باید و نبایدهای ضروری در ایمنی تایر (لاستیک)

باید و نبایدهای ضروری در ایمنی تایر (لاستیک)

“با کمک راهنمایی‌هایی که در زمینه‌ی تعمیر، نگهداری و استفاده‌ی بهینه برای شما ذکر شده‌است، می‌توانید عملکرد ماشین‌آلات خود را افزایش دهید.”

باید و نبایدها در ایمنی تایر (لاستیک)

نگهداری و حفاظت بهینه‌ی تایرها تأثیر به‌سزایی بر ایمنی ماشین‌آلات ساختمانی دارد؛ به همین دلیل، مدیران باید به بایدها و نبایدهای ضروری در این زمینه توجه کنند تا فعالیت‌های لازم در حوزه‌ی ایمنی ماشین‌آلات به خوبی انجام گیرد. اگر از ابتدای کار به دنبال از بین بردن ریسک‌ها و نگرانی‌های موجود در زمینه‌ی ایمنی تایر باشید، فضای کار دارای بهره‌وری و سودآوری حداکثری خواهد بود، و از انجام ریسک‌های غیرضروری توسط رانندگان، اپراتورها و ماشین‌آلات خودداری خواهدشد. پس، تمرکز بر ایمنی تایر پدیده‌ایست که باید در تمامی محوطه‌ها و فضاهای کاری مشاهده شود.

1) نباید از تایرهایی با شاخص ply خیلی پایین استفاده کنید.

به هنگام انتخاب یک جفت تایر بایاس با لایه‌های ضربدری، شاخص ply  باید با ویژگی‌های ماشین‌آلات و همچنین با ماهیت فعالیتی که قرار است انجام شود هماهنگ باشد. از این شاخص برای بیان قدرت و ظرفیت حمل بار تایرهای لایه‌ ضربدری استفاده می‌شود. هرچه مقدارِ این شاخص بیشتر باشد، مقادیر حداکثر فشار هوای مجاز و ظرفیت تحمل بار بیشتر خواهدبود. اگر تایری که انتخاب می‌کنید دارای میزانی از شاخص ply باشد که نشان می‌دهد قادر به حمل چنین باری نیست، آنگاه مشکلاتی رخ می‌دهد که منجر به خطراتی در زمینه‌ی ایمنی خواهدشد. اصولاً، قانونی که برای انتخاب تایر با این روش وجود دارد این است که باید تایری را انتخاب کنید که بتواند حداکثر بار موردنظر شما را با حداقل فشار هوای داخلش حمل کند. پس از انتخاب تایر، لازم است که ماشین‌آلات دچار اضافه‌ بار نباشند. رعایت نکات مربوط به ایمنی تایر نه‌تنها مهم است، بلکه از صدمه به ادوات و برقراری شرایط کاری بی‌ثبات جلوگیری می‌کند.

2) باید الگوی آج تایر با ویژگی‌های سطح زمین مطابقت داشته‌باشد.

عدم تطابق الگوی شیارِ آج با ماهیت فعالیت ممکن است ثبات ماشین‌آلات و خودِ عملیات را به خطر بیاندازد. انتخاب ناصحیح الگوی آج منجر به تجمعِ حرارت بیش از حد در تایر، سوراخ‌شدگی و جداشدن آج‌ها خواهد شد. لازم است از اعداد و ارقام مربوط به عمق شیار آج‌ها باخبر باشید و بدانید که هرکدام از این اعداد در تعامل با فعالیت‌های گوناگون چه معنایی دارند:

  • الف: نمایانگر وجود آج‌هایی با شیارهای موازی است که عمق استاندارد داشته و برای مصارف حمل خاک (خاک‌بَری) مناسب هستند؛ و مخصوصاً برای استفاده در جاده‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  • ب: نمایانگر آج‌هایی است که میزان کشش تایر را افزایش می‌دهند. در این نوع تایر، نسبت قسمت‌های توپر به توخالی 1 به 1 است. این عدد نمایانگر عمق استاندارد آج برای سطوح نرم است.
  • پ: نمایانگر آج درشت است و نسبت قسمت‌های توپر به توخالی 2 به 1 است. این عدد نمایانگر عمق استاندارد آج برای سطوح با سختی متوسط است.
  • ت: نمایانگر آج درشت است و نسبت قسمت‌های توپر به توخالی 2 به 1 می‌باشد. این عدد نمایانگر میزان عمق آج برای سطوح با سختی بالا و زمین‌های سنگی و صخره‌ای است.
  • ث: نمایانگر الگوی آج هموار، بدون قسمت توپر به‌خصوصی است. عمق آج 1.5 برابر عمق استاندارد برای سطوح سخت است. در نتیجه، برای سطوحی استفاده می‌شود که نیازمند کشش سطحی زیادی نیستند.
  • ج: نمایانگر آج درشت است و نسبت قسمت‌های توپر به توخالی 2 به 1 می‌باشد. عمق آج 2.5 برابر عمق استاندارد برای استفاده در شدید‌ترین شرایط و سخت‌ترین محیط‌ هاست.
  • چ : نمایانگر الگوی آج هموار، بدون قسمت توپر به‌خصوصی است. عمق آج 2.5 برابر عمق استاندارد برای استفاده در شدید‌ترین شرایط و سخت‌ترین محیط‌هاست. همچنین، برای محیط‌هایی کاربرد دارد که بیشتر از کشش سطحی به قابلیت مقاومت در برابر سایش و خوردگی نیاز دارند.
  • ح: نمایانگر وجود آج‌هایی با الگویی متشکل از شیارهای موازی است. عمق آج 60 درصد عمق استاندارد برای استفاده در محیط‌ ها و شرایطی است که شناوری و سیال‌بودن حداکثری و اختلال حداقلی در ساختار سطح زمین مورد نیاز است.

3) نباید از خود چرخ غافل شوید.

تنها زمانی می‌توان از تمام توان تایر استفاده کرد که تایر به درستی روی چرخ سوار و نصب شده‌باشد. هرگز نباید قطعات مربوط به چرخ‌های مختلف را با هم قاطی کرده و از قطعات یکی برای دیگری استفاده کنید. اگر وضعیت چرخ و قطعات الحاقی آن مناسب نباشد، نه‌ تنها خود چرخ و تایرها در معرض خطر خواهندبود، بلکه ایمنی اپراتور یا راننده نیز تهدید می‌شود.

برای انجام تمامی فعالیت‌ها و فرآیندهای مربوط به سرویس‌کاری، بررسی ایمنی، نصب و جداسازی تایر، چرخ و امثالهم، لازم است از کتاب‌ها، جزوات، بروشورها و سایر منابع راهنما که حاوی اطلاعات مربوط به تایر هستند و از سوی شرکت تولیدکننده تهیه می‌شوند استفاده کنید. با این حال، توصیه‌های ایمنی و متعارف شامل این نکات هستند: از محافظ‌های ایمنی لازم استفاده کنید؛ تمام قطعاتی که فرسوده به نظر می‌رسند را تعویض کنید، هرگز بدون اطمینان کامل از مطلوب بودن شرایط و بستن تمامی بست‌های موجود اقدام به اتمام فرآیند بررسی نکنید.

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز

4) باید در باد کردن تایرها دقت به خرج دهید.

فشار ناشی از باد کردن تایر به اندازه‌ی کافی بیشترین تأثیر را روی عملکرد ماشین‌آلات و ایمنی تایر (لاستیک) خواهد داشت. یکی از باورهای غلط در مورد فشارِ باد تایر این است که اکثر مردم فکر می‌کنند نحوه‌ی باد کردن تایرهای رادیال و بایس یکسان است، و نباید به جزئیاتی مانند شرکت سازنده توجه کرد. برای مثال، برخی تایرها با یک پوشش نایلون طراحی می‌شوند؛ این تایرها نسبت به تایرهای مجهز به استخوان‌بندی فولادی به میزان باد بیشتری احتیاج دارند. در نتیجه، اگر تمام انواع تایرها را به یک فشار یکسان باد کنید، ممکن است با مشکلات گوناگونی در زمینه‌ی عملکرد و ایمنی روبرو شوید.

همچنین، باید این نکته را مدنظر قرار دهید که فرآیند باد کردن بر اساسِ ساعات مختلف شبانه‌روز ویژگی‌های متفاوتی دارد. در نتیجه، بررسی فشار باد در اول صبح و قبل از روشن کردن خودرو دقیق‌ترین اندازه را نشان می‌دهد. با این که بررسی روزانه‌ی فشار باد بسیار ایده‌آل است؛ اما، حداقل لازم است هفته‌ای یکبار به انجام این کار بپردازید؛ مخصوصاً اگر ماشین‌آلات شما در محیط‌ها و محوطه‌های کاری مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند یا اینکه شرایط زمین دائماً در حال تغییر است.

باید و نبایدهای ضروری در ایمنی تایر (لاستیک)

5) نباید از اپراتورها و راننده‌های ماشین‌آلات غافل شوید.

برخی عادات، رفتارها، تمایلات و ویژگی‌های به‌خصوص در اپراتورها ممکن است منجر به اِعمال تأثیر منفی بر طول عمر تایر شود. در نتیجه، لازم است تمام نکات مهم ثبت و ضبط شوند. برخی از این نکات شامل موارد زیر هستند: میانگین فاصله‌ی حمل، حداکثر سرعت، زمان لازم برای رفت ‌و برگشت، تعداد شیفت‌های کاری، تعداد روزهای کاری، تعداد رفت‌وبرگشت‌های انجام‌شده و نوع موادی که توسط هرکدام از ماشین‌آلات جابجا می‌شوند. با این کار، می‌توانید طول عمر تایر را در شرایط ایده‌ال پیش‌بینی کنید، و بر همین اساس، به بررسی و شناسایی مشکلات محتمل بپردازید.

فارغ از تایر یا ماشین‌آلات، برخی رفتارهای نادرست وجود دارند که توسط اپراتورها انجام می‌شوند؛ مثل توقف‌های سریع، شروع به حرکت با شتاب زیاد و پیچیدن با شیب تند. این کارها موجب اِعمال فشار غیرضروری به لایه‌های سرپوش تایر شده و نهایتاً به فرسایش پیش‌ازموعد می‌انجامند. سرعت بسیار زیاد منجر به تولید حرارت می‌شود؛ و حرارت هم قادر به تجزیه‌ی بافت تایر است. و همچنین، به یاد داشته‌باشید که هرچه بار و فشار اِعمال‌شده روی تایر بیشتر باشد، تأثیرات مخرب رفتارهای مذکور اپراتورها نیز بیشتر خواهدشد.

اگر در مجموعه‌ای فعال هستید که کیفیت و کمیت ماشین‌آلاتش بسیار بیشتر از حالت عادی است، حتماً لازم است میزان واحد “تُن-مایل (یکی از واحدهای مهم در حمل و نقل است به معنای میزان تناژ محموله‌ی حمل‌شده به مسافت یک مایل) بر ساعت” یا TMPH را برای هر راننده یا اپراتور محاسبه کنید. با استفاده از این مقیاس و یک فرمول به‌خصوص، می‌توان میزان گرمای تولیدشده توسط تایر را بر اساس نحوه‌ی استفاده‌ی راننده از آن محاسبه و بررسی کرد.

TMPH درواقع “میانگین وزن وسیله ضربدر میانگین سرعت آن” است. تخطی از مقادیر استاندارد TMPH می‌تواند به تایر صدمه وارد کرده و خطرهای ایمنی بیشتری را نیز متعاقباً به وجود بیاورد.

6)  باید یک برنامه‌ی مشخص برای ایمنی تایر (لاستیک) داشته‌باشید.

پیروی از یک برنامه‌ی چرخشی روزانه برای محافظت و نگهداری از تایر درواقع باعث مراقبت از کل وسیله در طول عمرش خواهدشد؛ همچنین، از تمام مشکلاتِ ایمنی، قبل از اینکه رخ دهند، جلوگیری خواهدشد. در نهایت، پیروی و اجرای صحیح یک برنامه‌ی مدیریت وضعیت تایر منجر به خشنودی مسئول ماشین‌آلات و همچنین باعث رضایت خود رانندگان خواهدشد. نکته‌ی بسیار مهمی که برای مسئول ماشین‌آلات اهمیت دارد تعلیم اپراتورها برای استفاده از ماشین‌آلات در حد توان مجاز و تعریف‌شده‌ی آنها می‌باشد. همچنین، لازم است آنها هرگونه تغییر در وضعیت و فشار باد تایر، یا آن دسته از تغییرات در محوطه‌ی کار که ممکن است مشکل‌زا باشند، را گزارش دهند.

برای تضمین و تحکیم چنین برنامه‌هایی، لازم است مالکان ماشین‌آلات همکاری طولانی‌مدتی با فروشندگان تایر برقرارکنند. هرچه کار جلوتر می‌رود، میانگینِ فاصله‌ی حمل، میزان سرعت، مقادیر محموله‌ها، شرایط محوطه‌ی کار، زمان لازم برای رفت ‌و برگشت، و نهایتاً ترکیب و پیکربندی ماشین‌آلات نیز به موازات آن تغییر خواهدکرد. کوچکترین تغییر در هرکدام از این عوامل مستلزم تغییردادن برنامه‌ی مراقبت و محافظت از تایر خواهدبود. در نتیجه، لازم است مسئول ماشین‌آلات همکاری تنگاتنگی با فروشندگان تایر داشته‌باشد، و به هنگام وقوع تغییرات بزرگ از توصیه‌های آنان بهره ببرد.

با توجه به نکات ایمنی ذکرشده در این مطلب، می‌توان اطمینان حاصل کرد که محوطه‌های کاری با راندمان بالا و بدون مشکل یا صدمه به کار خود ادامه می‌دهند؛ و به موازات این امر، یکپارچگی، ثبات و کیفیت ماشین‌آلات نیز حفظ و ایمنی لاستیک (تایر) افزایش خواهد یافت.

کد خبر: 10045

https://www.constructionbusinessowner.com/equipment/equipment-maintenance/march-2016-6-dos-donts-tire-safety