برچسب تایر در سراسر جهان

 

احساس مسئولیت دولت ها در سراسر دنیا بیدار شده است. بسیاری از آنها برچسب تایر را تأیید کرده اند. برچسب های تایر به مصرف کننده اجازه می دهد که هنگام خرید تایرهای جایگزین، اطلاعات بیشتری را در مورد انتخابش داشته باشد. پیشنهاد اتحادیه اروپا در این مورد شامل اطلاعاتی در مورد مقاومت غلتشی، چنگزنی در جاده های خیس و میزان تولید صدا است.

 

تایر فقط جسمی سیاه و گرد نیست. برخی تایرها چنگ زنی خوبی در جاده های خیس دارند، برخی دیگر دوام طولانی دارند وچنین تایرهایی نیز موجب کاهش مصرف سوخت می شوند اتحادیه اروپا تخمین می زند که بین سالها 2012-2020، به طور میانگین سالانه بین 56/0 تا 51/1 mote(برابر میلیون تن نفت) سوخت ذخیره کند که این میزان بیشتر از مصرف روغن سالیانه نفت در است.

Lativa (کشوری در اروپای شمالی)در مجموع اتحادیه اروپا می گوید: اگر تمام خودروها از تایرهایی با مقاومت غلتشی کم استفاده کنند، میزان کاهش از کلیه ی خودروها برابر با حذف سالانه  co2برابر با حذف سالانه ۵/. تا ۱ / ۳ میلیون خودروی سواری از جاده های اروپا خواهد بود ( این تعداد تولید سالیانه 3 تا 8 درصد از خودروهای سواری است). این ارقام بسیار جالب اند از اینرو به نظر می رسد که به اجرا درآمدن موضوع برچسب تایر در سطح یک دولت بسیار سریع اتفاق بیافتد و اندازه گیری آسان آن به مصرف کنندگان کمک می کند تا تصمیم بگیرند کربن کمتری تولید کنند اتحادیه اروپا پیشرفت بسیاری در این زمینه داشته است اما این بدان معنی نیست که امریکا خیلی عقب تر از اروپا قرار دارد کشورهای مهم دیگر به ERJ گفته اند: قبل از آنکه بخواهند تصمیم خاصی در این زمینه بگیرند، منتظرند ببینند چه اتفاقی در اروپا خواهد افتاد در اتحادیه اروپا قوانین به سرعت تصویب شدند و از امسال الزام شده تا سازندگان و فروشندگان تایرا طلاعات خود را درباره تایرهایی که می فروشند اعلام کنند از اول نوامبر سال 2012، تولید کنندگان تایر سواری، تایر خودروهای سبک و سنگین (C1-C2_C3)مجبور خواهند شد تا به مصرف کنندگان درباره میزان مصرف سوختچنگ زنی در جاده های خیس و میزان تولید صدا در تمام مواد فنی، اطلاع رسانی کنند، که این شامل سایتها نیز خواهد شد تایرهایی روکش شده، تایرهای معدنی و راهسازی و تایرهای مسابقاتی از این الزام معاف اند.

مانند برچسب انرژی اروپایی در کاربردهای خانگی، برچسب تایر برای رده بندی تایر از بهترین کارایی تا بدترین استفاده خواهد شد. این برچسب علاوه بر اینکه نشان خواهد داد که تایر چه میزان روی مصرف سوخت تأثیرگذار است، اطلاعاتی در مورد کارایی تایر در جاده های خیس و میزان تولید صدا برحسب دسی بل ارائه خواهد داد.سازندگان اروپایی تایر از این قانون جدید بسیار استقبال کردند و در زمان مذاکره ها تلاش کردند تا این قانون جدید را با الزام هایش تدوین و تصویب کنند طرح اصلی برچسب تایر به گونه ای بود که یک برچسب مجزا شامل اطلاعاتی در مورد مصرف سوخت و برچسب دیگر شامل اطلاعاتی در مورد چنگزنی در جاده های خیس باشد. سازندگان تایر به واسطه نمایندگانشان مذاکرههایی انجام دادند و گفتند که میزان مصرف سوخت، چنگ زنی در جاده های خیس و مدت زمان ماندگاری تایر با هم مرتبط هستند. تفکیک این مشخصه ها از هم موجب مخاطرات ایمنی خواهد شد برخی سازندگان تایر مذاکره هایی داشتند تا امکان ارائه چنگزنی تر را براساس میزان مصرف سوخت تایر ارائه دهند.

 

پیشرفت جهانی است

در خارج از اروپا، آمریکای شمالی در این زمینه پیشرفت زیادی داشته است. انجمن ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها پیشنهاد خود را پس از مدتی انتظار، برای برچسب تایر بر حسب میزان مصرف سوخت، درسال 2099 اعلام کرد برخلاف قوانین اروپا، پیشنهاد امریکا شامل، چنگ زنی تر، میزان مصرف سوخت و میزان سایش آج بود. در این پیشنهاد هیچ اطلاعی در مورد میزان تولید صداء وجود نداشت.

قانون پیشنهادی را در پاسخ به طرح استقلال و ایمنی انرژی که کنگره در دسامبر سال nahista 2007 تصویب کرده بود، اعلام کرد. این پیشنهاد شامل اطلاعاتی در مورد الزامهای برچسب تایر بر حسب میزان مصرف سوخت (مقاومت غلتشی)، دوام (سایش ترد)و ایمنی (چنگ زنی) است ژاپن در حال مطرح کردن این طرح است ولی هنوز به نتیجه ای دست پیدا نکرده است. موضوع برچسب تایر با دیگر روشهای صرفه جویی در میزان مصرف سوخت همچون اندازه گیری فشار باد تایر و سیستمهای الکتریکی دیگری که برای اندازه گیری عوامل درونی یک خودرو به کار می روند، مرتبط است. اطلاعاتی که کمیته ژاپن به رهبری دکتر Yasuhiro Daisho رئیس فدراسیون مهندسان خودروی ژاپن، گردآوری کرده نشان میدهد که طرح برچسب انرژی در مورد مصرف کنندگان کالاهای برقی خانگی نیز بسیار موفق بوده است. این موضوع در اروپا و امریکای شمالی نیز پیشرفت چشمگیری داشته است منابع مطلع اظهار کردند که ژاین احتمالا در زمینه برچسب تایر و سیستم اندازه گیری فشار باد تایر، از اروپا پیروی کند. اما پروفسور Yasuhiro Daisho می گوید: این موضوع در حال بررسی است و هنوز هیچ نتیجه ای نگرفته ایم.

دیگر کشورها: در حال انتظار و نظاره کردن

کره در این زمینه، پیشرفت کمی داشته است سخنگویی از انجمن سازندگان تایر کره می گوید: این چنین تقاضاها، مسئولیت سنگینی روی دوش سازندگان قرار می دهد و این موضوع در حال حاضر به علت هزینه های سنگینی که صنعت با آن مواجه است و به علت فشار رقابت در بازار، ممکن است زیاد خوشایند نباشد این سخنگو می گوید: افزون بر آن، این سیستم حتی می تواند تبدیل به مانعی فنی برای تجارت بازارهای توسعه یافته شودعلى الرغم این دیدگاه تایرسازان اروپا به طور وسیعی از طرح استقبال کرده و می گویند در بازار رقابت مرز توانمندیهای فنی و کسب بازار با این طرح مشخص خواهد شد از طرف دیگر کنتیننتال می گوید: ممکن است با اجرای این طرح مشکلاتی ایجاد شود. مشکلی که با قانون اتحادیه اروپا وجود دارد این است که هیچ برچسبی روی تایر، نمی تواند تضمین کننده باشد. در این طرح یک راه آسان برای سازندگان غیر قانونی تایر وجود دارد. آنها می توانند برچسبهایی را تولید کنند که شاخص های ذکر شده در آنها هیچ ارتباطی با کارایی واقعی تایر نداشته باشد کنتیننتال می گوید: مشکلاتی نیز با دیگر طرح های تضمینی وجود دارد. در طرح برچسب تایر، قانون یک قاعده است. به این معنی که کشورهای عضو می توانند هر طرحی را مستقیم را وارد کتاب قانون برچسب تایر کنند، هرچند که مسئولیت اجرای این قوانین با کشورهای عضو است. به هر حال کشوهای عضو خود مسئول اجرای قوانین اند و به خاطر تخلفاتشان جریمه خواهند شد امید است که با بازنگری که در سال 2016  انجام می شود ضعف های این طرح شناخته شود و جلساتی با هدف بررسی پیشرفت این طرح برقرار شود.

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده استپرسش و پاسخ در مورد لاستیک (تایر)

تامین کننده لاستیک لیفتراک ، لاستیک لودر ، لاستیک مینی لودر (بابکت) ، لاستیک جرثقیل و …

با ما در ارتباط باشید

02133541609 تهران – 07138385000 شیراز