داستان تایر به زبان ساده2

داستان تایر به زبان ساده

مطالعه قسمت اول 

با قسمت دوم مقاله داستان تایر به زبان ساده با شماییم. با توجه به تاریخچه‌ی مختصری که از تایر گفته شد شاید فکر کنید که پیدایش لاستیک مربوط به قرن ۱۹ و همزمان با ساخت تایرهای لاستیکی است در حالی که اصلا اینطور نیست. نمونه هایی از لاستیک در معادن زغال سنگ آلمان کشف شده که مربوط به ۵۵ میلیون سال پیش است. این نمونه ها که در سال ۱۹۲۴ کشف شده بودند حاوی ۲ درصد گوگرد بودند که از طریق مواد مجاور آنها در نمونه های لاستیکی نفوذ کرده بود. در واقع آمیزه‌کار آنها طبیعت بود و خود نیز موجب واکنش هایی شده بود. کریستف کلمب کاشف امریکایی در جریان سفر دوم خود در سالهای ۶-۱۴۹۳ از جمله نخستین افراد اروپایی بود که کائوچو را به شکل توپهای بازی در دست بومیان جزایر هائیتی مشاهده نمود و در گزارشهای خود نیز آورده بود. در سالهای ۱۵۳۰ و در دهه های بعد از آن بیشتر مصارف عملی کائوچو به ویژه در نواحی آمازون و پرو برای تهیه‌ی کفشها، بطریها و لباسهای بارانی بود.

به کارگیری کائوچو

سیاحان و سربازان اسپانیایی و پرتقالی پاره‌ای لباسهای خود را با ماده‌ای به نام لاتکس اندود می کردند تا آنها را ضد آب سازند. ولی کائوچو در اثر حرارت خورشید ذوب می شد و لباسهایشان را از شکل می انداخت. این مورد یکی از معایبی بود که به طور جدی به کارگیری کائوچو را تا قرنهای بعد که ولکانش کشف گردید، به تأخیر انداخت. در سال ۱۷۸۰ دانشمندی به نام جولیانس اولین کتاب ویژه‌ی لاستیک را انتشار داد. یازده سال بعد دانشمند دیگری به نام پیل، فرایندی را به نام خود ثبت کرد که در آن لاستیک حل شده در روغن تربانتین را می توانست جهت تهیه و آماده سازی پارچه ی اندود شده با لاستیک و غیرقابل نفوذ در برابر آب، به کار گیرد.

صنعت لاستیک

در سال ۱۸۹۳ چارلز گودیر امریکایی کشف نمود که کائوچوی حرارت داده شده به همراه گوگرد، محصولی  به دست می دهد که به مراتب برتر از کائوچوی اولیه بوده و نسبت به تغییر دما نیز حساسیتی ندارد. کشف این پدیده پایه و اساس صنعت لاستیک گردید. گودیر در سال ۱۸۴۱ این فرایند را به نام خود ثبت کرد. وی سالهای زیادی ثروت خود را صرف آزمایشهایش برای قابل استفاده نمودن لاستیک برای کاربردهای تجاری نمود.

کمی بعد هانکوک پدر صنعت لاستیک انگلیس نیز مستقلا فرایند مشابهی را به نام خود ثبت کرد. به هر حال هر چند مدت زیادی طول کشید تا بشر واقعه‌ای را که ۵۵ میلیون سال پیش به صورت طبیعی در معادن زغال سنگ آلمان رخ داده بود کشف کرده، مکانیزم آن را شناسایی نماید و بعد به فرایند ولکانش دست یابد ولی بعد از این کشف طی دو قرن اخیر، پیشرفتهای بسیار زیادی در علم لاستیک رخ داده است به طوری که برای هر قطعه‌ی خاص، لاستیک یا آمیزه‌ی مخصوصی طراحی می گردد که آزمایشهای ویژه‌ای نیز روی آن صورت می گیرد.

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت،و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز

توضیح پاره‌ای اصطلاحها در متن

– ولکانش: تبدیل کائوچو از حالت اساسا پلاستیکی به حالت لاستیکی به وسیله‌ی گوگرد یا مواد شیمیایی مناسب دیگر

– تربانتین: نوعی روغن است.

منابع

  1. مقدمه‌ای بر مبانی آمیزه کاری و تکنولوژی لاستیک، از انتشارات شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک .
  2. فرهنگ صنعت لاستیک، از انتشارات شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک

کد خبر: 10029

منبع: خبرنامه صنعت لاستیک ( شماره 30)