تایرهای ضد پنچری SIT

تایرهای ضد پنچری SIT به گونه ای طراحی شده اند که در صورت کاهش باد یا پنچر شدن تایر، با استفاده از پمپ ویژه ای که در مجموعه چرخ کار گذاشته می شود، فشار باد داخلی خود را به صورت هوشمندانه در حد معینی ثابت نگاه می دارند. از این رو به این گونه تایرها که به کمک تجهیزات جانبی، با کمبود فشار باد مواجه نمی شوند، تایرهای “خود باد شونده” یا تایرهای ضد پنچری می گویند.

 سیستم (Self Inflating Tire) یا به اختصار SIT (تایرهای ضد پنچری SIT) برای اولین بار توسط شرکت coda development که در جمهوری چک قرار دارد، ابداع شده و به خاطر این نوآوری جایزه ی فنی کنگره ی جهانی انجمن مهندسان امریکا (SAE) را در سال ۲۰۰۸ به خود اختصاص داده است. شرکت ابداع کننده این تایرها در حال حاضر سرگرم انجام آزمون های نهایی است و امیدوار است که در سال ۲۰۱۰ تولید انبوه تایرهای مزبور را آغاز کند. سیستم SIT چگونه کار می کند؟

رمز و راز فناوری جدید تایرهای ضد پنچری SIT که به واسطه ی آن فشار باد تایر پیوسته ثابت نگه داشته می شود استفاده از دو بخش مجزا ولی مرتبط با یکدیگر به شرح زیر است:

  • پمپ های Peristaltic (کرمی شکل)

این پمپ ها به گونه ای طراحی شده اند که یک لوله ی باریک از جنس لاستیک یا مواد شیمیایی مشابه در اثر چرخش روتورها یا تعدادی بازوهای چرخنده که در انتهای آنها رول هایی نصب شده است، به طور پیوسته دچار انقباض و انبساط شده و در اثر این فعل و انفعالات متوالی هوای بیرون به داخل تایر رانده می شود و از سمت دیگر خارج می شود و در نتیجه با این ساز و کار کمبود هوای داخل تایر تأمین می شود.

از آنجایی که این پمپ ها دارای لوله ای هستند که ضمن انقباض و انبساط متوالی دارای حرکتی دودی شکل مانند حرکت کرمها هستند به آنها نام پمپهای کرمی شکل را اطلاق کرده اند.

این پمپ خواه تایر کم باد و خواه پر باد باشد وظیفه خود را که تأمین هوای داخلی تایر باشد به نحو مطلوب انجام می دهد ولی این پمپ به تنهایی نمی تواند مشکل را حل کند باید سیستم هوشمندی در کنار آن قرار داشته باشد تا بتواند میزان فشار باد داخلی را کنترل کند.

  • تجهیزات کنترل فشار در تایرهای ضد پنچری SIT

سیستم مزبور به گونه ای طراحی شده است که کمبود فشار داخلی را به پمپ گزارش دهد تا متناسب با میزان فشاری که کم شده است هوای فشرده وارد تایر شود و یا زمانی که فشار هوای داخلی از حد معینی تجاوز می کنند جریان هوا را به سمت بیرون هدایت می نماید تا همواره فشار باد تایر در حد معینی تثبیت شود.

 پمپ Peristaltic کجا کار گذاشته می شود؟

لوله یا تیوب ویژه ای که به پمپ متصل است بین رینگ و دیوارهای تایر قرار می گیرد و به نحوی روی لبه ی رینگ خوابانده می شود که بخش عمده ی لبه ی رینگ را پوشش می دهد، این لوله که بخش اصلی پمپ است در حقیقت به عنوان یک درزگیر بین تایر و رینگ عمل کرده و این ناحیه را همانند یک درپوش می پوشاند. اگر قرار باشد لوله روی دیوارهای تایر قرار گیرد، در قالب تایر تغییرهایی را به وجود می آورند تا محل استقرار لوله به نحو مطلوب فراهم شود.

هنگامی که خودرو شروع به حرکت می کند در اثر تغییر شکل های تایر که ناشی از وزن خودرو است، پمپ مزبور هوا را به داخل تایر هدایت می کند و هم زمان هوای بیرون را به داخل پمپ باز می گرداند. در نتیجه در هر بار چرخش هوای فشرده به داخل تایر رانده می شود تا این که فشار داخلی به حد مطلوب برسد، لازم به یادآوری است که ابتدا هوا به داخل یک مخزن ذخیره ی هوا هدایت شده و سپس از راه یک ولو ویژه به داخل تایر رانده می شود.

چکیده ای از فناوری جدید تایرهای ضد پنچری SIT :

  1. سیستم SIT غیر از تایر از سه بخش مجزا به نام های پمپ Peristaltic، تجهیزات کنترل فشار هوا و یک ولو کنترل (چک ولو) تشکیل شده است.
  2. لوله ی پمپ Peristaltic هم روی رینگ و هم روی دیواره تایر قابل نصب است.
  3. سیستم SIT هم هوا را از خارج به داخل تایر (در حالت کم بادی) و هم هوا را از داخل تایر به خارج (در حالت پربادی) می راند و همواره یک جریان دوسویه برقرار می کند تا فشار هوای داخل تایر تثبیت شود.
  4. این سیستم به دلیل جلوگیری از کم بادی یا پنجری، این امکان را فراهم می آورد که طول عمر تایر تا ۹۹ درصد تضمین شود.
  5. این سیستم مشکل پنچری تایرها را برای همیشه حل خواهد کرد.

 


مطالب پیشنهادی :

تنظیم باد لاستیک و کاهش مصرف سوخت

اهمیت کنترل باد تایر (لاستیک)

آگاهی رانندگان با هشدار دهنده ی باد تایر

تشخیص تایری که خودرو را به یک سمت میکشد

تشخیص تایری که خودرو را به یک سمت میکشد


سنگین تایر با ارائه طیف گسترده ای از تایرهای صنعتی و راهسازی و مزایایی همچون ارسال رایگان تا شهر دلخواه، امکان برگشت کالا تا یک هفته، تضمین بهترین قیمت و ضمانت اصل بودن محصولات در جهت رفع نیاز معدن‌داران،کارخانه داران و پیمانکاران گرامی به لاستیک های مصرفی اقدام نموده است

تامین کننده لاستیک لیفتراک ، لاستیک لودر ، لاستیک مینی لودر (بابکت) ، لاستیک جرثقیل و …

با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۳۳۵۴۱۶۰۸ تهران – ۰۷۱۳۸۳۸۴۴۴۴ شیراز