA را یاری دهند تا بتواند ایمنی مربوط به ناکارایی ناشی از بروز عیب در تایر را تشخیص دهد و استانداردهای آزمون تایرهای اتومبیل های سواری را به روز نماید؛ و از سوی دیگر این سازمان را قادر سازد یک آزمون تمام عیار دینامیکی را برای لاستیک تدارک ببیند و با وضع قوانین لازم خریداران را نیز قادر کند تا بتوانند تایرهایی را که می بایست باز پس داده شوند شناسایی نمایند و به اداره ی NHTSA نیز در مورد وضعیت ایمنی تایرهای اتومبیل های وارداتی به (ایالات متحده) – چه تایرهایی که روی اتومبیل ها بسته شده اند و چه تایر هایی که به صورت لوازم یدکی وارد ایالات متحده می شوند-  آگاهی لازم را بدهد.

چه عواملی باعث عدم کارایی لاستیک می شود؟

تغییرات آرام برای اصلاح عدم کارایی لاستیک

حال باید دید که TREAD Act چه تأثیری بر صنعت لاستیک خواهد گذاشت. سخنگوی یک شرکت تولید کننده‌ی لاستیک می گوید: “صنعت تایر شالوده ی سیاست های ده سال آینده را تدارک خواهد دید. مطابق این خط مشی تغییرات به آرامی صورت خواهد گرفت”.

بی شک این دو راهی که بر سر راه صنعت لاستیک قرار دارد، حاصل عوامل بسیاری ست. اما، اگر وقایع مربوط به تایر را در نمایی از آمار مربوط به سوانح منجر به مرگ با جراحت مورد ارزیابی قرار دهیم، خواهیم دید که در مقایسه با سوانح معمولی که در جاده ها اتفاق می افتند (و ارتباطی با لاستیک ندارند) بسیار ناچیزند. بر اساس آمار منتشره از سوی NHTSA  در زمینه ی تعداد تلفات جاده‌ای در سال ۱۹۹۹، میزان مرگ و میر مربوط به سوانحی که مربوط به عیب در تایر می شود تقریبأ 00035/0 درصد می باشد. قاضی “سارا ایوانز بارکر” که مسئول رسیدگی به شکایتهایی ست که از بریجستون / فایرستون به لحاظ سوانح مربوط به بروز نقص در تایرهایشان شده، کار سختی را در پیش دارد و باید به تک تک علل بروز این حوادث دقت نماید.

ادارهی TREAD Act نیروی محرکه‌ای را برای آموزش عمومی در زمینه‌ی ایمنی فراهم خواهد آورد و صنعت لاستیک را به مسیری هدایت خواهد کرد که خود را قوی تر از گذشته سازد.

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران

—————————————–

کد خبر: ۱۰۰۱9

گردآورنده:  جواد امیری

منبع: خبرنامه صنعت لاستیک ( شماره 12 و 13)