برخی حقایق ضروری در مورد لاستیک (تایر) لیفتراک به همراه آزمون‌هایی در این زمینه که اغلب شرکت‌های تایرسازی در آنها مردود می‌شوند!

حقایق ضروری در مورد لاستیک (تایر) لیفتراک

حقایق ضروری در مورد لاستیک (تایر) لیفتراک

تایرهای لیفتراک شما فقط باعث حرکت‌کردن لیفتراک در انبار نخواهندشد. بر خلاف تایرهای ماشین، که فقط چنین کارکردی دارند، وجود تایرهای لیفتراک برای تضمین ثبات، دوام، و ایمنی فعالیت‌های شما بسیار ضروری است. با این حال، سؤالی که پیش می‌آید این است که “چگونه می‌توانیم بفهمیم تایرِ مورد نظرِ ما به مرحله‌ی خطرساز عدم ‌ثبات رسیده‌است؟” همچنین، “چگونه می‌توانیم ایمنی و وضعیت مساعد تایر را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنیم؟”

حقیقت هولناکی که وجود دارد این است که این حوزه‌ی مربوط به تایر جزو مباحثی است که 28 درصد شرکت‌ها در آن ناموفق هستند. به عبارت دیگر، 3 درصد تایرها با تأخیر و دیرتر از زمان لازم تعویض می‌شوند؛ که این کار منطقاً منجر به ایجاد خطر برای استفاده‌کنندگان از دستگاه و همکاران آنها خواهدبود. از سوی دیگر، 25درصد تایرها نیز زودتر از موعد تعویض می‌شوند. این عمل اشتباه نیز منجر به هدر رفتن منابع طبیعی و منابع مالی مجموعه خواهدشد.

در نتیجه، بهترین رویکرد این است که بیشترین استفاده را از پولی که خرج می‌کنیم انجام دهیم و بگذاریم تایر تا حداکثر مجاز میزان فرسایش خود را طی کند. سپس، باید دقیقاً در هنگامی که زمانِ درست تعویض است، و ایمنی استفاده‌کنندگان نیز تأمین می‌شود، اقدام به این کار کنیم. در بخش بعدی، 5 تا از حقایق ضروری و مهم در این زمینه را برایتان شرح خواهیم‌داد.

حقایق ضروری در مورد لاستیک لیفتراک :

نکته‌ی 1: از تایر مناسب استفاده کنید.

تایرها 3 نوع مختلف دارند. تایرهای بادی یا پنوماتیک بیشتر برای سرعت‌های بالا مناسب هستند نه مسافت‌های طولانی. با این حال، این تایرها همواره در برابر انواع سوراخ‌شدگی آسیب‌پذیر می‌باشند. تایرهای توپر پرسی برای سطوح صاف و هموار مناسب هستند. در آخر، تایرهای ارتجاعی ترکیبی از این دو نوع تایر به شمار می‌آیند. بسیاری از شرکت‌ها بر این باورند که دسته‌ی سومِ تایرها، یعنی تایرهای ارتجاعی، قادر به برطرف‌کردنِ نیازهای آنان می‌باشد. تایرهای ارتجاعی شامل سه لایه مختلف با مواد تشکیل‌دهنده‌ی متفاوت هستند: 1)لایه‌ی بالایی که لایه‌ی ضدسایش است. 2)لایه‌ی میانی که درواقع یک لایه‌ی نرم بوده و مسئول جذب شوک و ضرباتِ ناگهانی و همچنین خنثی‌سازیِ آنها می‌باشد. 3)لایه‌ی بستر/بیس: این لایه درواقع حکم بستر و پایه‌ای سخت و محکم را دارد که باعث می‌شود اجزای تایر کاملاً همگن و منجسم باشند، تا نهایتاً ایمنی یکایکِ لایه‌ها و کلیّتِ تایر تضمین شود.

حقایقِ ضروری در مورد لاستیک (تایر) لیفتراک

       لاستیک ارتجاعی                        لاستیک توپر                   لاستیک بادی/پنوماتیک

نکته‌ی 2: کیفیت تایر روی عملکرد، میزان استهلاک و ایمنی تایر تأثیر می‌گذارد.

تایرهای باکیفیت قادر هستند در هر نوبت بارگیری 14% بار بیشتری حمل کنند. تایرهایی که سازندگان آنها مشخصاً روی مقوله‌ی کیفیت تمرکز کرده‌اند ممکن است در ابتدا اندکی گران به نظر برسند. با این حال، تاثیر آنها روی ایمنی، بهره‌وری و هزینه‌های نگهداری به نحوی است که، در طولانی‌مدت، آنها گزینه‌ی اقتصادی‌تری خواهندبود.

تایرهای باکیفیت نه‌تنها در زمینه‌ی ایمنی بسیار کارآمد هستند، بلکه قادرند راندمان کار را بالا ببرند. بهترین سرمایه‌گذاری برای استفاده‌کنندگانِ لیفتراک نیز خرید همین تایرهاست؛ زیرا، در این حوزه‌ی کاری، هرچه حداکثر ظرفیت و توان عملیاتی لیفتراک بالاتر برود، سود ایجادشده نیز به موازات آن افزایش خواهدیافت.

نکته‌ی مهم دیگری که وجود دارد این است که آن دسته از تایرهایی که از مواد اولیه‌ی ارزان‌تر تولید شده‌اند نهایتاً سریع‌تر دچار فرسایش و استهلاک خواهندشد؛ همچنین، توزیع این فرسایش در سرتاسر تایر همسان و یکسان نخواهدبود. در نتیجه، این امکان وجود دارد که بخش‌هایی از تایر لیفتراک زودتر از سایر بخش‌ها از میزان استاندارد و مجاز فرسایش لاستیک (این ناحیه با عنوان خط امنیت 60j شناخته می‌شود و به ناحیه‌ای اطلاق می‌شود که پیشروی فرسایش و گذر از آن از نظر ایمنی غیرمجاز خواهدبود.) تخطی کنند. به یاد داشته‌باشید که کیفیت فقط به شاخصه‌های خود تایر منتهی نمی‌شود. برای اطمینان کامل، ببینید آیا شرکت سازنده‌ی تایر و شرکت متصدی نصب تایر از استانداردهای مربوطه مانند ISO9001 برخوردار هستند یا خیر.

نکته‌ی 3: ایمنی و امنیت تایر روی میزان ثبات و دوام خود لیفتراک نیز تأثیر می‌گذارد.

زمانی که تایر شما دچار نقص می‌شود، بیش از خود تایر باید نگران چیز دیگری باشید. زمانی که تایر تحت فشار شدید باشد (مثلاً زمانی که لیفتراک دارای بار سنگین بوده و مشغول دور زدن است.)، این امکان وجود دارد که تایر از جای خود خارج شده و بیرون بیاید. در این صورت، دیگر فقط مشکل تایر ندارید؛ بلکه، خطر ریزش بار لیفتراک و حتی احتمال واژگونی خود لیفتراک نیز وجود خواهدداشت. اختلالاتی که به صورت ناگهانی برای تایرها رخ می‌دهند اصولاً به دلیل اشکالاتی مانند خرابی سیم طوقه‌ی تایر، لغزش رینگ، جداشدن و گسستگی در ناحیه‌ی آج تایر و مشکل در نصب صحیح تایر (مثل ایجاد شکافتگی در امتداد شعاع تایر به دلیل فشار زیاد به هنگام قفل‌کردن و مستقر کردن تایر)‌ به وجود می‌آیند.

حقایق ضروری در مورد لاستیک (تایر) لیفتراک

حقایق ضروری در مورد لاستیک (تایر) لیفتراک

نکته‌ی 4: اکثر تصادفات به هنگام افزایش حرارت رخ می‌دهند.

حرارت دشمن قسم‌خورده‌ی بافت لاستیکی تشکیل‌دهنده‌ی تایر است. به همین دلیل، همواره باید زمان کافی برای خنک شدن تایر منظور شود. اصولا، باور بر این است که به ازای هر 2 کیلومتر پیمایش مسیر، نیاز به 15دقیقه استراحت خواهدبود.

به طرز شگفت‌انگیزی، در طول یک شیفت کاری، مسافت 2 کیلومتر به یک چشم بر هم  زدن طی می‌شود، بدون اینکه کسی متوجه شود. تایرهایی که استراحت کافی ندارند، به راحتی حرارت زیادی را در خود جمع می‌کنند؛ به همین دلیل، عمر مفیدشان کاهش یافته و امکان از بین رفتن آنها افزایش خواهدیافت.

به همین منوال، وقتی میزان لاستیک طبیعی موجود در بافت تایر کاهش می‌یابد (چه به دلیل فرسایش، چه به خاطر استفاده از مواد اولیه‌ی نامرغوب و روش‌های تولیدی نادرست)، گرمای جمع‌شده کمتر قادر به پخش شدن خواهدبود. در نتیجه، ریسک صدمات مذکور بیش از پیش خواهدبود.

نکته‌ی 5: سازوکار هدایت لیفتراک نیز عامل بسیار مهمی به شمار می‌آید.

افزایش حداکثری ایمنی تایر مقوله‌ای است که فقط به خود تایر محدود نمی‌شود؛ به عبارت دیگر، باید ویژگی‌های لیفتراک مناسب را نیز مد نظر قرار دهیم. برخی از لیفتراک‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که، در هنگام هدایت و طی کردن مسیر، از تایر محافظت کامل به عمل بیاید. برای مثال، چرخ‌های عقب لیفتراک میتسوبیشی مدل EDIA تا 100درجه قابلیت چرخش دارند؛ به موازات این شاخصه، استفاده از نیروی پیشران چهار چرخ به کاهش فشار بر هر چرخ و همچنین بر خود لیفتراک کمک می‌کند.

سیستم فرمان بسیاری از لیفتراک‌ها به نحوی طراحی شده‌است که ماشین در پیچ‌های تند انحراف و جلورفتگی ناچیزی در مسیر خود پیدا می‌کنند. زیرا، تایرهای عقبی کمی روی زمین کشیده می‌شوند. اما، سیستم‌های پیشرفته‌تر فرمان، این اتفاق را به وجود نمی‌آورند؛ در نتیجه، عمر تایر افزایش یافته و میزان ایمنی نیز بالاتر خواهدرفت.

در نتیجه‌ی این فرآیند، تایرها سالم‌تر، سر حال‌تر و ایمن‌تر هستند؛ همچنین، راندمان و کارایی بیشتری را نیز از خود نشان می‌دهند. این شاخصه باعث می‌شود در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید؛ و در هر روزِ کاری، میزان کار بیشتری انجام دهید. پس، برای این که بفهمید آیا شما نیز از این مشکل رنج می‌برید یا خیر، در کف سطح انبار به دنبال رد سیاه‌ رنگ تایر باشید. وجود این رد تایر نشانه‌ی فرسایش شدید است.

جمع‌بندی: قبل از هر شیفت کاری، تایرها را بررسی کنید.

با این که چنین نکته‌ای کاملاً منطقی و بدیهی است، خیلی به آن عمل نمی‌شود؛ بررسی وضعیت تایرها، ضربات احتمالی، و میزان فرسایش آنها باعث می‌شود ایمنی کار بالا برود، هزینه‌ها کم شوند، و لیفتراک شما از بهره‌وری بالاتری برخوردار شود. زمانی که تایرهای شما در وضعیت خوبی باشند، مدت زمانی بیشتری می‌توانید از آنها استفاده کنید؛ که این کار باعث می‎‌شود بتوانید بیشتر در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. وقتی هم احساس کردید تایرها دیگر ایمن نیستند، می‌توانید آنها را عوض کنید تا از صدمه زدن به محموله‌ها خودداری شود، و ریسک صدمات جدی به گروه و مجموعه‌ی کاری خود را کاهش دهید. در نتیجه، وقتی از این نکات پیروی کنید، در هر صورت، این شما هستید که برنده خواهیدبود.


مطالب پیشنهادی:

شناخت لاستیک

ایمنی لاستیک

ایمنی لیفتراک قبل از شروع به کار


کد خبر: 10044

منبع: https://forkliftbriefing.com/work-safely/forklift-tyres-the-crucial-test-that-too-many-companies-fail/

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز