پرسش و پاسخ در مورد لاستیک (تایر)

پرسش و پاسخ در مورد لاستیک (تایر)

پرسش: میزان باد تایرها چقدر باید باشد؟

پاسخ: تایرها باید به اندازهایی که شرکت خودروساز توصیه کرده است، باد شوند. به این اندازه فشار باد مجاز می گویند. اعدادی که مربوط به فشار باد است و روی دیواره ی تایر نوشته شده است، حداکثر فشار باد قابل تحمل را برای تایر نشان میدهد و هیچ گاه نباید تایرهای خود را مطابق آن باد بزنیم. این عددها نشان میدهند که هیچ گاه نباید باد تایرها از آن مقدار تجاوز کند. برای اطمینان بیشتر:

فشار باد تایرها را هر دو هفته یک بار به طور منظم کنترل کنید. پیش از سفرهای طولانی نیز باد تایر را کنترل نمایید.

پرسش: کم بادی چه مشکلاتی برای تایر به وجود می آورد؟

پاسخ: بدترین دشمن تایر کم باد است، زیرا باعث می شود وقتی که تایر در حال حرکت است گرمای زیادی در آن ایجاد شود و علاوه بر آن سایش آج در ناحیه ی شانه افزایش یابد. از طرف دیگر به خاطر زیاد شدن مقاومت غلتشی میزان مصرف سوخت تایر بالا می رود که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست (در مورد تنظیم باد لاستیک و کاهش مصرف سوخت). همیشه قبل از رانندگی یا پس از طی مسافت یک مایل ( 6/1  کیلومتر) فشار باد تایرها را کنترل کنید. کنترل فشار باد تایر نباید زمانی که تایر گرم است انجام شود. معمولا زمانی که تایر کاملا خنک شده است فشار باد را کنترل می کنند.

تایرهای رادیال برای کنترل فشار باد نیاز به مراقبت بیشتری دارند. چون برآمدگی دیوارهای آنها مانند تایرهای معمولی محسوس نیست و کم بادی آنها خود را چندان نشان نمی دهد.

پرسش: برخی از مصرف کنندگان معتقدند نابالانس بودن چرخها، تایر را به سرعت دچار سایش می کند. آیا این مطلب درست است؟

پاسخ: قطعا چنین موردی صحت دارد. برای کارایی بهتر تایر باید جرم مجموعه ی تایر و رینگ که چرخ را تشکیل می دهند به صورت یکنواخت توزیع شده باشد. اگر جرم چرخ در یک نقطه سنگین تر از سایر نقاط باشد، حالت نابالانسی (عدم توازن) بروز می کند و عمر تایر زودتر از حد معین به پایان می رسد زیرا تایر در نقطه ای که جرم بیشتری دارد با سایش های موضعی مواجه می شود و علاوه بر آن نابالانسی تایر باعث کوبیدن تایر میشود که این امر سایش را تسریع می کند.

پرسش: چرخها را به چند صورت می توان بالانس کرد؟  

پاسخ: چرخها را به دو روش بالانس می کنند. بالانس استاتیک و بالانس دینامیک. در بالانس استاتیک توزیع جرم حول محور چرخش تایر مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه نقطه ای از چرخ سنگینی بیشتر نشان دهد با افزودن وزنه های سربی درست در نقطه ی مقابل آن، چرخ را بالانس می کنند. اگر چرخ شما دارای نابالانسی استاتیک باشد، اصطلاحا چرخ میکوبد و تایر در نقطه ای که جرم بیشتری دارد به صورت موضعی ساییده میشود. در بالانس دینامیک جرم دو نیمه ی چرخ باید با یکدیگر متوازن باشد و یک طرف از طرف دیگر نباید سنگین تر باشد.

بالانس دینامیک باعث ایجاد ارتعاش و لرزشها در جهت عمودی میشود و در سرعتهای حدود ۱۱۰  کیلومتر فرمان خودرو میزند. نابالانسی دینامیک با متوازن کردن جرم دو طرف چرخ قابل اصلاح است. توجه: تایرهای رادیال همیشه باید به صورت دینامیکی بالانس شوند.

مهندس محمدحسن فراهانی 

سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

تامین کننده لاستیک لیفتراک ، لاستیک لودر ، لاستیک مینی لودر (بابکت) ، لاستیک جرثقیل و …

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز