am-2015-05041m_0007

ولکانیزاسیون (سخت سازی لاستیک) اختراعی است در علم شیمی که توسط چارلز گودیر در سال 1844 به ثبت رسیده است. مشکلی که تا قبل از این زمان در تولید لاستیک وجود داشت، لاستیک در مجاورت گرما، چسبناک و بی شکل می شد و در مجاورت سرما، سخت و شکننده. در روش ولکانیزاسیون کائوچو در مجاورت گوگرد حرارت داده می شود و اتم های گوگرد زنجیره های بلند مولکول های پلیمری کائوچو را با پیوند عرضی شیمیایی به یکدیگر متصل می کنند، بدین ترتیب ماده زمینه ای لاستیک را به توده یکپارچه ای تبدیل می کند که حساسیت کمتری به تغییر دما نشان می دهد. امروز تمامی تایرها بر پایه این روش تولید می شوند. اما اخیرا دانشمندان روشی جدید برای تولید تایر ارایه دادند که دیگر نیازی به فرایند ولکانیزاسیون نیست.

در این روش که فقط از کائوچو سنتزی استفاده می شود لاستیک تولید شده بی نهایت نرم و حالت کشسانی دارد. از دیگر ویژیگی منحصر به فرد لاستیک تولید شده، خود ترمیمی آن است (با افزودن کربن و نیتروژن در ترکیب لاستیک و افزایش ایجاد پیوندهای هیدروژنی به جای پیوندهای یونی و کووالانس). زمانیکه مقداری از این لاستیک بریده شود سپس قسمت های جداشده در مجاورت یکدیگر قرار گیرند، حتی در دمای محیط شروع به ترمیم خود می کند. البته حرارت دادن ترکیب جدید تایر در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد برای ۱۰ دقیقه، فرآیند ترمیم خودکار آن را تسریع می بخشد و پس از گذشت ۸ روز، تکه تایر ترمیم شده قادر به تحمل فشار ۵۲ بار را خواهد داشت، فشاری که بسیار بیشتر از میزانی است که تایرها به طور عادی تحمل می کنند. نتایج نشان داده است که این فرایند ترمیم، اثری بر کاهش میزان دوام لاستیک ندارد.

مزایای استفاده از این روش در صنعت تولید تایر:

آلاینده های هوا یکی از مسائل مشکل ساز زیست محیطی و تاثیرگذار بر سلامت کارگران در صنعت تایر است. هر آمیزه لاستیکی حاوی ده ها نوع ماده شیمیایی مختلف است که انتشار این مواد ( آمین های آروماتیک، هیدروکربن های عطر چند حلقه ای، نیتروزآمین ها ) حین گرمادهی در فرآیند ولکانیزاسیون لاستیک ایجاد می شود و چون در این روش از فرایند ولکانیزاسیون اجتناب می شود، آلودگی زیست محیطی نیز کمتر خواهد شد.
همچنین با توجه به ویژگی های مکانیکی لاستیک تولید شده در این روش، نتیجتا تایرهای تولید شده از دوام و نرمی بیشتری برخوردار خواهند بود و دیگر نباید نگران پنچر شدن تایر خودرو خود باشیم، چرا که در زمان توقف خودرو، تایر می تواند خود را ترمیم کند.