چرا آج لاستیک خودرو دارای طرح است؟

مهندس محمد حسن فراهانی

اگر همه ی جاده ها صاف و هموار بودند و خبری از برف و باران و شرایط متغیر آب و هوایی نبود، شاید نیازی به استفاده از طرح های متنوع در آج تایرها وجود نداشت و تایرهای صاف و بدون طرح برای هدف های مختلف کافی به نظر می رسیدند؛ ولی چنین فرضی واقعا محال است زیرا جاده هایی که انواع خودروها در آن تردد می کنند، شرایط مختلفی دارند (خاکی، گلی، سنگلاخ، شوسه و …) و از طرف دیگر شرایط آب و هوایی منطقه های مختلف یکسان نیست. همچنین موقعیت قرارگیری تایر در محورهای خودرو متفاوت بوده و باعث می شود که کارایی وسیله ی نقلیه را تحت تأثیر قرار دهد.

طبیعی است که عملکرد محورهای جلو و عقب خودرو با یکدیگر متفاوت بوده و نحوه ی انتقال نیروی محرکه در خودروهای گوناگون با یکدیگر فرق دارد. در برخی نیروی محرکه از محور جلو، در برخی دیگر از محور عقب منتقل می شود. همه ی موارد فوق موجب شده که طراحان تایر برای شرایط متفاوت طرح های ویژه ای را طراحی نمایند.

دلایل متنوع بودن آج لاستیک خودرو:

به طور خلاصه دلیل های اصلی متنوع بودن آج لاستیک خودرو را می توان به صورت زیر برشمرد:

– وجود انواع جاده ها با ویژگی های ساختاری متفاوت

– شرایط اقلیمی و آب و هوایی گوناگون

– کارایی متفاوت تایر در محورهای مختلف

در شرایطی که جاده به دلیل بارش برف و باران لغزنده است، آج تایر باعث می شود که تایر با زمین بهتر درگیر شود و در حقیقت بین جاده و تایر نوعی نیروی اصطکاک به وجود می آید که مانع لغزش خودرو می شود. به همین دلیل در مهندسی تایر اصطلاحی به نام کشانش (traction) وضع شده است که در حقیقت بیان گر خاصیت چنگ زنی و درگیر شدن تایر با جاده است. کشانش تایر را معمولا در جاده های آسفالت و لغزنده اندازه گیری می کنند و هر چه توانایی تایر جهت نگه داری خودرو بیشتر باشد و از لغزش آن بر سطح جاده جلوگیری کند. میزان کشانش آن بیشتر است.

آج لاستیک خودرو (tread pattern) در کارایی وسیله ی نقلیه نیز مؤثر است. مثلا فرمان گیری خودروها در سر پیچ ها با طرح های شیاری بهتر از طرح های دنده ای است و از طرف دیگر میزان سایش طرح های فوق با یکدیگر متفاوت است.

همچنین قدرت چنگ زنی (grip) تایر با طرح دنده ای از قدرت چنگ زنی تایر با طرح شیاری بیشتر است و به همین دلیل است که در تایرهای چرخ عقب تراکتور از این گونه طرح ها استفاده می شود، برای این که مفاهیم فوق را به صورت بهتری درک کنیم لازم است به طبقه بندی طراحان تایر در رابطه با انواع طرح های مختلف آشنا شویم و علاوه بر ویژگی هر طرح از کاربرد آنها آگاه شویم.

اصولا طرح های متنوعی که با آن مواجه هستیم در انواع زیر خلاصه می شوند

1- طرح آج شیاری (rib)

 وضعیت ظاهری: در این طرح ها معمولا از شیارهای پیوسته با منقطع که در جهت محیطی آرایش یافته اند استفاده شده است (شکل 1)

ویژگی ها: استفاده از این گونه طرح ها در اج تایر باعث می شود که مقاومت غلتشی تایر کاهش یافته و پایداری تایر در مسیر حرکت بهبود یابد و علاوه بر آن افرمان گیری وسیله ی نقلیه و پایداری جانبی آن به ویژه هنگام حرکت در پیچ ها | افزایش یابد. از نقاط ضعف این طرح می توان به ترمز گیری ضعیف و کاهش کشانش آن در جاده های مرطوب اشاره نمود.

کاربرد: این طرح برای استفاده در جاده های هموار یا محورهای جلو (محور فرمان) مورد استفاده قرار می گیرد. در اتوبوس ها، کامیون ها و تریلرها از تایرهایی با طرح شیاری در محور فرمان استفاده می شود

آج لاستیک خودرو

آج لاستیک خودرو-(شکل 1)

2- طرح آج دنده ای (lug)

وضعیت ظاهری: در این گونه طرح ها شیارها در جهت عرضی و عمود به جهت محیطی تایر آرایش یافته اند (شکل ۲)

ویژگی ها: یکی از مزیت های طرح دنده ای، قدرت بالای آن در چنگ زنی و ترمزگیری است ولی این طرح ها هنگامی که تایر با سرعت بالا حرکت کند سر و صدای زیاد ایجاد می کنند و آزار دهنده هستند. بنابراین به دلیل سر و صدای زیاد و ایجاد مقاومت غلتشی بیشتر استفاده از تایرهایی با طرح دنده ای در سرعت های بالا توصیه نمی شود.

کاربرد: از این طرح ها علاوه بر جاده های اسفالت در جاده های غیر اسفالت و ناهموار نیز می توان استفاده کرد و معمولا تایرهایی که از این طرح برخوردار هستند، در محور عقب اتوبوس ها و کامیون ها مورد استفاده قرار می گیرند

آج لاستیک خودرو

آج لاستیک خودرو-(شکل ۲)

3- طرح آج نیمه شیاری ( rib – lug)

وضعیت ظاهری: این طرح ترکیبی از طرح های شیاری و دنده پی است (شکل ۲)

ویژگی ها: شیارهایی که در مرکز این طرح وجود دارد باعث می شود که فرمان گیری خودرو بهبود یافته و دنده‌های موجود در آن، قدرت ترمزگیری تایر را افزایش می دهند و علاوه بر آن نیروی رانش به نحوه مطلوب تری به جاده منتقل می شود.

کاربرد: تایرهایی با این گونه طرح ها هم در جاده های آسفالت و هم جاده های غیر اسفالت مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هر دو محور جلو و عقب به کار می روند.

آج لاستیک خودرو

آج لاستیک خودرو-( شکل ۳)

4- طرح آج بلوکی ( block – shape )

وضعیت ظاهری: در این طرح از قطعه ها یا بلوکه های مجزا استفاده می شود که شیارهای عرضی و محیطی آنها را از یکدیگر جدا کرده است.

ویژگی ها: تایرهایی که از این گونه طرح ها استفاده می کنند در جاده های مرطوب و لغزنده فرمان گیری و کنترل وسیله نقلیه را بهبود می بخشند و لایه های آب موجود بین تایر و جاده را به نحو بهتری به بیرون هدایت می کنند.

کاربرد: از این طرح ها در تایرهای اتوبوسی و کامیونی که در محورهای جلو و عقب قرار می گیرند استفاده می شود و تایرهای مورد نظر هم در جاده های اسفالت و هم در جاده های غیر اسفالت به کار می روند.

آج لاستیک خودرو

آج لاستیک خودرو-(شکل 4)

5– طرح آج نامتقارن (asymmetric)

شکل ظاهری: در این گونه طرح ها نقش آج در دو نیمه ی تایر با یکدیگر متفاوت می باشد و به هم دیگر شبیه نیست (شکل ۵).

ویژگی ها: از این گونه طرح ها برای بهبود و کارایی تایر در جاده های خشک و همچنین افزایش قدرت هدایت آب بین جاده و تایر در جاده های مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد

کاربرد: از این گونه طرح ها در تایرهایی که با سرعت زیاد حرکت می کنند به ویژه در خودروهای اسپرت استفاده می شود

آج لاستیک خودرو

آج لاستیک خودرو-(شکل ۵)

6– طرح آج جهت دار (directional)

شکل ظاهری: این گونه طرح ها با شیارهای جانبی که در هر دو نیمه ی آج قرار دارند و در جهت خاصی آرایش یافته اند مشخص می شوند (شکل ۶).

ویژگی ها: تایرهایی که دارای چنین طرحی هستند باعث می شوند که قدرت ترمز گیری در آن ها افزایش یابد و علاوه بر آن نیروی رانش خودرو را بهتر به جاده منتقل می کنند، ضمنا کارایی تایر را در جاده های مرطوب، به دلیل قدرت جا به جایی بیشتر آب، ارتقا می دهند. این تایرها فقط باید در جهت خاصی روی رینگ سوار شوند

کاربرد: از تایرهایی با این گونه طرح ها در خودروهای سواری که سرعت خیلی بالایی دارند استفاده می شود.

آج لاستیک خودرو

آج لاستیک خودرو-(شکل ۶)


مطالب مرتبط :

سنسور اندازه گیری آج لاستیک

پایداری تایرهای جدید مجهز به آجهای آبی در مقابل توفان گرمسیری موسوم به گوردون


سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

تامین کننده لاستیک لیفتراک ، لاستیک لودر ، لاستیک مینی لودر (بابکت) ، لاستیک جرثقیل و …

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز