معمولا کامیون داران به دنبال ماشینی هستند تا در راه های سخت و دشوار ، بار های بسیار سنگین را حمل کند و همچنین مقاوم و قابل اطمینان باشد . قدرت کشش موتور آن باید به اندازه ای باشد تا بتواند وزن بار تریلر ، سوخت و خود راننده را از جا بکند و دنبال خود بکشد . کامیون کشنده تایتان شرکت ماک یکی از این کامیون ها هستند .

 

ماک تایتان

ماک تایتان

 

قدرتمند ترین ماک تاریخ

باور کنید این قدرتمند ترین کامیون تولید شده در سال 1995 به کامیون داران استرالیایی معرفی شد و در سال 2008 نیز مدل جدید و آمریکایی آن با موتور MP10  به بازار آمد . این کامیون با قدرت دهشتناک موتور خود برای حمل و نقل های بسیار سنگین وزن و حمل ماشین آلات عمرانی کاربرد دارد . علاوه بر داشتن قوی ترین موتور تولید شده توسط شرکت ماک ، کامیون تایتان برجسته ترین کامیون این شرکت نیز محسوب می شود . این ابر کامیون دماغ دار یک بولداگ به تمام معناست ، قوی و ترسناک . برای درک عظمت آن چند لحظه تصور کنید که یکی از این کامیون های غول آسا در آینه بغل مینی ماینر شما ظاهر شده است و دندان هایش را نشان می دهد !

 

مشخصات فنی

موتور شش سیلندر MP10  با آرایش خطی نیرو محرکه قدرتمند ترین یدک کش شرکت ماک را تامین می کند . این موتور 16 لیتری با قدرت تولید 605 اسب بخار ، گشتاور حیرت انگیز 2790 نیوتن بر متر را در 1200 دور در دقیقه به ارمغان می آورد . کاپوت بلند آن به گونه ای طراحی شده که به موتور 16 لیتری آن فضای کافی برای نفس کشیدن می دهد . این فضای اضافی همچنین کار روی موتور را برای مکانیک ها آسان می کند . کابین راننده در بالای محور کامیون قرار گرفته تا راننده با اشراف بیشتری کنترل کامیون را در اختیار بگیرد . این مزیت همچنین کمک می کند تا خنک شدن موتور با عبور جریان هوا بهتر انجام شود .از تفاوت های تایتان 2008 با نسخه استرالیایی ان می توان به بلند تر بودن کاپوت مدل قدیمی اشاره کرد که با گردش هوای بیشتر در مورد موتور برای آب و هوای داغ و سوزان استرالیا بسیار مناسب است . همچنین موتور هشت سیلندر این مدل تایتان تا 610 اسب بخار نیز نیرو تولید می کند .

 

 

قدرت هراس انگیز

این کامیون با قدرت هراس انگیز خود تجهیزات بسیار سنگین را در مسیر های نا هموار به حرکت در می آورد و در اتوبان ها نیز با سرعت قابل توجهی حرکت می کند .

 

Titan_Hero_Lowboy

 

طراحی جذاب

جذاب ترین ویژگی ظاهری  تایان ، هواکش های کلاهک دار گرالر (Growler) در دو طرف کامیون است . این هواکش های براق دو قلو به اندازه چشم گیر بودنشان کاربردی هم هستند و به دستگاه های تهویه هوای خارج از موتور کمک فراوانی می کنند . این سیستم طوری طراحی شده که رطوبت هوا را به حداقل می رساند و با فیلتر کردن گرد و غبار از ورود آنها به فیلتر هوای موتور جلوگیری می کند . چراغ های ال ای دی طراحی شده در این هواکش ها بر زیبایی آن ها افزوده است . اما ظاهر فریبنده تایتان ، همه چیز این بولداگ غول آسا نیست . این کشنده در مسیر های سخت ، راحتی اتوبان های آسفالت شده را برای راننده به وجود می آورد . کابین راننده که روی یک سیستم تعلیق هوایی سوار شده است از صدا و لرزش های بیش از اندازه جلوگیری می کند . دو کیسه هوای بسیار بزرگ که در زیر کابین قرار دارند ، رانندگی بدون لرزش و آرامی برای راننده را به ارمغان می آورد .

 

منبع :   مجله رادیال – تابستان 91

گردآورنده :   جواد امیری