سرعت بالا و کم باد بودن لاستیک ها

سرعت بالا و کم باد بودن لاستیک ها

تاثیر سرعت بالا و کم باد بودن لاستیک ها

سرعت بالا و ترکیدن لاستیک 

دمای تایر خودروها در سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، به ۱۲۷ درجه سانتی گراد می رسد. به گزارش سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور، دمای تایر در سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت برابر ۶۵ درجه سانتی گراد است که این دما در سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تقریبا ۲ برابر می شود که به راحتی می تواند موجب ترکیدن تایر اتومبیل شود.

بر پایه ی این گزارش اگر تایر خودروها در سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت صددرصد کارکرد داشته باشد، در سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت، عمر مفید آن به ۴۰درصد کاهش می یابد ضمن آنکه در این سرعت نسبت به سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت، مصرف سوخت خودرو ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. گفتنی ست که با تنظیم فشار باد تایرها مصرف سوخت تا ۶ درصد کاهش می یابد.

مطلب پیشنهادی: اهمیت کنترل باد تایر (لاستیک)

کم باد بودن لاستیک ها و افزایش مصرف سوخت

با کم شدن هر ۲ درجه psi از فشار باد تایرها، مصرف سوخت خودرو به میزان یک درصد افزایش می یابد. گزارش سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور، برای رانندگی در مسافت های طولانی، فشار باد تایرها را باید ۳ تا ۵ درجه psi بیش از میزان فشار باد تعیین شده از سوی کارخانه های اتومبیل سازی تنظیم کرد. بر پایه این گزارش، عدم تنظیم به موقع باد تایرهای خودرو، موجب فرسایش زودرس تایر و کاهش ایمنی خودرو می شود.

مطلب پیشنهادی: تنظیم باد لاستیک و کاهش مصرف سوخت

اصول نگهداری لاستیک خودرو

یکی از عوامل مهم در راحتی سرنشینان و همچنین سهولت رانندگی، برخورداری از سیستم جلوبندی و تعلیق سالم است. چنانچه تایرها را هم از اجزاء این بخش محسوب کنیم، بنابراین:

  • مجموعه ی جلوبندی شامل سیبک‌ها، چپقی‌ها، اتصالات چندگانه، میله‌ی تعادل، طبق و … بسته به نحوه ی رانندگی و ناهمواری مسیر، حداکثر هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر نیاز به بازدید و سرویس دارند.
  • هر دو هفته یکبار فشار باد تایرها را مطابق دستورات سازنده ی خودرو، تنظیم نمایید که این عمل باید هنگامی که تایرها سرد هستند و در شروع حرکت صورت گیرد.
  • بین هر ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد رینگها و تایرها را مجددا بالانس کرده و آنها را به صورت ضربدری با یکدیگر جابه جا نمایید ولی چنانچه جهت گردش در آنها تعویض شده است، به تعویض تایرهای محور جلو با محور عقب در همان سمت اکتفا کنید.
  • کمک فنرها تضیمن کننده ی نرمی و سواری راحت اتومبیل هستند. برای اینکه همیشه در بهترین حالت باشند، پس از پیمودن هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر آنها را از لحاظ نشت روغن و صحت عملکرد بازدید نمایید.
  • بسته به نوع تایرها برای جلوگیری از هر نوع پیشامد ناگوار، بین ۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ کیلومتر، تایرهای فرسوده را با تایرهای جدید عوض کنید.
  • به یاد داشته باشید که همواره در هر محور، از تایرهای هم نوع، هم نام و هم اندازه استفاده نمایید.

منبع: خبرنامه صنعت لاستیک ( شماره 39)

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز